Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door vr6hobbyist
Haha ik wil heel graag de foto's erop zetten maar ben een leek in dit soort dingen ook echt.... zal me er zo even in verdiepen .

En idd de olie leidingen . Ik heb op werk zelf ook wel setje die ik inmekaar kan draaien maar koop liever kant en klaar.
Door vr6hobbyist
Even weer update vandaag 440cc injectoren gekocht van Martijn hier op forum met zijn golf 1 Vr6 turbo.

Nu ga ik kijken naar een sterkere koppelingset. Volgens mij heb ik lijstje vrij goed compleet zo.

Chip of op maat geschreven Ecu
Zal ik nog extra pomp nodig hebben aangezien ik 4 bar pomp heb?
200 cel kat?

Mis ik nog iets?
Door vr6hobbyist
Afbeelding

Dit is de binnenkant van de inlaat is nogal heel raar..
Deze ga ik nog wel aanpassen we slijpen het spruitstuk in 2en en maken alles zo groot mogelijk.
Door vr6hobbyist
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over de afwerking ook maar te zwijgen.. zal wel even werk in zitten maar zal vast wel beter worden dan dit.
Door Jochem
Ik had mijn sets allebei van ebay. De tweede was goed:
Afbeelding

Zoiets als deze: link.

Maar je mist de haakse koppeling zo te zien. De mijne was ook geïmporteerd uit Japan. Je moet denk ik goed controleren dat je een met teflon leiding krijgt.

edit: Dit lijkt in ieder geval een goede leiding. Die wordt alleen geleverd zonder koppelstukken.
Door Jochem
vr6hobbyist schreef:Afbeelding
Dit is de binnenkant van de inlaat is nogal heel raar..
Deze ga ik nog wel aanpassen we slijpen het spruitstuk in 2en en maken alles zo groot mogelijk.
Hey, ik had deze pagina nog niet gezien. mooie inlaat. Ik zou hem alleen licht afwerken. Niet modificeren, als in: niet die spleet groter maken. Die is nodig om de lucht gelijkmatig te verdelen over alle cilinders. Haal je dat weg, dan gaat je motor onregelmatig lopen en kan het zelfs tot motorschade lijden.

Ook de aansluiting op de motor (headers) moet je niet groter maken. Dat heb ik toen wel gedaan, maar daardoor bleken ze veel groter dan de gaten in de motor. Er was bij de overgang naar het blok dus een harde rand, wat heel slecht voor de airflow is.

Ik hoop trouwens dat je geen Airco hebt, want het lijkt mij erg krap worden aan de voorkant!!!

edit: ik had een 200 cel kat, maar 100 zou voor een auto uit '92-'98 genoeg moeten zijn. Meer is wel beter voor de APK (maar slechter voor de flow)
Verder: Ik had een extra pomp, want je hebt toch een hoop extra benzine nodig bij een turbo. Ik had een van deze: link, ik denk de 909. Toen was de 404 er echter nog niet. Misschien is die wel 'beter'... Al kan je misschien best even rondkijken welke echt goed is. Goede zijn duur, maar aan de andere kant kan een slechte pomp jou je motor kosten... da's nog veel duurder.
Hij kan niet bij de bestaande pomp op het relais (die is te zwak), dus je moet een extra relais (plus zekeringen, plus draden) aanleggen.
Ze maken wel een hoop lawaai trouwens! Je zou daarom ook voor een in-tank oplossing kunnen gaan.
Door vr6hobbyist
He Jochem,

Naar net zon olie setje zat ik ook te kijken ook eBay .

Ik kan ook de slang zelf wel maken en alles via kramp bestellen.
Ga even kijken wat de beste optie is.

Ja leuk spruitstuk en heb idd geen airco haha. Maar is de sleuf niet te klein is maar 1.3 cm breed wel over de volle lengte.

Wel mooi dat jij weet van hoe en wat.
Door vr6hobbyist
Ps de benzine pomp.

Ik kan een bosch 044 overnemen van Martijn .

Via me werk kan ik een walbro 255 kopen dus ja wat is beste?

Ik ga wel voor de ARP set trouwens wil de boel wel heel houden denk dat dit nie geheel onverstandig is.
Door vr6hobbyist
Zal effe wat foto's van de spullen droppen want praatjes vullen geen gaatjes zeggen ze toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar even stelling voor gekocht lijkt wel zo netjes.

Afbeelding

Heb nog wel wat meer spul zal ik later even posten .

@ Jochem ik zag een sinterplaat tot 400 pk zou dit voldoende zijn als ik met een bar wil rijden? Met nieuwe drukgroep?
En waar had je de olie aanvoer van je turbo weg gepakt?
Door Jochem
Ik weet even niet meer wat de beste benzinepomp is. Moet je even googelen.

Met 1 bar verdubbelt theoretisch je vermogen. Dus 174*2 = 348 pk. Dus het zou moeten werken. Je moet alleen niet op de grens gaan. Dus als je je boost verder verhoogd, nieuwe koppeling plaatsen. (wat best veel werk is)

Over die inlaat: de aanname "groter is beter" is niet van toepassing. Het systeem moet in balans zijn. Als je de sleuf zou maximaliseren zegt de stromingsleer dat de druk bij de achterste cilinder hoger is dan bij de voorste cilinder. Als gevolg kloppen de mengsels niet meer: de achterste loopt te arm, de voorste te rijk. Gevolg kan motorschade zijn.
Het gaat bij de inlaat over oppervlak waar de lucht doorheen gaat. Het komt het spruitstuk binnen via de gasklep. Die heeft een binnenste diameter van dacht ik 6.5cm. Dat is een oppervlak van (pi r kwadraat) 133 cm2.
Je zegt dat sleuf 1,3 cm is (klopt dat?). 133 cm2/1,3 cm = 102 cm lang zou hij dan moeten zijn.

Ik zou zeggen: meet de binnendiameter van het gasklephuis na, en de lengte van de sleuf. Dan kunnen we de ideale breedte bepalen.
Offfff.... je laat het gewoon zo :wink:

Ik had mijn olieaanvoer van het oliefilterhuis gehaald (dat doen de meesten).
Afbeelding

Wat ik alleen achteraf bedacht is dat die aansluitingen voor het oliefilter zitten. Allerlei troep kan dus in de gevoelige lagers van je turbo komen. Je moet dus ofwel een filter in de turbo olie aanvoerlijn plaatsen, of kijken of je met een sandwichplaat olie kan aftappen bij je oliekoeler.
P.s. heb je al aan een externe oliekoeler gedacht? Met een turbo wordt je blok erug heet!!!
Door vr6hobbyist
Goedendag,

Ik heb hem opgemeten.

Gasklep is idd 6.5 cm

Sleuf is lang 40.3 cm
Breed is hij 1.3 cm dus hij is te klein toch? Zou dit veel uitmaken aangezien alles onder druk staat?

Hij zou makkelijk 4 a 5 mm breder kunnen maar moet hij dwars door midden wel veel werk ..

En Oliekoeler ja ben ik wel naar aan het kijken maar weet niet zo goed hoeveel rijen lees dat hier nogal wat problemen mee zijn te koud door te veel rijen.. Ik zelf zat aan een Oliekoeler te denken van Audi S4 turbo.
Wat voor filtertje moet er tussen zoiets als een benzine filter? (Klein dingetje).
Heeft ook weer nadeel als deze vol zit krijgt turbo ook geen olie dus ook weer schade.

Ps had jij hier toen nog geen Oliekoeler op zitten ?

Ook heb ik vandaag de Vr6 turbo bougie's binnen gekregen. (F6dtc bosch)

Nou heb ik een nieuw setje beru bougiekabels maar kan ik deze beter vervangen voor dikkere 8mm of kunnen deze prima.
Setje is 1.5 maand oud .

Alvast weer bedankt.
Laatst gewijzigd door vr6hobbyist op 14 dec 2016, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vr6hobbyist
Ik heb trouwens nog meer dingen gekocht. Je bent toch gauw wat kwijt incl. klein spul.

Ook heb ik een mooi motorkabelboompje kunnen scoren deze is in zeer goede staat.
Ook alvast setje hydro.stoters gekocht.

Wederom de plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Me ander hobby staat ook weer te wachten tot mooi weer is..

Afbeelding
Ik weet moet nog poetsen en ik ben niet zon poetser.

Zie wel dat veel gelezen word zijn er mensen die dit volgen?

Gr Ralf
Door Jochem
vr6hobbyist schreef:Gasklep is idd 6.5 cm. Sleuf is lang 40.3 cm. Breed is hij 1.3 cm dus hij is te klein toch? Zou dit veel uitmaken aangezien alles onder druk staat?
pi r^2 = pi (6.5)^2 = 133 cm^2. 133 cm^2 / 40.3 = 3.3 cm. Hij had breder mogen zijn.
Het staat wel onder druk, maar luchtweerstand blijft luchtweerstand. Het komt ook met x liter per seconden binnen.
Modificeren zal veel werk zijn. Ik weet niet of en hoeveel winst het zou geven. c.q. Ik weet niet of het het waard is...
En Oliekoeler ja ben ik wel naar aan het kijken maar weet niet zo goed hoeveel rijen lees dat hier nogal wat problemen mee zijn te koud door te veel rijen.. Ik zelf zat aan een Oliekoeler te denken van Audi S4 turbo.
Ps had jij hier toen nog geen Oliekoeler op zitten ?
Ik had wel een oliekoeler, maar inderdaad met teveel rijen. Wat ik wel had was een sandwichplaat met thermostaat. Maar omdat die thermostaat al bij 80 graden open ging, bleef mijn olie vaak maar 80 graden...
Wat voor filtertje moet er tussen zoiets als een benzine filter? (Klein dingetje). Heeft ook weer nadeel als deze vol zit krijgt turbo ook geen olie dus ook weer schade.
?? De standaard vr6 benzine filter is vind ik erg groot.
Nee, een in-line olie filter is een klein dingetje. Maar als je dat niet wilt, tap je de aanvoerleiding dus na de bestaande filter af. Geen olie is slecht voor de turbo, maar metaalslijpsel (wat je zeker gaat hebben omdat je nieuwe onderdelen gaat plaatsten die nog in moeten lopen) in je turbolagers net zo erg.
Nou heb ik een nieuw setje beru bougiekabels maar kan ik deze beter vervangen voor dikkere 8mm of kunnen deze prima. Setje is 1.5 maand oud.
Zolang ze niet doorslaan, hoef je niets te vervangen. Dikkere staat stoerder, maar kost geld en is niet perse nodig.
Door vr6hobbyist
Hallo,

Idd is er weerstand en heb het uiterste einde opgemeten en daar zou hij maar 2 mm breder kunnen dus ik laat hem eerst wel zo. Mocht dit in de toekomst Willen veranderen kan dat altijd nog.

Ik wil even buis gaan bestellen voor me intercooler hier zit 76mm aansluiting op ik zelf zat te denken terug laten verlopen naar 2.5 inch heb de verlopen wel liggen. Ik denk ook niet dag het meerwaarde heeft om dit te vergroten naar alles 3 inch aangezien de inlaat dus al restrictie geeft.

Jochem als ik zon Sandwichplaat koop wat is dan de beste temp voor je olie 80 85 is toch goed?Ik kan niet echt een inline oliefiltertje vinden voor olie. Wel is dit idd de makkelijkste oplossing en kan hem makkelijk vervangen na 100km bv dit keer of 4/5 . Als ik een filtertje vind is die direct 200 euro...
Door vr6hobbyist
Ik denk dat ik zoiets ga bestellen maar eerst even het aanvoersetje dan weet ik welke maat ik moet hebben .

Dit kost 20.- euro en is magnetische deze zit meestal tussen de stuurbekrachtiging lijn.

Afbeelding

Als ik hier 2 of 3 keer vervang zit ik wel goed denk ik en pak ik de olie net als jou Jochem .
Wat voor olie moet er eigenlijk in een Vr6 turbo ? 5w 50 full synt.?

Begint nu wel te kriebelen moet effe motorsteun zien te scoren ... bijna alles in de pocket.
Door Jochem
Ik had de baksteun en voorste motorsteun in PU. Als je de achterste PU neemt, dan trilt de motor de hele cabine door. Erg onprettig. De achterste krijgt toch alleen kracht als je afremt op de motor.

Ik had zelf ook 5W50 full synth. 5W omdat het net iets eerder op temperatuur is, en W50 omdat een turbomotor warmer wordt.

Dat filter in je plaatje lijkt me niet geschikt. Die aansluitingen moeten tegen 5-8 bar oliedruk bestand zijn.
Dan toch maar aftappen bij de oliekoeler sandwichplate? Zal je wel zelf moeten boren en tappen denk ik.
Die setjes zijn trouwens ook niet meer zo goedkoop als ik me kan herinneren.

76mm voor je aanvoerbuizen is inderdaad veel te groot. Tenzij je 800 pk rijdt ofzo. Het is allemaal extra volume dat op druk moet komen, waardoor je turbo-lag alleen maar groter wordt. 2.5 inch/63 cm is voldoende.
Door vr6hobbyist
Dag Jochem.

Ik heb idd zelf even naar zon setje gekeken en is idd niet echt goedkoop maar goed als zoiets echt moet.
Wat dacht je van de olie koeler die ik zei? En ik heb wel tapsetje dus dat zal het probleem niet zijn.

Had je de achterste motorsteun dan Orgineel? En die van pu is dat dan net zo iets als van vibratechniks ofzo?
Of zijn daar ook nog andere varianten van.

Me maat en ik hebben het idee hem in een golfje 1 te bouwen aangezien omkeuren niet meer zo moeilijk is tegenwoordig. Gewicht verdeling doen ze ook al niet meer zo moeilijk over .toch zoek ik dit verder uit zodat we niet voor verrassingen komen te staan.

Ook hebben we het spruitstuk nu onder handen genomen en de gleuf in zijn geheel 4mm breder gemaakt dit is wel het maximale wat wou. Nu werken we hem alleen nog even mooi af en laten hem zo.

Nu krijgen we eerst effe de feestdagen dus zal niet zo heel veel gebeuren krijg alleen nog wat spullen binnen die zal ik effe posten als ze binnen zijn.
Door Jochem
Motorsteunen: http://www.clausvonessen.de/pi63/pi9/index.html

Waar was die link van die oliekoeler?

Golf 1? Omkeuren naar vr6 gaat misschien nog wel, maar als je er 350+ pk in gaat gooien, dan weet ik niet of ze nog zo gemakkelijk doen.... Niet tenzij er ook betere ophanging en remmen e.d. op gaan. Misschien moet je zelfs gaan doorlassen, zodat het chassis niet doormidden scheurt op den duur...