Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Berichten die gesloten zijn vind je hier
Door vr6hobbyist
#269226
Goedendag,

Hierbij ga ik een reserve motor ombouwen naar Vr6 turbo.

Ik heb nog niet zo veel verstand van turbo bouwen maar hoef gelukkig het wiel niet meer uit te vinden.
Heb al veel gezocht op internet en hoop heel eind te komen.
Vriend van me is super handig en kan wel wat maken .

Aangezien dit een probeersel is wil ik het tot zo ver low budget houden.
Dat wil zeggen wel motor revisie . Met nieuwe onderdelen en nieuwe zuigerveren enz.

Ik zal de prijzen erbij zetten wat ik er voor betaald heb voor indicatie.

Ik heb het volgende al verzameld ( internet liefst zo goedkoop mogelijk en weinig zelf maken)


2.8 Vr6 rotor blok compleet. (175 euro)
Turbo spruitstuk. (40 euro)
4 inch lmm. (55 euro)
Afgedraaid vliegwiel ( 45 euro)
Kort inlaat Vr6 turbo ( 150 euro)
R32 Lagerset compleet ( 95 euro)
3mm reduceer plaat ( 45 euro)
Grote intercooler (40 euro)
Compleet pakkingset incl klepseals enz (150 euro)
Losse koppakking (50 euro)
Gt35 turbo merkloos (150 euro) ( als ik merk tegenkom zal ik deze vervangen )
Dumpvalve (30 euro)
Wastegate (38 euro)
Boostcontroller manual (15 euro)
Ap schroefset corrado/golf (175 euro)
Bosch injectoren 440cc. (150 euro)
Downpipe 3 inch. (250 euro)
Benzine rail ( 90 euro)
Zuigerverenset 2.9 (160 euro)
Bougie's f6dtc bosch (47 euro)
Hydro stoters (90 euro)
Apexi avcr (300euro )
Ccm versnellingsbak (100)


Nou wil ik nog injectoren hebben en bezinedruk regelaar en liefst downpipe 3 inch.
Ik zal nog wel wat spullen nodig hebben maar zoek ik aankomende weken op.

Nou is het idee om de 2.8 uit elkaar te halen en te reviseren. Ik heb nog een 2.9 onderblok liggen met nette zuigers.
Het 2.8 blok gaat naar 2.9 grote en komen daar de zuigers met nieuwe veren in.
Het 2.8 kop krijgt ook compleet revisie . Ik ga nog geen ARP gebruiken maar gewone rekbouten en r32 Lagerset.
Ik heb geen flauw idee hoeveel pk's ik eruit ga halen dus zullen zien ,heb geen streven ben met alles blij.

Ik hou de 2.8 nokkenas erin aangezien me kameraad de 2.9 van me gekregen heeft. Weet ook niet of dit zoveel uitmaakt.

Ik zal hier naderhand ook proberen een foto reportage neer te zetten voor de liefhebbers.

Ook zit ik met nog een paar vragen zoals oliepomp moet deze ook veranderd worden?
Computer aanpassen is beste maar prijzig . Als ik een c2 chip koop of Duitse van eBay kan ik hier mee uit de voeten?


Ook weet ik nog niet waar ik de motor in ga leggen maar dat zie ik wel als hij klaar is. Hoop dat het jullie beetje boeit aangezien het al vrij vaak is gebouwd.
Ook hoop ik dat ik wat tips en tricks kan krijgen van de turbo rijders onder ons.

Gr. En alvast bedankt
Laatst gewijzigd door vr6hobbyist op 03 jan 2017, 13:56, 8 keer totaal gewijzigd.
Door vr6hobbyist
#269230
Vandaag op eBay een 3 inch downpipe besteld en injectorrail voor dubbele pomp.

We hebben het blok uit elkaar en wil ik de kop laten reviseren.
De kop krijgt een gehele revisie dus dat alles weer mooi fris is.
Onderblok is ondertussen opgeboord voor de 2.9 zuigers . Hier komen de r32 lagers in en nieuwe zuigerveren .Ik denk dat ik toch misschien ARP erin ga monteren maar weet nog niet zeker aangezien ik nieuwe set heb liggen met gewone bouten.

Ook hebben we vandaag de goedkope turbo even nagelopen en deze ziet er prima uit en hier gaan we het eerst me proberen .hij heeft nagenoeg geen speling en geen slijtage plekken . Het gietijzeren spruitstuk zullen we beetje bijwerken zodat alle kanalen mooi lopen.

Ik moet nu eerst een nieuwe kettingset regelen met juiste geleider zodat de kappen gewoon blijven passen.
Ik maak van alles foto's en zal ze na afloop even posten.

Nou kan ik me reduceerplaat verkopen en kan ik verlagende koppakking kopen is dit wijs? Of ouderwetse manier Ghehe.


Gr
Gebruikersavatar
Door Jochem
#269234
Hoi,

C2 chip is voor Amerikaanse VR6 (ECU #259). Als je die in een Europese (ECU #256) doet, mist de computer een lambdasensor (amerikaanse heeft er twee) en geeft dus van begin af aan problemen.
Ik heb er grote problemen mee gehad. Link naar mijn build-topic. Mijn CO waarde was helemaal fout, en de motor schoot steeds van rijk naar arm etc.

C2 motorsport is ook niet meer wat het geweest is. Originele eigenaren zijn met ruzie uit elkaar gegaan. Daarbij is de ECU expert weggegaan. En eigenlijk heeft die zijn code ooit gejat van de VR6 Specialist (nu TVS engineering).

Elke turbo build is weer anders. Ik zou gewoon een chip op maat bij de VR6 Specialist nemen. De ECU is nota bene het hart van je motor! Het kost nu 600 euro, maar bespaart een kapotte motor op de lange termijn.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#269235
Ik zie net dat je voor de goedkoopste opties gaat. Dan hoop ik voor je dat alles bij elkaar blijft...
Door vr6hobbyist
#269236
Dag Jochem ,

Leuk dat je reageert.
Ik wist niet dat een chip op maat 600 euro kost dus neem dit zeker mee in overweging.(maar zou bv een bartech chip ook niet volstaan?)
Het klopt wel dat ik voor wat goedkopere opties ga aangezien ik dit alleen maar doe voor het bouwen.
Ik heb nog geen idee waar ik het inleg en je weet zelf wel uit ervaring las ik wat het allemaal kost.
Ik las dat jij ook de turbo een no go vind maar om voor een bouw project direct 1000 uit te geven voor en turbo gaat me te ver . Versauchs heeft er ook best lang mee gereden toch.
Ik hoef ook geen 500pks te halen maar wat zou jij nog veranderen dan?
Ps ben met een 02m bak bezig.

Ik probeer voor leuk geld een leuke motor te bouwen.(een balans in te vinden mocht het bevallen zal ik zeker betere turbo kopen.)

Jij bent trouwens ook al goed lang bezig hier las ik uit oude topics dus ik weet dat je know How hebt.
Rij je zelf ook nog steeds Vr6?
Door vr6hobbyist
#269238
Zo ik mag weer wat aan het lijstje toevoegen een 02m 6bak.

Iemand adresje waar ik de steunen kan kopen voor in de vr6.
Las ergens dat de voorste en achterste baksteun anders zijn?
En passen de Orginele aandrijfassen erop?

Alvast weer bedankt.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#269240
Qua turbo-ombouw: Ik ben zelf toen voor de duurdere onderdelen gegaan. Als ik toch al o.a. 600 euro voor een chip en 1200 euro voor een 3" uitlaatsysteem op maat ga betalen, dan ga ik daar geen 100 euro turbo op zetten (met mogelijk dit soort problemen). Als de oliepakkingen daarvan het bijvoorbeeld begeven, kost me dat mijn motor, mijn katalysator, etc, etc. Maar mijn hele project heeft om-en-nabij 10.000 euro gekost. Want ik ga niet met zoveel pk rijden zonder betere schokdempers, remmen, aerodynamica, etc. Geloof me: bij 240 km/u begint een golf een beetje te zweven over de weg. Best eng.

heb je een 02m voor VR6 te pakken? 02m voor viercylinder past niet.
02m is een flinke ombouw hoor! Baksteunen (die gelast moeten worden, omdat de homokineet anders aanloopt), aandrijfassen (originele passen niet ivm andere homokineet), versnellingspook (die uit de golf 4 past niet, je hebt die uit de transporter nodig, met enkele modificaties), speciaal vliegwiel (het 02m tweemassavliegwiel kan de kracht van de turbo niet aan), etc. Ik heb ook ruim een jaar een 02m op zolder gehad, maar hem uit eindelijk maar weer verkocht.

Nee, ik heb mijn auto (voor veel te weinig) verkocht. Mijn oude 02c bak (ik had een syncro) kon de stress niet meer aan en ge-upgrade worden. Maar de ombouw naar 02M 4motion was te complex om thuis te doen. Kostte ook 5000 euro aan extra onderdelen (haldex computer etc). Intussen werd mijn auto regelmatig gevandaliseerd door kampbewoners in de buurt... Die kwamen echt shoppen voor onderdelen. Ik had er na een tijd geen lol meer in.

Intussen getrouwd, bijna kinderen en een trage stationwagon. *zucht*
Laatst gewijzigd door Jochem op 05 dec 2016, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#269242
Ik mis in je lijstje trouwens nog een wastegate (en evt controller).
En lees ik nu goed dat je met de originele uitlaat wil gaan rijden? Dan knijp je de turbo flink af. Die uitlaat kan maximaal 225 pk, maar begint vanaf 200 pk al beperkend te worden.
Door vr6hobbyist
#269244
Oke deze is voor 4motion wou dan ombouwset bestellen naar 2wd van eBay.
Ik weet ook nog niet waar het inkomt mocht het echt te veel werk zijn verkoop ik hem wel.

Wastegate is binnen en boostcontroller ook. Lijstje is ge-update .

Heb je nog onderdelen liggen die je kwijt wil? Als je nog wat hebt.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door Jochem
#269252
Mooi

Nee, helaas heb ik geen onderdelen voor je. Ik heb alles meegegeven aan de koper.

Ik las je starttopic nog even: ja, de 2.9 nokken geven net iets meer power bovenin. Alleen die 3% extra cilinderinhoud tussen 2.8 en 2.9 is niet genoeg voor 9% meer vermogen (174 vs. 190 pk).

Je kan ook beter ombouwen naar elektronische bobine in plaats van rotor. Is beter te tunen volgens mij. Maar overleg dat met degene die je chip gaat schrijven.
Door vr6hobbyist
#269254
Oke zou ik kunnen doen heb nog wel dis liggen.

Dan moet ik ook computer van een dis hebben deze heb ik alleen niet.
En kan gewoon een universeel olie toevoersetje?

De carterpan bestel ik even in Angeren en denk enkele headspacer geen plaat tussen 2 koppakkingen.
Ik heb nu bijna alle onderdelen nu maar hopen dat het goed koud word. Lekker in de verwarmde schuur bezig.

Zal eens kijken hoe ik de foto's hier op ga zetten . Voor de leuk
Gebruikersavatar
Door Jochem
#269256
En de kabelboom.... Je was toch nog op zoek naar een auto om deze in te plaatsen? Neem dan een na '92. Die zijn sowieso beter gebouwd, met minder roestproblemen. Je kan zelfs een golf 4 cabrio nemen, aangezien die op een golf 3 gebaseerd zijn.

Anders misschien maar zo (rotor) laten.

Worden originele carterpannen nog geleverd? Toen ik de mijne bij de VW garage bestelde, vertelde de garage dat ze hem helemaal uit Duitsland moesten halen. Eventueel kan je ook een aluminium carterpan van een golf 4 2.8 v6 gebruiken. Ik weet niet of die van de 3.2 (R32) past...
Nadeel van aluminium: je kan niet gemakkelijk lassen. Dus de olie terugloop moet met schroeffittingen oid.
denk enkele headspacer geen plaat tussen 2 koppakkingen.
wat bedoel je hiermee?

Ik vond nog een plaatje van mijn A/F map met de C2 motorsport chip #-o
Afbeelding
(p.s. is deze te zien?)


Qua olie kit. Ja, je kan een standaard kit gebruiken, maar neem er wel een voor jouw specifieke turbo: turbo's met waterkoeling hebben een restrictor nodig, anders wordt de druk te hoog. Turbo's zonder waterkoeling juist niet, anders wordt de turbo te heet.
Let ook op dat je een goede teflon, warmtebestendige aanvoerslang hebt. Mijn eerste slang bleek dat niet te zijn (staalomvlochten rubber) en is gaan lekken. Bij de pijl:
Afbeelding

Ook de nippel op de turbo bleek te zwak en is gaan scheuren:
Afbeelding
(misschien moeilijk te zien, maar je ziet dat het geheel een beetje krom staat. De scheur zit net rechts van het midden.

Kortom: niet het goedkoopste van het goedkoopste gebruiken. Olielekkage is geen pretje.
Door vr6hobbyist
#269257
Bedankt voor deze info,

Hier kan ik wat mee en bedoel een koppakking die dikker is als standaard en anders heb je een 3 mm reduceerplaat tussen 2 pakkingen.

Of Orginele carterpannen nog te krijgen is weet ik zo niet-maar ik zag dat Bolku hem verkoopt.

Mijn turbo heeft geen waterkoeling dus jij zegt dat er dan geen restrictior tussen moet? Er moet toch altijd een restictor tussen?

Ik zie je c2 chip zag ik eerder in oud forum van je . Maar stel een chip van barteck deze bied meerdere versies aan voor computer ook . Het is natuurlijk al wel poos geleden dus misschien zijn er dingen veranderd .maar je hebt wel gelijk misschien beter maar op maat altijd safe.

Ps waar heb jij je leidingen toen des tijd weg gehaald deze zijn mooier dan die disco dingen blauw rood (vreselijk).
Golf 4 cabrio ? Past de motor daar zo in of zijn de motorsteunen ook weer anders meestal de voorste steun. Deze is tegenwoordig moeilijk te vinden zat ik ook mee in me corrado.

Het is ook wel jammer dat er zo veel troep te koop is zo zit ik nu naar injectoren te kijken maar passen deze van een Audi S4 deze zijn volgens mij 349cc op 3 bar.. kan hier niet zo veel over vinden 440 is beter maar las dat je het verschil niet meer ziet aangezien er zoveel China sjit is.

Eerst werderom bedankt . Goed iemand die know how heeft te kunnen overleggen.



Ps jeukt het niet weer een beetje??
Door vr6hobbyist
#269259
Ps zat zelf aan golf 2 te denken .. g60 bumpers verlaagd en race interieur 2 kuipstoelen rolkooi en alles eruit.
Gebruikersavatar
Door tempel
#269261
Carterpannen genoeg op eBay.En ook bij Winparts. Boeit niet of zo'n deel origineel is, als de pasvorm maar goed is. Alu zou ik niet aanraden, plaatstaal deukt, aluminium scheurt.
Door vr6hobbyist
#269263
Goedendag,

Nou zat ik even naar me inlaat te kijken en vind deze toch een beetje vreemd ik denk dat dit beter kan.
Nou was mijn vraag hoe kan je de flow berekenen .

Is er iemand aan wie ik de foto's kan laten zien? Jochem misschien?

Alvast weer bedankt
Gebruikersavatar
Door Jochem
#269264
vr6hobbyist schreef:Ik zie je c2 chip zag ik eerder in oud forum van je . Maar stel een chip van barteck deze bied meerdere versies aan voor computer ook . Het is natuurlijk al wel poos geleden dus misschien zijn er dingen veranderd .maar je hebt wel gelijk misschien beter maar op maat altijd safe.
Het schrijven van een chip is best moeilijk en kost veel tijd. Aanpassingen maken ook. Ik denk niet dat het economisch interessant is om iets te doen aan een chip voor een vr6. Zeker niet voor een '92-er! Wat ze nu verkopen is denk ik 10-20 jaar geleden geschreven.
Die bar-tek chip... ja het zal werken. Maar stel je hebt net andere injectoren (ze zeggen niets over merk...) of andere compressieverhouding, dan kan je alweer problemen krijgen. Turbo op een NA auto is maatwerk naar mijn mening...

Zet de foto's gewoon op de site, zou ik zeggen ;)

Welke leidingen bedoel je? olieaanvoer e.d.?
Door vr6hobbyist
#269265
Haha ik wil heel graag de foto's erop zetten maar ben een leek in dit soort dingen ook echt.... zal me er zo even in verdiepen .

En idd de olie leidingen . Ik heb op werk zelf ook wel setje die ik inmekaar kan draaien maar koop liever kant en klaar.