Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
goeie dag,

ik heb even wat vragen en advies nodig mbt de rotrex compressor.

ik heb zo juist van pim(dubdetails) een rotrex compressor gekocht die opgebouwd(ontwikkeld) is door van kronenburg.

zo als pim het heeft uitgelegd werkt het systeem naast je orginele ecu.

deze set bestaat namelijk uit:
rotrex sp30
KMS systeem
map sensor en 7de injector.
externe olie koeler

nu was mijn vraag wat jullie ervaring is met een 7de injector?

als ik het goed begrijp regelt het kms systeem de extra brandstof toevoer. zitten hier nog haken en ogen aan?

verder las ik ook het 1 en ander over een diverter valve. dit is evt nodig om de levensduur van de compressor te verlengen.

alleen vraag ik me dan af. kan een diverter valve en een 7de injector wel samen in 1 inlaat?

ben erg benieuwd.

mvg,

dennis
Nee man, neem een BOV!
Dan zou ik daar ook een 7e bougie plaatsen. Kan je mooie steekvlammen maken :lol:

Ik zou even overleggen met Kronenburg. Je moet in ieder geval niet hebben dat een lucht/benzinemengsel via je luchtfilter (die ook nat gaat worden dan) de motorruimte ingeblazen wordt. Dat is zeer brandgevaarlijk, kan je zelf ook al verzinnen.

Ik denk dat niemand hier met een 7e injector heeft gewerkt. Ik ken het princiepe ook alleen bij lysholm en roots compressoren, waarbij het natte mengsel ervoor zorgt dat de al-heel-kleine naadjes tussen de bewegende delen nog beter afgesloten worden. Een rotrex is een centrifugaalcompressor waarvoor dit princiepe niet werkt.
Jochem schreef:de map sensor zit /voor/ de gasklep?!?!?! :shock: :?
Waar had hij dan moeten zitten/ :lol:

Maar even terugkomend op je vraag. 7de injector is echt jaren 80 tuning.
Zet er gewoon iets grotere injectoren op, afhankelijk van de vermogen waarop je wilt rijden en als je dan toch al met kms wilt rijden, gewoon goed laten afstellen zonder de 7de injector...

Je kan hem natuurlijk ook zonder Kms laten lopen gewoon op originele ecu.
KaRaKaN schreef:
Jochem schreef:de map sensor zit /voor/ de gasklep?!?!?! :shock: :?
Waar had hij dan moeten zitten/ :lol:

Maar even terugkomend op je vraag. 7de injector is echt jaren 80 tuning.
Zet er gewoon iets grotere injectoren op, afhankelijk van de vermogen waarop je wilt rijden en als je dan toch al met kms wilt rijden, gewoon goed laten afstellen zonder de 7de injector...

Je kan hem natuurlijk ook zonder Kms laten lopen gewoon op originele ecu.
De MAP sensor hoort NA de gasklep te zitten, MAP staat niet voor niks voor Manifold Absolute Pressure. Deze sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk, niet de druk voor de gasklep.
KaRaKaN schreef:Kan ook gewoon voor het gasklephuis. Zie 1.8T motoren van volkswagen.
Jij bent denk ik in verwarring met MAF (MASS Air/Fuel) sensors ipv MAP (Manifold Absolute Pressure)
Ik heb pim bonne nog even gebeld en gevraagd om uitleg.

De map sensor zit tussen het luchtfilter en de compressor en de injector tussen de compressor en gasklep.

Ik hoop dat ik het goed zeg maar als het goed is meet de mapsenor de hoeveelheid lucht dat gevraagd word en zal daar op inspringen als er extra brandstof nodig is.

Zo als hij het vertelde klonk het heel lochies. De kms spuit brandstof in voor dat de orginele ecu merkt dat hij evt te arm zou lopen. Enigste wat een nadeel is dat je niet kan zien of de inspuit juist is geregeld. Dit kan ik oplossen door een een air/feul meter te plaatsen.
Flakfazer, sorry maat maar ik zou nooit met zo een systeem willen rijden. Tis gewoon laksheid wat je nu doet. Wil je serieus en veilig rijden? Knal dan iets grotere injectoren erin en laat hem goed afstellen. Ik neem aan dat je geen pingelen/arm lopende blok wilt hebben/

@ Vaursechs, ik weet heus wel het verschil tussen een MAF en een MAP maat. Een 20vt heeft een mapsensor voor het gasklephuis,heb het nog van de week 2 keer vervangen.
flakfazer schreef:Ik heb pim bonne nog even gebeld en gevraagd om uitleg.

De map sensor zit tussen het luchtfilter en de compressor en de injector tussen de compressor en gasklep.

Ik hoop dat ik het goed zeg maar als het goed is meet de mapsenor de hoeveelheid lucht dat gevraagd word en zal daar op inspringen als er extra brandstof nodig is.
Dan is het dus een MAF (Mass AirFlow = luchtmassameter) sensor, niet een MAP (Manifold Air Pressure = Plenumdruksensor). Of het is wel een heel vreemd systeem.

Sowieso een beetje vreemde constructie. Je kan het proberen, maar steek er niet al je geld in.

@karakan: De benaming MAP is eigenlijk onjuist als de sensor niet in het plenum zit. De 20vt heeft /en/ een MAF sensor /en/ een luchtdruksensor. De MAF wordt gebruikt voor de brandstofinspuiting. De druksensor vooral voor turbodrukregeling en misschien bij ontstekingstiming.
Jochem schreef:
@karakan: De benaming MAP is eigenlijk onjuist als de sensor niet in het plenum zit. De 20vt heeft /en/ een MAF sensor /en/ een luchtdruksensor. De MAF wordt gebruikt voor de brandstofinspuiting. De druksensor vooral voor turbodrukregeling en misschien bij ontstekingstiming.
Dat dus :)
Dat is wel degelijk een map sensor,hij regelt niet de boost maar vertelt de ECU hgoeveel lucht er komt en wat de temperatuur ervan is, daarmee past hij de inspuiting en ontsteking aan.

Dan heb je nog 2 versies, 1 die eindigt op een C en een ander die eindigt op een D, C is 2,5 bar D is 3 bar.
KaRaKaN schreef:Dat is wel degelijk een map sensor,hij regelt niet de boost maar vertelt de ECU hgoeveel lucht er komt en wat de temperatuur ervan is, daarmee past hij de inspuiting en ontsteking aan.
Daarmee is het nog geen MAP sensor. Het is gewoon een druksensor en temperatuursensor.
De sensor meet niet wat de druk in het inlaatmanifold is en is daarmee dus geen Manifold Absolute Pressure sensor.
Off Topic
De Hyundai Scoupe van mijn project (zie link in onderschrift) heeft een Audi RS2 ECU welke wel gebruikt maakt van MAP en MAF. De mapsensor zit echter in de ECU ingebouwd en er loopt een drukleiding vanaf de ECU naar het inlaatspruitstuk.
lol, omdat hij niet vanaf de inlaat meet is het geen map sensor volgens jou, terwijl die exact doet wat een "mapsensor" meet en regelt.

Ik ga er verder niet op in. Want volgens jou beredenering doet VW/audi het fout en heeft geen enkel VAG motor een mapsensor.

Origineel heeft geen enkel VAG(van de autos die ik ken) de mapsensor aangesloten op de inlaat, maar juist ervoor.
KaRaKaN schreef:lol, omdat hij niet vanaf de inlaat meet is het geen map sensor volgens jou, terwijl die exact doet wat een "mapsensor" meet en regelt.

Ik ga er verder niet op in. Want volgens jou beredenering doet VW/audi het fout en heeft geen enkel VAG motor een mapsensor.

Origineel heeft geen enkel VAG(van de autos die ik ken) de mapsensor aangesloten op de inlaat, maar juist ervoor.
Het klopt gewoon niet wat je zegt, hij meet ook totaal niet hetzelfde als de sensor voor de gasklep zit of erna.

Voorbeeld: jij geeft volgas met een turbomotor -> Druk in het inlaatspruitstuk en voor de gasklep circa 1 bar. Stel dat je nu de gasklep in één keer sluit, wat gebeurd er dan met de druk voor de gasklep en na de gasklep? De druk voor de gasklep gaat zelfs tijdelijk omhoog omdat de turbo eventjes druk blijft opbouwen en de recirc-klep tijd nodig heeft om te openen.
Echter wordt de druk in het inlaatspruitstuk direct een stuk lager (bijna absoluut vacuum).

Kortom je meet dus twee compleet verschillende dingen! Dit is dezelfde reden dat je een turbodrukmeter (met vacuum aanduiding) ALTIJD aansluit NA de gasklep.
Een MAP sensor moet ook altijd vacuum kunnen meten, dit lukt niet als hij voor de gasklep geplaatst is aangezien hier nooit een vacuum heerst (tenzij je luchtfilter enorm verstopt zit)

Overigens spreken ze bij Audi ook niet over MAP sensor, maar over Ladedrucksensor (Turbodruksensor)