Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Boersie schreef:
ZakaR36 schreef:Met een standaard blok(lees cilinderwand) kan jd ook gewoon 1.5 bar draaien.Lijkt me dan juist beter om i.p.v geld te investeren in opboren het te investeren in het draaiende gedeelte/aandrijflijn. Als je safe wilt en max 350 pk kan dat al met 0.8 bar. Dus dan heeft het geen zin om je blok op te boren, zeker als je aandrijflijn niet meer aankan.
Dan moet je mijn eens vertellen hoe jij aan 350pk komt met maar 0.8 bar, voor dat soort vermogens uit een vr6 moet je minimaal 1 bar draaien.
GSPT schreef:Ik denk dat het boren en hohnen een beetje overtrokken wordt. Ik ga gewoon naar de eerste overmaat zuiger. Ik hoef helemaal geen 8.0 liter vr6! Maar ik heb niet het idee dat iedereen alle reacties leest.

Mijn vraag is gewoon tot welke zuigermaat je probleemloos kunt gaan, maar die vraag kan niemand beantwoorden................

Dan over mijn aandrijflijn, ik heb al vanalles klaar liggen voor ombouw naar Haldex, echter wil ik nu eens een keer rijden, dus bouw ik mn motor lekker op 500pk, maar draai maar 350pk. Dan ga ik de haldex aandrijflijn klaar maken, douw ik die eronder en ga lekker op 500pk rijden. Daarna maak ik mijn R32 motor (ligt ook al in de loods) klaar voor Turbo, of turbo+compressor of biturbo en hang die erin.

Maar zolang jullie niet lezen en zomaar dingen roepen kan ik zelfs in deze post schrijven wat ik wil, maar dat heeft toch geen zin.

@klamath, dat snap ik, maar ook jij leest niet alle berichten, ik hoef geen 500 pk.... En dat een blok niet bedoeld is voor drukvulling betekend niet dat je hem niet zo kunt bouwen.

:idea: :idea: :idea: :idea:
Als je nou echt antwoorden wil moet je gewoon een tuner bellen en navragen, en niet hier mensen afzeiken omdat ze jouw niet het gewenste antwoord geven. [-X
Trouwens, die is al wel gegeven:
klamath schreef:tja.. als je de VR6 gaat blazen, zou ik juist zo min mogelijk uitboren, juist om zoveel mogelijk wandsterkte over te houden. de cilinderinhoud die je er 'extra' bij krijgt zet zowiezo geen zonen aan de dijk mbt vermogen.
Beter lezen :wink: :idea:

Als je het afzeiken noemt best... Dan zal ik jou ook maar even gelijk "afzeiken". Jij hebt blijkbaar ook niet gelezen. Dit antwoord kan ik zelf ook verzinnen, hoef je geen kennis van zaken voor te hebben. Dit snapt iedereen dat dat zo is, maar daarmee heb ik GEEN antwoord op mijn vraag.
Bij de G60 is dat duidelijk te zeggen, 83mm is eigenlijk teveel omdat je dan scheurvorming kunt krijgen t.p.v. de oliekoelers welke onder in het blok gemonteerd zitten. Daar waar de koelers zitten kan je cylinderwand gaan scheuren.
Ik VRAAG me gewoon af wat de limiet bij de VR6 is. Ik weet ook wel dat je beter zo min mogelijk aan kunt passen, maar dat is nog steeds GEEN antwoord op mijn vraag.

En idd, ik kan misschien beter een tuner bellen, maar ik verwacht gewoon enige kennis te vinden op een vr6clubholland-forum en probeer het gewoon eerst daar te vinden. En als ik het hier niet ga vinden, en ik vind het dadelijk wel zelf (dus door bijvoorbeeld een tuner te bellen ofzo) dan ga ik dat ook hier posten om deze kennis met jullie te delen.

Dus zie het niet als afzeiken maar gewoon als kennis vergaren, echter beredeneren en bedenken kan iedereen, ik wil feiten en geen gezwam over wat "het beste bij benadering" is.
Het wezenlijke verschil met een G60 is echter, de G60 is al geblazen, de VR6 niet.
Over een N/A VR6 blok zitten genoeg mensen hier die je er aardig wat over kunnen vertellen. (Ati bijvoorbeeld)
Maar over Turbo knutselprojecten,.. tja, er zijn maar een paar mensen die zoveel geld in een VR6 pompen ipv een andere motor te gebruiken die geschikter is voor turbo gebruik.
Dus de kennis zal hoe dan ook karig zijn.
De waardes van een G60 komen ook uit ervaring, VR6T ervarign op dit gebied zul je in nederland niet zoveel vinden.
Wellicht dat je op een amerikaanse site meer info zult vinden. (vwvortex bijv) gezien de VR6's daar ook wel vaak gebruikt worden voor dragraces.
klamath schreef:Het wezenlijke verschil met een G60 is echter, de G60 is al geblazen, de VR6 niet.
Over een N/A VR6 blok zitten genoeg mensen hier die je er aardig wat over kunnen vertellen. (Ati bijvoorbeeld)
Maar over Turbo knutselprojecten,.. tja, er zijn maar een paar mensen die zoveel geld in een VR6 pompen ipv een andere motor te gebruiken die geschikter is voor turbo gebruik.
Dus de kennis zal hoe dan ook karig zijn.
De waardes van een G60 komen ook uit ervaring, VR6T ervarign op dit gebied zul je in nederland niet zoveel vinden.
Wellicht dat je op een amerikaanse site meer info zult vinden. (vwvortex bijv) gezien de VR6's daar ook wel vaak gebruikt worden voor dragraces.

Thanx.... Ja ik heb al wat lopen zoeken op vwvortex, maar zal er binnenkort ook eens een topic aan wagen.

Zoals ik al zei plaats ik mijn bevindingen hiero, maar mocht er intussen nog iemand zijn die mij meer info kan verschaffen zie ik het hier wel verschijnen :-)
Paulus! Zoiets zocht ik dus...

•Aftermarket forged steel rods, with forged aluminum pistons. Bore size up to 84mm possible if the block is crack-free, but for turbo avoid more than 83mm bore.

Daar heb ik dan toch mijn antwoord. Ik zal dit ook nog even navragen bij de tuners hier in NL welke mij eerder geopperd waren.

Bedankt, deze bookmark ik even ;)
Waar haal jij overmaat zuigers voor 600 euro? Ja, misschien standaard 2.9 zuigers voor een corrado. Maar als je 83mm turbozuigers wilt van enige kwaliteit...
En honen kost misschien 200 euro, maar er moet ook nog geboord worden.

Er is ook geen gouden regel voor cilinderwanddikte. Je kan in ieder geval zelf vast wel verzinnen dat het gekoppeld is aan vermogen. Hoe meer vermogen per liter, des te dikkere cilinderwand heb je nodig.

034motorsport hebben bijvoorbeeld een twee keer Audi A4 met VR6t trackauto gemaakt met 850+ pk. Versie 2 was met een 24-klepper vr6. Echter, omdat ze de R32 cilinderwanden te dun vonden hebben ze een 2.8l 24v onderblok gebruikt en daar de R32 kop op gezet.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XGPPQN8RYXg[/youtube]

p.s. zorg vooral voor goede lagers en vooral dat je oliesysteem tip-top in order is. De meeste VR6t die kaptodraaien gaan kapot op vastlopen van lagers door olietekort.
Jochem schreef:Waar haal jij overmaat zuigers voor 600 euro? Ja, misschien standaard 2.9 zuigers voor een corrado. Maar als je 83mm turbozuigers wilt van enige kwaliteit...
En honen kost misschien 200 euro, maar er moet ook nog geboord worden.

Er is ook geen gouden regel voor cilinderwanddikte. Je kan in ieder geval zelf vast wel verzinnen dat het gekoppeld is aan vermogen. Hoe meer vermogen per liter, des te dikkere cilinderwand heb je nodig.

034motorsport hebben bijvoorbeeld een twee keer Audi A4 met VR6t trackauto gemaakt met 850+ pk. Versie 2 was met een 24-klepper vr6. Echter, omdat ze de R32 cilinderwanden te dun vonden hebben ze een 2.8l 24v onderblok gebruikt en daar de R32 kop op gezet.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XGPPQN8RYXg[/youtube]

p.s. zorg vooral voor goede lagers en vooral dat je oliesysteem tip-top in order is. De meeste VR6t die kaptodraaien gaan kapot op vastlopen van lagers door olietekort.

JE Pistons... 82,5mm of 83mm lijkt me voldoende ;-) En je zou eens moeten kijken op ebay.com en een beetje opletten, dan heb je ze voor 600 euro. ;-) Ik heb een adres in de VS waar ik alles verzamel en laat het dan hierheen (zeer goedkoop) verzenden zonder kans op invoerrechten te betalen ;-)

Boren en Hohnen voor 200 doe ik bij een bekende van me.

Oliesysteem is dadelijk ook helemaal nieuw, ik ga goede olie gebruiken en vervang het na 1000km inrijden.
B4N44N schreef:Wat denk je zelf:p

Hahaha, met deze vraag is het dan wel duidelijk... Ik ken wel meer mensen in de VS zelfs die dat voor me zouden kunnen, maar niet zo voordelig als deze waar ik het nu over heb :-) Maar ik ga hem geen extra lasten op zn schouders leggen, maar kan heus wel n dingetje mee laten sturen... Als je wilt, PB je maar... ;-) Setje zuigers?
GSPT schreef:
cvx. schreef:het is niet alleen de boring van de cilinders maar ook de slag van de krukas die bepaald hoeveel cilinderinhoud je hebt.
Oh meen je dat?

Dan is het berekenen van de cylinderinhoud zeker pie/4 x boring² x slag x aantal cylinders....

#-o

grappig dat je zo reageert, ooit op school gezeten voor dit soort dingen?

schijnbaar niet dus. [-X
cvx. schreef:
GSPT schreef:
cvx. schreef:het is niet alleen de boring van de cilinders maar ook de slag van de krukas die bepaald hoeveel cilinderinhoud je hebt.
Oh meen je dat?

Dan is het berekenen van de cylinderinhoud zeker pie/4 x boring² x slag x aantal cylinders....

#-o

grappig dat je zo reageert, ooit op school gezeten voor dit soort dingen?

schijnbaar niet dus. [-X

Omdat je ook een krukas met andere "slag" erin kunt maken, of waar doel je op? Ik heb er inderdaad niet bij autotechniek gezeten, wel wtb ;-) Je berekend per cylinder de inhoud van de cylinder door het oppervlak van een cirkel x hoogte (slag) te berekenen, keer het aantal cylinders...
cvx heeft wel gelijk ja. in eht engels noemen ze de cilinder inhoud ook wel displacement. ofwel, het inhouds verschil tussen de zuiger in de bovenste stand t.o.v. de zuiger in de onderste stand.

met een R32 krukas zou je bijv ook op 3 liter uit komen in een standaard 2.8 motor. (in ieder geval, heb ik gelezen, of het klopt kan ik niet zeggen. )
Hierbij moet je alleen wel weer oppassen, want daarmee word de compressie ook weer hoger.
cvx. schreef:dus je hebt wel of niet gelezen wat ik getypt had?

met een krukas met een andere slag word de verbrandingsruimte groter of kleiner.

Ja ik had het wel gelezen?! Maar de "slag" waar jij het over had welke je kunt veranderen door een andere krukas te gebruiken staat toch ook in de formule benoemd?

Je reactie kwam een beetje betweterig over en had geen toegevoegde waarde op de vraagstelling in mijn eerste post... :idea:

Ik vraag over het hohnen tot welke diameter ik kan gaan ivm wanddikte en problemen welke hierbij kunnen ontstaan en dit niet in relatie tot de cylinderinhoud...
GSPT schreef:Hahaha, mag je me vertellen waar die zuigers te krijgen zijn...

Nee moet het eigenlijk anders stellen, is er een voorbeeld van zo'n opgeboorde 2.8 naar 3.1? Want dat moet dan onderhand 84 of 85mm zuigers zijn.... En je kunt altijd custom zuigers laten maken....

cvx. Ik begrijp nu pas je opmerking... Die is na aanleiding van deze post... :mrgreen:

Mijn excuses :roll: