Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
#264538
Hey mensen,

Ik ga een VR6 met Rotrexcompressor bouwen. Omdat ik overmaatse zuigers nodig heb, wil ik graag weten tot welke diameter ik probleemloos en risicoloos kan gaan? Bij de G60 bijvoorbeeld is 83mm risicovol omdat je dan scheurtjes kunt krijgen in de cylinderwanden...

Graag hoor ik het verlossende antwoord, liefst onderbouwd ;-)

Groetjes Geert-Jan
#264553
tja.. als je de VR6 gaat blazen, zou ik juist zo min mogelijk uitboren, juist om zoveel mogelijk wandsterkte over te houden. de cilinderinhoud die je er 'extra' bij krijgt zet zowiezo geen zonen aan de dijk mbt vermogen.
#264555
Dat is ook mijn beredenering, maar geen antwoord op mijn vraag ;-)


Ik heb namelijk 2 onderblokken staan waarvan een meer slijtage heeft dan de ander. Als ik ze dus ga laten beoordelen door de hohner, wil ik weten wat de mogelijkheden zijn.

Er zijn zuigers tot 83,5mm te verkrijgen, echter ga ik ook liever voor safe en die paar extra ccm's zijn niet persee nodig... ;-)

Ik wil gewoon weten wat er allemaal stukgegaan is en/of heelgebleven...
#264559
Op MP staat een 3.1ltr motor tekoop, er heeft er ook een tijdje een opgestaan met een turbo maar die kan ik niet meer vinden.

http://link.marktplaats.nl/737874092

Op de site van de VR6 specialist gaan ze zelfs tot 3.2ltr

http://www.vr6specialist.nl/start.php?t ... 1161010703

Ik zou met beide eens contact opnemen om info in te winnen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#264563
dess schreef:google maar eens op die zuigers :wink:

Idd, wordt ermee doodgegooid. De sites waarop ik zat werd alleen 82 en 83mm aangeboden...

Weet je toevallig ook hoe deze zich houden? M.a.w. de 83mm zuigers zullen wel geen probleem zijn, want ik denk dat ik daar wel mee wegkom... Zit alleen nog te twijfelen of ik ook drijfstangen erbij doe of niet...
#264569
ZakaR36 schreef:Wat hierboven al gezegd is, verstandigste is om je blok niet (al te veel) op te boren.Denk dat tot 3.0 niet echt problemen zal geven,maar goed dat is puur gebaseerd op gevoel en klein beetje research op internet.

Ja ik ben daarom ook aan het researchen via het forum. Ik verwacht dat er hier op zo'n vr6clubholland.nl wel veel ervaringsdeskundigen zitten, maar dat valt me enigszins nog n beetje tegen :roll: Maar ik ben inmiddels al wel wat wijzer hoor...

Ik kan originele krukas en drijfstangen probleemloos gebruiken voor mijn project...

Alleen cylinderinhoud is hier nog niet direct iets over te zeggen. Zoals ik in het begin van mijn topic al aangaf was bij de g60 overduidelijk dat je beter niet groter kon gaan dan 82,5mm ivm scheurvorming in de cylinderwand. Ik hoop ook het uiterste te weten te komen voor de vr6, niet omdat ik dit uiterste ga opzoeken, maar gewoon omdat ik dit wil weten.


Groeten Geert
#264574
boren honen en overmaat zuigers is duur. Terwijl je weinig winst hebt. Stel je gaat van 2.8 naar 3.0. Opboren honen kost 600 euro. Cilinders kosten ~1000 euro. Blok open en dicht maken ook nog eens een hoop geld aan pakkingen en manuren. En vervolgens ga je (met chip) van ~190 pk naar ~200 pk.

Hou dan liever een blok standaard en zet er een 0.6 rotrex compressor op. Dan zit je voor diezelfde prijs (misschien iets meer) op de ~300 pk.
#264575
Jochem schreef:boren honen en overmaat zuigers is duur. Terwijl je weinig winst hebt. Stel je gaat van 2.8 naar 3.0. Opboren honen kost 600 euro. Cilinders kosten ~1000 euro. Blok open en dicht maken ook nog eens een hoop geld aan pakkingen en manuren. En vervolgens ga je (met chip) van ~190 pk naar ~200 pk.

Hou dan liever een blok standaard en zet er een 0.6 rotrex compressor op. Dan zit je voor diezelfde prijs (misschien iets meer) op de ~300 pk.

Je bedoelt zuigers neem ik aan :-p, maar die heb ik voor 600,- en hohnen laat ik doen voor 200... Blok ligt al open en dient gehohnt te worden... Als ik een standaard (gesloten) blok ergens vandaan moet halen (waarvan ik de staat niet ken) kost me dat ook 400, decompressieplaat 200, dan zit ik er ook al bijna aan ;-)

En de winst die ik heb is dat ik 1,5 bar kan gaan draaien, dat ik niet bang hoef te zijn voor mn zuigers en ook niet voor de rest van het blok. Blok kan dan met gemak 500pk draaien. Alleen mijn aandrijflijn kan dat niet handelen, vandaar dat ik safe op 350pk wil komen en max 450nm koppel.

En chippen is niet nodig, ik rijd met een vrij programmeerbaar management ;-)
#264576
tot blijkt dat de cilinderwand toch te dun is geworden, en de zijkant van het blok er uit ligt. :roll:
Als je de zuigers voor 600 euro kunt kopen, en je dat wilt doen, prima. maar houd de cilinderwand zo dik mogelijk, al helemaal als je 500pk wilt gaan draaien. De VR6 is immers nooit bedoelt geweest voor drukvulling.
#264577
Met een standaard blok(lees cilinderwand) kan jd ook gewoon 1.5 bar draaien.Lijkt me dan juist beter om i.p.v geld te investeren in opboren het te investeren in het draaiende gedeelte/aandrijflijn. Als je safe wilt en max 350 pk kan dat al met 0.8 bar. Dus dan heeft het geen zin om je blok op te boren, zeker als je aandrijflijn niet meer aankan.
#264580
ZakaR36 schreef:Met een standaard blok(lees cilinderwand) kan jd ook gewoon 1.5 bar draaien.Lijkt me dan juist beter om i.p.v geld te investeren in opboren het te investeren in het draaiende gedeelte/aandrijflijn. Als je safe wilt en max 350 pk kan dat al met 0.8 bar. Dus dan heeft het geen zin om je blok op te boren, zeker als je aandrijflijn niet meer aankan.

Ik denk dat het boren en hohnen een beetje overtrokken wordt. Ik ga gewoon naar de eerste overmaat zuiger. Ik hoef helemaal geen 8.0 liter vr6! Maar ik heb niet het idee dat iedereen alle reacties leest.



Mijn vraag is gewoon tot welke zuigermaat je probleemloos kunt gaan, maar die vraag kan niemand beantwoorden................

Dan over mijn aandrijflijn, ik heb al vanalles klaar liggen voor ombouw naar Haldex, echter wil ik nu eens een keer rijden, dus bouw ik mn motor lekker op 500pk, maar draai maar 350pk. Dan ga ik de haldex aandrijflijn klaar maken, douw ik die eronder en ga lekker op 500pk rijden. Daarna maak ik mijn R32 motor (ligt ook al in de loods) klaar voor Turbo, of turbo+compressor of biturbo en hang die erin.

Maar zolang jullie niet lezen en zomaar dingen roepen kan ik zelfs in deze post schrijven wat ik wil, maar dat heeft toch geen zin.

@klamath, dat snap ik, maar ook jij leest niet alle berichten, ik hoef geen 500 pk.... En dat een blok niet bedoeld is voor drukvulling betekend niet dat je hem niet zo kunt bouwen.



:idea: :idea: :idea: :idea:
#264591
ZakaR36 schreef:Met een standaard blok(lees cilinderwand) kan jd ook gewoon 1.5 bar draaien.Lijkt me dan juist beter om i.p.v geld te investeren in opboren het te investeren in het draaiende gedeelte/aandrijflijn. Als je safe wilt en max 350 pk kan dat al met 0.8 bar. Dus dan heeft het geen zin om je blok op te boren, zeker als je aandrijflijn niet meer aankan.
Dan moet je mijn eens vertellen hoe jij aan 350pk komt met maar 0.8 bar, voor dat soort vermogens uit een vr6 moet je minimaal 1 bar draaien.
GSPT schreef:Ik denk dat het boren en hohnen een beetje overtrokken wordt. Ik ga gewoon naar de eerste overmaat zuiger. Ik hoef helemaal geen 8.0 liter vr6! Maar ik heb niet het idee dat iedereen alle reacties leest.



Mijn vraag is gewoon tot welke zuigermaat je probleemloos kunt gaan, maar die vraag kan niemand beantwoorden................

Dan over mijn aandrijflijn, ik heb al vanalles klaar liggen voor ombouw naar Haldex, echter wil ik nu eens een keer rijden, dus bouw ik mn motor lekker op 500pk, maar draai maar 350pk. Dan ga ik de haldex aandrijflijn klaar maken, douw ik die eronder en ga lekker op 500pk rijden. Daarna maak ik mijn R32 motor (ligt ook al in de loods) klaar voor Turbo, of turbo+compressor of biturbo en hang die erin.

Maar zolang jullie niet lezen en zomaar dingen roepen kan ik zelfs in deze post schrijven wat ik wil, maar dat heeft toch geen zin.

@klamath, dat snap ik, maar ook jij leest niet alle berichten, ik hoef geen 500 pk.... En dat een blok niet bedoeld is voor drukvulling betekend niet dat je hem niet zo kunt bouwen.



:idea: :idea: :idea: :idea:
Als je nou echt antwoorden wil moet je gewoon een tuner bellen en navragen, en niet hier mensen afzeiken omdat ze jouw niet het gewenste antwoord geven. [-X
Trouwens, die is al wel gegeven:
klamath schreef:tja.. als je de VR6 gaat blazen, zou ik juist zo min mogelijk uitboren, juist om zoveel mogelijk wandsterkte over te houden. de cilinderinhoud die je er 'extra' bij krijgt zet zowiezo geen zonen aan de dijk mbt vermogen.
Beter lezen :wink: :idea: