Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door vr6juh
Goede morgen mede vr6 cruizers.

Ik heb een paar vraagjes.
Ik wil wat meer pk'tjes in me 6 en dat ie wat feller word enzo maar wil geen turbo of compressor.
Heb wat opgezocht over de nokken, ik zag dag bij scherpe nokken je pas wat vermogen merkt in hogere toeren en onderin juist wat verliest.
Zelf ben ik niet zo iemand die constant minimaal met 4000 toeren rijd.
Dus zal al te denken aan 264 nokken??
Ook wil ik het gasklep huis en inlaat spruitstuk van een 2.9 op me 2.8 monteren. Kan dit gewoon 1 op1?
Wat kan je meer doen om de vr6 iets pittiger te maken en dat ie onderin juist wat wint.
Heb ik dan ook een andere ecu nodig? Of gaat dat automatisch? De mijne is van 1995

Na alle veranderen wil ik hem dan nog laten chippen.

Graag hoor ik wat van iemand.

Groetjes
Door johnVW
dat moet lukken daar zijn al wat topics over

met scherpe nokken en 2.9 inlaat zal je 4 a 5 pk meer uit je blok halen
Door DoppieVr6
Kijk eens op Arz-Tuning en dan naar de lichtgewicht poelies. Hij klimt voor makkelijker onderin door de toeren heen met die set. En icm een lichter vliegwiel van Joeri helemaal.
Door vr6juh
Sorry voor mijn late reactie. In TIJDNOOD. Maar goed.
Die lichtgewicht poelie klinkt idd wel leuk en lichter vliegwiel zat ik ook wel aan te denken Doppie!.
Ik heb paar x gelezen dat modellen vanaf 95 de ecu zich zelf regelt wanneer je 2.9 inlaatspruit stuk erop monteert. Klopt dit? En ik kan dus gewoon alles los halen en 2.9 inlaat spruitstuk, gaskleppenhuis, nokke en inlaat traject er 1 op 1 monteren? Heb ik nog ergens een pakking voor nodig?? Wil er mee bereiken dat ie net wat feller aan het gas hangt en wat feller onder in toeren word.
Door tempel
Gaat niet werken, 2.8 is onderin juist wat sterker .En het model waar jij aan refereert is het model met de 16 bits ecu, en dan zijn de gasklephuizen identiek.
Ben je alleen spruitstuk en nokkenassen nodig en voor spontanere gasrespons nog het lichter vliegwiel.
Door vr6juh
Oke tempel!! Had idd ook gelezen dat 2.8 onderin juist wat sterker is. Bedankt dat je me daar nog ff op atendeerd.
Dus gewoon het spruitstuk 1 op 1 monteren. Betreft de nokke, doe ik er dan goed aan om 2.9 nokke te plaatsen of andere nokken. Bijv 260 graden nokken, soms lees ik erover dat je bij 274 graden je klepveren moet aanpassen en sommige zeggen dat de kleppe al krom slaan bij 264 graden nokken. Wat is hier nu van waar??
Door Boersie
Als je hem toch opnieuw laat chippen kan je net zo goed 260 of 264 graden nokken plaatsen, dan win je wel meer als 5 pk inclusief je 2.9 inlaat en gasklep.
10 tot 15pk is wel haalbaar.
Maar als je onderin meer vermogen wil houden zou je de 2.9 nokken moeten nemen, de 264 verlegt je powerband meer omhoog, niet extreem ofzo.

Als je onderin echt meer koppel/vermogen wil zou je naar een variabele inlaat moeten kijken van schrick of vw motorsport zoals klamath heeft, maar is best prijzig.
Door vr6juh
Dat is idd wat ik wil boersie. Dat ie onderin juist wat feller word en sneller op gang komt.
Dus ga dan gewoon de 2.9 nokken erin plaatsen met de inlaat, lichtere poelies en lichter vliegwiel. Dat met me open uitlaat systeem zou die onderin wel wat feller moeten gaan worden en dan als laatste een chip op maat nemen.
Door klamath
Als je onderin echt veel wilt hebben, moet je naar de VR6 inlaat kijken van een Transporter. :lol:

Maar zoals Tempel al aan gaf, met de 2.9 nokkenassen zal die minimaal 'lui'-er zijn onderom dan met de 2.8 nokkenassen. (verschil is echter minimaal.)
dus de 2.9 nokken kun je gewoon proberen.

waar je ook naar zou kunnen kijken, is de inlaatbrug van een AFP motor er op (is een amerikaanse 12 klepper VR6 in een Golf 4) die inlaat lijkt al heel erg op die van de 24 kleppers (2.8 4motion en R32 ) maar past dus op een gewone VR6 motor.
Die levert je ook meer koppel onderom.
Moet wel even bij verteld worden dat dit wel iets meer werk is om aan te sluiten. een open luchtfilter is bijv wel veel makkelijker dan, gezien deze aan de andere kant zit, en de kabels van de luchtmassameter zouden even verlengt moeten worden.
Door vr6juh
Oke. Dan ga ik gewoon de 2.9 nokken plaatsen. Of moet tog nog overgehaald kunnen worden om tog 264 gr nokken te nemen. Maar voor alsnog. Ben niet iemand die regelmatig boven de 4000 toeren kom.
Door Boersie
Als je niet regelmatig boven dat toerental komt zou ik zkr geen 264 nokken plaatsen.
Alles 2.9 erop, en al wil je dan een chip op maat dan zou ik zorgen dat je intake ook in orde is.
Een goede koude lucht aanvoer, een BMC/Simota luchtfilter bv.
Door tempel
Hou toch eens op over dat geleuter over CAI en dergelijke. Circuleren genoeg filmpjes op het www. Als je een NA motor hebt is het volledig onzin, regelmatig een nieuw filter doet wonderen.
Voor het geluid hoef je er geen CAI op te hangen, voor vermogen ook niet. de enige die een vermogenstoename meet zijn de eigenaren van K&N,Simota, CDA ed.

Een filter waar CDA op staat moet je mee uitkijken, krijg je een scheve kop van. :roll:
Door Boersie
Ik doelde meer op hetgeen dat de meeste een open filter erin hangen wat idd niet alles is omdat je dan warme lucht pakt uit het motorruim, dan kan je beter een bmc cda of standaard luchtfilterbak hebben.
Is een standaard luchtfilterbak niet wat klein qua opening waar die de lucht aanzuigt?

Niemand had het over geluid? :roll:

Die scheve kop heb je al aan je avatar te zien :mrgreen:
Door Falcosxm
Ey Sicksers
Ik heb best better response gekregen met een 2.9 inlaat spruitstuk met gasklephuis.
Het brullen is ook heerlijk luider geworden....
tweede hands die onderdelen vinden voor weinig is het geluid alleen al waard lmao.
Cold air system had door een Chrome air intake system op ebay.com gevonden, was lang genoeg om naar de koolfilter te brengen en die ging verder de bumper ruimte in. Beetje wegwerken van die koolfilter heb je plaats ervoor. MAAR er is 1 nadeel GA NIET DOOR EEN PLAS WATER KNALLEN... als je een slok neemt mag je je zuigerstangen en schaal lagers gedag zeggen. Water is immers niet comprimeerbaar.
Wagen van me is een 92ter 6/2/1 uitlaat spruitstuk, de-cat, 2.5 inch straight pijp naar end muffler, gepaard met 2.9 inlaat traject, het geluid is smullen, fijn van de 6 is geen krakende herrie maar erg diep.
Misschien met dit verhaald niet de gewenste extra PKtjes. De rij plezier is degelijk verbeterd.
Door Falcosxm
aanvulling:
Bovenstaande argumenten klopt als een bus..
De minder massa traagheid je op het blok kunt verwijderen de beter je response onder in zal zijn. Vliegwiel, poelies zekers die krukas damn ding weeg een ton. al dat bonk ijzer moet ook opgang komen.
Ik had twee vliegwielen geprobeerd. de allerligste was maar 4 kilo... erg nerveus en reageerd super onderin.. ik heb veel stijle wegen waar ik woon, me rendament was ook meteen weg bij schakelen en moest vrijwel dezelfde versnelling aanhouden. een wat zwaardere die ongeveer 8 kilo ging dat al wat beter.
Nokken van 2.9 plaatsen is teveel werk voor weinig lmao. vermogen winst om een paar goeie schricks te monteren is bijna de centen niet waard. ga dan een Compressor of Turbo erin bouwen.

My opinions are not facts, only experience
Door flakfazer
Heb nu een dik jaar de 2,9 inlaat, gasklep en nokken assen met cai. 60 mm uitlaat zonder cat.

Resultaat is minimaal. Ten eerste loopt de motor de eerste 3 maanden beroerd.

Vervolgens een sprint of 4 getrokken met een mk4 v5 170 standaard.

Ik liep echt minimaal uit.

1400 kilo mk4 cabrio 94 dis motor.
Chip is een must.

Laatst nog iemand met een mk2 vr6 gesproken.

Zelfde set up en gechipt bij jd. 208 pk
Door Jochem
Wil je snelle winst? chippen.

Die 0.1 liter extra of /net/ iets scherpere nokken zijn niet het belangrijkste wat de 2.9 190pk geeft waar de 2.8 174pk heeft. Het is de beter geschreven chip. De 2.8 staat meestal te rijk afgesteld plus de ontsteking staat aan de late kant. Bij een chip (op maat) zetten ze het allemaal een stuk strakker.
Door ATi
Jochem,

ik had gisteren nog contact met hem...

hij heeft een USA 2.8 ECU erop zitten (met egr) dat verklaard een hoop, deze zijn immers begrenst in toeren en max snelheid, ook staan die emissie waarde scherper...

de 2.9 nokkenassen en de daarbij horende ecu (2.9) is het max toerental ook wat hoger
dat verklaard dan ook weer max vermogen

de 16 Bits ecu heeft een allround mapping voor zowel de 2.8 nokken als de 2.9 nokken
immers zijn de laatste generatie VR6 ecu's hetzelfde voor zowel de Golf 3 en de Golf 3 Syncro, het bewijs heb ik daarvan, omdat ik van Klamath (Tim) destijds een Golf 3 Syncro ECU heb overgenomen, het bewijs dat de OEM nummers hetzelfde zijn

het grappige is dan ook dat de laatste generaties ook dezelfde type gasklephuizen hebben :lol: verschil bij de 16 bits:

Inlaatbrug (grotere volume)
luchtfilterbox (alleen die trechter diameter is groter) DJ = 2.9 en DG = 2.8
Nokkenassen (A en M)
4.0 bar drukregelaar!
Brandstofpomp 4.0 Bar

Bij alle oudere type VR6 zijn de extra verschillen ook te zien aan het gasklephuis!
en natuurlijk de ECU verschillen, te zien aan de OEM nummers