Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Beste leden,

ik zie dat de meeste hun aanvoer van de olie naar de turbo ( uiterraard met restrictie ) aftappen van een druksensor ) en retour met een pijpje op de carterpan ( geen probleem ik kan lassen )

maar nou weet ik dat je adapters heb voor op de originele warmte wisselaar,
kan je daar niet de toevoer en direct retour op aansluiten ?
kost 50 euro, ben je klaar, of staat ee een lichte druk op de retour waardoor de turbo niet goed kan retouren en dus olieczuipt ?
Groetjes.
Laatst gewijzigd door blue-mission op 26 nov 2013, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Retour moet moet in een vloeiende lijn afgevoerd worden. Dus gewoon hoog op de carterpan lassen. Niet met langen omwegen naar je warmte wisselaar leggen. Die ga je trouwens gebruiken voor je olie koeler dat is must bij een turbo.

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk
Nee, die adapterplaat kan je niet gebruiken. Tenminste, als je degene bedoeld die ook voor oliekoelers gebruikt wordt. Daardoor zou namelijk alle olie uit de pomp door de turbo gespoten worden. Dat kan helemaal niet.

Je turbo heeft maar een beetje olie nodig, zelfs maar met beperkte druk. Als je de volledige 5 bar uit de oliepomp in een kogellagerturbo zou spuiten, dan knallen de lagers er gewoon uit. Daarom hebben turbo's vaak ook een olierestrictor nodig.

Zoals Paul zegt, de retourleiding moet vrij kunnen vloeien, dus die moet je aansluiten bovenin de carterpan. Nick van dit forum heeft hem aangesloten gehad op de carterplug, maar toen bleek de tegendruk zelfs te hoog. Als gevolg komt de olie gewoon door de lagers naar buiten sijpelen, je luchtinlaat en uitlaat in.

Wat wel een goed idee is, is de olie pas aftappen bij de oliekoeler. Inderdaad tappen de meesten (ik vroeger ook) de olie af bij e druksensor... maar die sensoren zitten /voor/ het oliefilter! Daardoor komt ongefilterder olie in je gevoelige lagers en gaat je turbo korter mee. Zeker als je de motor niet goed onderhoud, en er ijzerschraapsel in de olie komt door bijv een aanlopende ketting.
Dus als je de aanvoerleiding kan /aftappen/ van de sandwichplaat, is het wel een goed idee. En een sandwichplaat heb je misschien toch al nodig voor de externe oliekoeler. VR6 turbo's zijn heethoofden.
Een journal bearing turbo warmt de olie juist meer op dan een ball bearing turbo. Die laatste gebruiken namelijk waterkoeling.
Je moet bij journal bearing turbo's dan ook extra opletten dat je de motor na zware belasting nog even laat nalopen, zodat de turbo kan afkoelen.