Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door klamath
Zo'n ding zorgt er iig voor dat je onderom geen last meer hebt van koppel, en bovenom niet meer van vermogen. :P
Door Jochem
klamath schreef:Zo'n ding zorgt er iig voor dat je onderom geen last meer hebt van koppel, en bovenom niet meer van vermogen. :P
lol

inderdaad: dit ding is voor de veiligheid. En minder vermogen, dus minder snel een boete. :roll:
Door Jochem
De inlaat van de VR6 heeft speciale inlaatkanalen die een optimumlengte hebben voor een koppelpiek op zo'n 5800 tpm.

Als je dit plaatst ligt de koppelpiek theoretisch eerder op het dubbele, plus dat de inlaatlengte ongelijk is.
Dubbele = 11600 tpm ==> als je 6 zo snel zou draaien, zou er veel kapot gaan. Ik heb van Ronald van TVS begrepen dat boven de 7000 tpm de distributieketting al zoveel centrifugale kracht heeft dat hij op ene bepaald moment een tandje/tandjes gaat overslaan.

Maar het design van deze inlaat is zo slecht, dat je daar niet druk over hoeft te maken :) Ik heb hem overigens wel op m'n turbo gehad. Maar ik kon voor een redelijke prijs niets beters vinden.
Door tempel
Ach, nu wordt het duidelijk, daarom hebben ze de duplex verruild voor een simplex ketting: kan naar 7500 toeren :lol: Wat een verhaal weer, wat ik wel heb gehoord is dat als jij hogere toerentallen wilt draaien, je de hydraulische klepstoters moet vervangen door mechanische. Dat de ketting gaat overspringen door centrifugaal krachten :roll: Geweldig, dit kan zelfs Geert Wilders niet bedenken...... :lol:
Volgens mij had Dennie daar geen last van.

Dass ist ja Wahnsin
Door klamath
tempel schreef:wat ik wel heb gehoord is dat als jij hogere toerentallen wilt draaien, je de hydraulische klepstoters moet vervangen door mechanische.

Klopt, de hydrolische stoters willen nog wel eens te zwaar zijn voor de standaard veren, dat de kleppen gaan 'zweven' (klepstoter los komt van de nokkenas omdat die zo snel ingedrukt word, vliegt dus een stukje door. )
Daarom moet je bij scherpere nokkenassen ook al vrij snel ook strakkere klepveren hebben gok ik. (heeft Schrick ook niet voor niets in het assortiment.)

Uiteraard is het wel zwaar bruut als je dat doet. Ik bedoel, hoeveel mensen kunnen nou zeggen dat ze kleppen moeten stellen bij de VR6? :lol:
De volgende stap is de ombouw naar onderliggende nokkenas met tuimelaars. :mrgreen:
Door Jochem
vervelende van mechanische klepstorers is dat je om de zoveel tijd moet gaan stellen, en dat moet dan met onderlegschijven, waarvoor de hele nokkenassen steeds verwijderd moeten worden. nogal rotwerk.

die hydraulische gestelde tuimelaars van de v6 24v lijken inderdaad een beter idee. Maar eigenlijk was de combinatie met echte hydrualische olie als remvloeistof misschien nog iets beter geweest: motorolie is namlijk nog te comprimeren, dus zal wat inveren.

En misschien valt er ook iets te verbeteren aan de kettingspanning, met een paar hulptandwielen... kijken of je de 6 ook op 10k toeren kan krijgen xD
Door klamath
Jochem schreef:kijken of je de 6 ook op 10k toeren kan krijgen xD
VTec just kicked in Yo.

lollol.gif

Maar idd,.. als je de mogelijkheid zou hebben, zou zoiets een best geinig project kunnen zijn. :lol:
Door klamath
Jochem schreef:kijken of je de 6 ook op 10k toeren kan krijgen xD
VTec just kicked in Yo.

lollol.gif

Maar idd,.. als je de mogelijkheid zou hebben, zou zoiets een best geinig project kunnen zijn. :lol:
Door tempel
Goh, weer wat geleerd van Jochem, mij is altijd verteld dat vloeistof niet samen pers baar is.Dacht dat het met andere eigenschappen te maken had, hydraulische klepstoters kunnen het tempo niet volgen en gaan "zweven", grappenmaker [-X
Door Jochem
Ok, ik had het fout, jij hebt het goed. Even iets verkeerd begrepen.

vloeistof /is/ wel samedrukbaar, maar dan pas bij 1000 bar ofzo.
verschil met remvloeistof is dat het veel beter tegen hoge temperaturen kan. En rubber niet aantast.