Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door johanv22
Hallo,

Ik heb een 2,9 obd2 omgebouwd naar obd1, deze motor heb ik ingebouwd in mijn golf2.
Er zit een een inlaat op van 2,8, en ook het gasklephuis van de 2,8.
Motor loopt dus op een 2,8 ecu.
Mijn vraag is kan dit? Of zal hij nu te arm lopen?
Hij loopt verder perfect overigens.
Door peanutsNL
Goedenavond,

Rechtsboven in de hoek staat een blauw balkje, dat is de zoekfunctie..

Meen me te herinneren dat hier al een topic over is gemaakt door Markymark een tijd geleden..

Kevin
Door ATi
johanv22 schreef:Heb het gelezen, thnx.

Heb wel een obd2 ecu liggen(16 bits)

Neem aan dat die chip niet in mijn 2,8 ecu kan?
Nee dat gaat niet werken... die 16 bits ecu's zijn totaal anders kwa ontwerp
en er is ook geen onderscheid tussen de 16 bits ecu's voor een Golf 3 VR6, omdat zowel op 2.9 en op de 2.8 motoren dezelfde ecu's gebruikt worden dit geld voor de bouwjaren 95 8e maand t/m 97 (laatste model Golf 3 VR6)
Door klamath
Het punt van de 2.8 ecu is dat ze bovenin rijker lopen als de 2.9 ECU's (Volgens TVS Engineering. ) dus te arm lopen zal die niet gaan doen met een 2.8 ECU. :)

Verder hoeft je je iig ook niet druk te maken of het wel/niet goed zal lopen. De ECU is volledig zelflerend, en regelt op de LMM en de Lambda sensor, je blokje zal dus echt wel normaal lopen. :)

Nog even met slagletters AAA in het blok slaan en je hebt een gereviceerd 2.8 blok. :lol:
(Als je met een 2.8 motor naar de 1e overmaat zuiger gaat bij het reviceren heb je die 60cc extra ook al, dat bedoel ik er alleen maar mee. )
Wat je nu hebt zijn marginaal andere nokkenassen en 60cc meer. dus valt allemaal wel mee. :)
Door ATi
Haha, jah tim mooi gebracht! lol

Met betrekking van de OUDERE type ecu's (van voor 95 8e maand)

ik wist overigens niet dat een 2.8 ecu bovenin rijker loopt, ik dacht eerder meer de 2.9 maar dat is dan meer mijn logica :lol:
Door klamath
wss omdat je met te rijk lopen de motor invermogen kunt 'knijpen' zonder dat je risico loopt dat de motor kapot gaat. Geen idee wat hier precies de theorie achter is.
Maar dat zal mijn gok zijn.

't waren iig Ronalds eigen woorden dat de 2.8 ecu bovenin rijker staat standaard. (dus met een 2,8 ECU chippen schiet je al meer op als een 2.9 ECU. :lol: ) En daar vertrouw ik hem in, gezien hij die ECU's tochwel door en door kent.
Door ATi
Oke! en nee ik twijfel niet aan Ronald... hij kan het weten (zal die wel hebben gemeten) want meten is weten... :lol:
Door RDL-tuning
hoi johanv22,
als je met een wideband je gassen meet tijdens het rijden weet je meteen of je mengsel goed is.

Ik kan in de databank van mij kijken naar elke software versie van beide ecus.
Zo kan ik dus vergelijken wat de verschillen zijn.

weet je toevallig de bosch codes van de ecus?
Door ATi
johanv22 schreef: 2,9 cilinderkop.
Je moet eigenlijk zeggen, het is een VR6 12v Cilinderkop met 2.9 Nokkenassen erin, er zit namelijk geen verschil in de cilinderkoppen (kwa kleppen en zo) alleenb de nokkenassen maken met het verschil... :lol: