Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door bigturbogolf
hoi

ik heb een golf2 met VR6 motor.
nou vroeg ik me af of daar mee op nitromethaan/methanol(20% nitromethaan) kon rijden en ook weer overschakelen op benzine (euro98).
ik had al vernomen dat er een regelkastje tekoop is om te schakele van E85fuel naar benzine, zou dat werken??
ook had ik vernomen dat ik iets met de ontsteking moet doen (vervroegen volgens mij).
en de compressie moest dacht ik ook iets mee gebeuren??
de methanol was er geloof ik voor om de verbrandingstemp van de nitro te verminderen.

kan iemand mij uitleg en advies geven??

Mvg Ralf
Door klamath
Als je gaten in je zuigers wilt branden moet je op 20% nitro gaan rijden. Ik zou er vanaf blijven. als je al niet weet wat je aan je brandstofsysteem zou moeten veranderen betwijfel ik ten zeerste dat dit project tot een goed eind geleid kan worden. Je zult iig iemand nodig hebben die er (veel) verstand van heeft en je bij zoiets kan begeleiden.
anders zit je straks alleen maar met een blok oud ijzer.
Door tempel
Ga maar eens Googlen. Je kunt al vast beginnen met het vervangen van je brandstof leidingen. Maar serieus, je moet zoveel wijzigen aan je motor, niet aan beginnen.
Dit is iets voor de meer ervaren techneut met de juiste achtergrond.
Door Jochem
E85 vreet de kop op en alle leidingen. Is flink agressief spul.
Moet je heel veel voor aanpassen.
Door Sven-GTI
Je kunt wel mengen, wordt veel in de hobby racerij gedaan maar ook gewoon mensen met opgevoerde motoren/auto's rijden.

Ik rijdt met 98 en meng daarbij bio-ethanol. Met een verhouding van 1 op 10 ongeveer. 40 liter 98 en 4 liter bio-ethanol. Dit op advies van meerdere tuners en rally-mensen die ik ken.

Toen ik met beide auto's bij JD engineering vertelde zij mij hetzelfde. Hun adviseren dat ook altijd bij opgevoerde motoren. Hierdoor verhoog je je octaan van 98 naar ongeveer 100 of iets hoger.
Op de testbank zijn de resultaten zeker te zien en merkbaar. Ook je uitstoot is een stuk minder/schoner.

Ik heb daar toen nog uitgebreide uitleg gehad over het gebruik hiervan. Zeer interessant. Ik gebruik het zelf ook al lang in meerdere auto's (mengen met 98). Op de testbank kwamen er ook veel mooiere waardes uit :D

Het liefst zou ik mijn brandstofleidingen etc. aanpassen om zo met nog veel meer bio-ethanol te rijden. Het is trouwens nog goedkoper ook! :D
Door Mars
Heb je een uitdraai van alleen op 98 en 1 met je benzine-ethanol mix?
Dan kan je een mooi vergelijk maken.
Door Sven-GTI
Ik zal eens even goed gaan zoeken, ik heb wel de uitdraai gevonden van mijn auto toen hij op +/- 97 liep.
Halve tank 95 en halve tank 98, daarna de tank helemaal geleegd en gevuld met 98 + bio ethanol.

Op de eerste uitdraai kwam ik op 264,8 pk:
Afbeelding

De 2e uitdraai kwam ik net op de 290pk. Alleen ik baal dat ik die nu niet kan vinden, staat denk ik op m'n andere computer in m'n garage.

Eigenlijk zou ik nu weer terug moeten, want na het afstellen zijn er nog wat kleine aanpassingen gekomen. Luchtfilter is verplaatst en m'n inlaat temp blijft nu een stuk lager, er zat een kleine lek in m'n bypass valve, nu heb ik 0,1 Bar meer druk.
Deze 2 verschillen zouden me toch iets wat extra vermogen opleveren denk ik.