Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door Timberland
Ik kan bij biesheuvel meerdere lichtgewicht vliegwielen bestellen.
Maar ze beginnen al bij 2,8kg, 3,4kg, 3,8kg en 4,0kg
Het is een rotor. maar welk gewicht is minimaal nodig om te zorgen dat hij nog enigzins stationiar blijft draaien?
Door klamath
Zo'n vliegwiel van Joeri heb ik ook in mijn auto gezet. Dat bevalt me perfect.
Heb door de VSR inlaat geen demping meer op m'n stationair regeling zitten, dus maak het hem er extra moeilijk mee, maar hij blijft met dit vliegwiel nog gewoon mooi lopen. :) (en is duiderlijk wat speelser op 't gas. )
Zeker een aanrader imo. :mrgreen:
Door Joerivr6
@ NEOX & KLAMATH, Bedankt voor de feedback.

Je ziet inderdaad hele lichte vliegwielen.
meestal wordt aangeraden max 20% af te draaien, echter is gebleken dat bij G60 en VR6 motoren redelijk veel aan materiaal verwijderd kan worden wat dus de 20% overschrijdt.

4.5kg is in mijn ogen (met starterkrans) wel een minimum, OBDII blijft beter draaien dan OBDI met dit gewicht. Rond de 2.5kg aan materiaal verwijderen is het meest optimaal voor OBDI (hiermee kom je dus op 5.3kg).

Daarnaast kan je ook je poelie (trillingdemper aan de andere zijde) van 3kg naar ±1.9kg afdraaien.

Combo hiervan geeft een bijzonder leuk gasrespons.

Er rijden hier op het forum al 4-5 leden rond met een vliegwiel van mij.
De poelies kan ik overigens ook binnenkort leveren :wink:

Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het graag van je.
Door neox
Logisch dat je tot een min. gewicht moet gaan maar zie vaak dat deze na het afdraaien niet geballanceert wordt.
Lijkt me niet verstandig. Zelf al diverse vliegwielen handmatig gebalanceerd. Daar zit dan toch veel verschil in voor en na.

Helaas heb ik een automaat....
Meer dan 1 kilo op de krukas poelie is altijd meegenomen
Maar heb ook begrepen als je overgaat naar een compressor deze wordt vervangen door een alu poelie.
Hoe zit het dan met de demper?
Door Jochem
ter info: licht vliegwiel wordt ism 02m bak zeer afgeraden.
Er worden dan teveel trillingen doorgegeven aan de bak, die daardoor zeer versnelt slijt.
Door Joerivr6
@ NEOX: Die komt dan te vervallen klaarblijkelijk. Met als resultaat dat er meer trilling worden overgebracht op de krukas. Vraag mij echter af of deze altijd wordt uitgewisseld. Heb hier echter geen ervaring mee.

Balanceren ben ik helemaal met je eens, daarom doe ik het ook altijd, hoe minder trilling op de krukas of op andere componenten hoe beter. Trouwens de originele vliegwielen zijn ook allemaal gebalanceerd.

Al eens met Jochem een discussie hierover gehad: mooiste zou uiteraard ook zijn om de krukas te balanceren. Echter moet je deze dan wel demonteren, daarnaast balanceren kost al snel €600-€800,- (heb ik mij laten offreren).

Bij straatgebruik vind ik dit echter totaal niet nodig en voldoet het om je vliegwiel te balanceren. Hiermee voorkom je ook weer de extra trillingen naar je bak toe.
Door Timberland
Jochem schreef:ter info: licht vliegwiel wordt ism 02m bak zeer afgeraden.
Er worden dan teveel trillingen doorgegeven aan de bak, die daardoor zeer versnelt slijt.
Ik heb al begrepen dat voor de 02m een vast vr6 vliegwiel het max is om te gebruiken.
althans bij dagelijks gebruik. ik zit er aan te twijfelen omdat de vr6 geen dagelijkse auto is.