Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Door GSPT
Hallo,

Ik moet hoogstwaarschijnlijk mijn bak onder de golf (Rallye) uit halen. De 1e versnelling is niet goed.

Omdat ik een Golf 2 Rallye heb en dit een syncro is, wil ik het liefste het blok laten zitten (aan de uitlaat vast). Kan dit? En hoe moet ik dan te werk gaan. Ik heb een motortakel, motorbrug, bokken en een garagekrik. Gaat dit lukken zonder brug?

Groeten Geert-Jan
Door Jochem
Ja het kan, maar is pittig.

Om de bak van de motor te krijgen moeten die bijna 10 cm van elkaar getrokken worden: die ruimte heb je dus niet bij zo'n grote motor als de vr6.
Daarom moet de motor ook los, met de motortakel opgetild worden en opzij geduwd worden...

Ik denk dat je net bij de hardyschijf kan, dan kan je de cardanas zo loshalen.

Vergeet ook niet dat de bak zwaar is, met die haakse koppeling eraan. Het voordeel van een brug is dat je er een versnellingsbakkrik onder kan zetten (maar ja, dan kan je de motortakel weer niet kwijt.

p.s. als je de bak toch los hebt, kan je gelijk denken aan een koppeling en/of kettingrevisie.
Door GSPT
Hey Jochem,

Bedankt voor je reactie. Ik wilde idd al gaan kijken naar een kettingrevisie. Koppeling is nog goed volgensmij, misschien dat ik daar een andere voor erin doe... Als ik aan 300pk max denk, voldoet de originele koppeling dan? (of imitatie van valeo/bosch ofzo?)

En kan ik het blok ook niet laten zakken ipv omhoog doen? Met die motorbrug kan ik hem dan omhoog of omlaag draaien... hoeft ook niet de takel erbij te staan...

Halen de meesten het blok er ook uit?

Groeten Geert-Jan
Door Jochem
standaard koppeling houd het maar tot 250 pk...

Blok laten zakken lukt niet, want subframe zit in de weg. Of je moet de motorsteun-beugels volledig verwijderen.
Of je moet het hele subframe laten zakken.

Als je geen airco hebt is misschien het gemakkelijkste nog hele front eraf en dan motor en bak er samen naar voren af afrijden...

Kwestie van koelvloeistofslangen los, kabelboom los, schakelkabels los, uitlaat los (spruitstuk van de motor, want het spruitstuk kan er niet uit zonder het subframe los te halen), aandrijfassen (alle 3) los... trekken maar :P
Door GSPT
Ik denk inderdaad dat ik er niet aan onderuit kom.... pfff...

Was er al bang voor. En denk inderdaad dat dat het snelste is ipv eerst zitten kloten en er dan alsnog achterkomen dat hij er toch helemaal uit moet...

Maar dan ga ik ook nog wat extra dingen bestellen zodat het ook wat meer zin heeft.

BBM Fuel rail (FPR heb ik liggen), sportkoppeling, kettingrevisie, 5e versn. tdi en ik ga wat dingen polijsten.

En volgensmij heb ik ook nog een sportkoppeling liggen van sachs, maar dan wel G60... maakt dat verschil met een vr6?