Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Door GSPT
Hallo VR6 kenners...

Ik ben bezig met een standalone management te installeren op mijn VR6. Nu heb ik voor de stationairregeling wat informatie nodig over het gasklephuis.

Op het gasklephuis van de nieuwe type VR6 (2.9 ABV) zit een 8 polige stekker.

Dit is het gasklephuis:
Afbeelding
Afbeelding

En dit is het electrische schema van dit gasklephuis:
Afbeelding

Nou zie je bij nummer 8 de stationair stelmotor (STK) zitten, en bij nummer 33 zit de gaskleppositiesensor (TPS).

Totaal hebben ze 8 polen en ik zie op die tekeningen maar 7 cijfertjes, (cijfer 6 is namelijk niet weergegeven...)

Nou heb ik ook een andere tekst gevonden, namelijk:
Afbeelding

Hierin staat dat de stappenmotor bipolair is, dus dat de polariteit gewisseld kan worden en dat de benodigde polen, cijfer 1 en 2 zijn van de 8polige stekker.

Het feit dat de stappenmotor 2 polig is zou betekenen dat het een PWM is, echter omdat deze 2 kanten op kan werken (en dus 2 spoelen zou moeten hebben) lijkt het op een IAC.

Nu zal ik PWM en IAC even toelichten:

PWM werkt via een blok signaal, dus OPEN----DICHT----OPEN----DICHT etc...
Afbeelding

IAC werkt in 255 stappen, dus deze staat bijvoorbeeld 15% open en gaat naarmate de temperatuur van het blok stijgt gaat de klep verder dicht.

Afbeelding

Wie o wie kan mij hier meer over vertellen of doorverwijzen naar de juiste persoon?

Groeten Geert-Jan
Poe hee, lastige vraag... even kijken of ik daar achter kan komen...

een ding weet ik wel: gasklephuizen 2,8 en 2,9 van de laatste bouwjaren (95 8e maand t/m 97) zijn 16 bits) > en dus GELIJK!
Ik weet niet wat je bedoelt met 16bits?

Maar ik ben er achtergekomen door hem te testen. De polen 1 en 2 stroom op gezet en met een spiegeltje in het gasklephuis gekeken. De gasklep ging hierdoor ongeveer 10 graden openstaan. Stroom eraf, klapte hij gelijk weer dicht. Net zo snel als ik tikte deed ie dat.

Omdat de stappenmotor meer polen nodig heeft om te werken kan ik gerust aannemen dat het gewoon een PWM klep is. Ik hoef nu dus de huidige kabelboom niet aan te passen!

Ik ben inmiddels verder gegaan met het opbouwen van de motor en ik moet nu alleen nog het management zelf nakijken. A.s. zondag gaan we waarschijnlijk rijden... :-)

Toch bedankt voor je reactie.

Groeten Geert-Jan
Dat was mijn suggestie niet helemaal geweest,.. er zomaar spanning op zetten. :roll:
Ik had hem juist eerst los gemaakt, en gewoon de banen gevonden. Kan je nu al wel verzekeren dat er bar-weinig mensen zijn die je hier iets over kunnen vertellen. Bij VW is de gasklep gewoon een black-box met een stekker er aan, doet die het niet, moet die vervangen worden. en qua hobbyisten,.. nouja, standalone lijkt me wel leuk, maar ik wil zelf m'n klopsensoren absoluut waterdicht hebben, daarvoor wil ik m'n blok iig niet riskeren. En ik denk dat de meesten daar zo over denken. :P

Iig werkt de oude stationair regel klep (word wel vaak stappenmotor genoemd) bij de oude VR6's (tot '95 ) gewoon op een PWM signaal. zal me dan ook ten zeerste verbazen als dat bij de OBD2 variant anders zou zijn.

PS: wat is de reden dat je op standalone gaat? ombouw naar drukvulling? of gewoon om iets te klooien te hebben? :mrgreen:
Met dit standalone heb ik eerst op een G60 lopend gehad. Nu de G60 verleden tijd is en ik het management had wilde ik het gaan proberen op een vr6 om hem om te keuren op kenteken en naderhand een keer een R32T bouwen.

Dus het is een soort van klooien, er komt ook lachgas op. Deze motor is als tijdelijk bedoeld en dus ook niet zo'n probleem als deze stuk zou lopen. Het rijden met de golf is leuk, maar het knutselen eraan ook.

De R32T overigens gaat draaien op DTA of KMS, niet op MS in ieder geval. ;-)

Groeten Geert
'k zou hem niet slopen als ik jou was, want nieuwe kleppen (en 2e hands) zijn erg duur!

ff kieken... 't is een VDO toch? hmm, thuis ff schema's opzoeken.
heb opgezocht... de stappenmotor zit inderdaad op pin 1 en 2. de ander pinnen zijn voor de gaskleppositiesensoren en de WOT schakelaar.

Hoogstwaarschijnlijk had je met je pwm gelijk.
Wat is die WOT schakelaar?

Ja ik ben in de war gemaakt door iemand, (die mij helpt met afstellen) ik had dit namelijk al een keer eerder uitgezocht, maar omdat ik zolang niets met de auto gedaan had wist ik het niet meer zeker.

Alleen toen ik ermee bezig was bedacht ik me ineens dat ik die gasklep eerder al een keer getest had door er stroom op te zetten. Het was dus niet een geheel onbezonnen actie.

Ook de kabelboom heb ik inmiddels nagekeken en doorgemeten tot de ecu. We moeten het probleem dus even zoeken in de ecu of het relaisboard. Vandeweek gaan we er savonds een keer aan werken en dan moet de stationair gewoon gaan werken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt in ieder geval voor jullie gedane moeite.

Groeten Geert-Jan