Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Zoals sommige misschien al gelezen hebben uit mijn vorige posts: ik heb een vr6 blok in een mk3 cabrio gebouwd. Nu komt dit alles van een donor auto en dus ook de tellerbak.

Nu zit ik met een probleempje, mijn mk3 cabrio had een NAP stand van 120.000 km. De tellerbak uit de donorauto heeft een stand van 225.000km.

Nu hoort volgens de wet (en het NAP) de kilometerstand bij de auto en NIET bij het blok. Dus ik wil graag de tellerstand weer terug op 120.000km hebben.

Ik weet niet of iemand een adres weet in mijn regio (Noord-brabant/ roosendaal) want de dichtsbijzijnde die ik vind is al zo'n 200km weg.

Of is het mogelijk mijn originele tellerbak om te bouwen naar vr6 inclusief MFA?
Dat is dus het probleem, mijn originele kilometerstand is 120.000 NAP.

De tellerbak die ik van de VR6 heb staat op 225.000, dus die wil ik terug laten draaien naar 120.000

Aangezien de NAP kilometerstand bij de auto hoort.
een collegea van me deed dat altijd elk jaar vlak voor de apk, hatie 20k gereden zetten ze hem 15k terug zodat het leek ofie maar 5k per jaar reed ofsow ging om een golf4 maar met juiste software duurt het 5 minuten om aan te passen weet alleen niet hoe legaal je bezig bent:P teller van vr6 is alst goed is ook digitaal aan te passsen
Wat Bluesliderr zegt is illegaal!
Of de aanpassing / vraag van Sven-GTI legaal is weet ik niet.
Neem eens contact op met de NAP of RDW, wat zeggen hun daarover?
Daar ben ik wel benieuwd naar, er zijn meerdere mensen met deze vraag.

Aan de andere kant zie ik niet in dat Sven-GTI zijn aanpassing illegaal is omdat de km-stand gerelateerd is aan de auto.
Ik heb dus contact gehad met NAP, RDW en een de VW dealer zelf.

Ik krijg allemaal hetzelfde antwoord, de tellerstand hoort bij de auto en daarbij maakt het niet uit of je blok meer of minder gelopen heeft.

Zelf vond ik dit maar een beetje raar maar goed, hun zijn de experts denk ik dan maar.
De vw geeft ook aan, dat wanneer er een tellerbak stuk is, hun een nieuwe monteren waarbij ook direct de juiste kilometer stand terug wordt ingesteld.

Volgens alle 3 deze bedrijven ben ik hiermee NIET illegaal bezig. Wat ze wel adviseren is een nieuwe tellerbak en die naar voor stellen (bij een nieuwe tellerbak waar minder dan 100km op staat kun je hem 3x naar voor stellen).
Jazeker mag je die km-stand terugzetten. Je plaatst gewoon een andere klok eigenlijk.

Mannetjes genoeg die dat voor een paar tientjes (in 4 minuten) voor je fiksen. Heb het ook eens laten doen met een Golf 3 1.4 CL, waar ik een klokkie met toerenteller in had gebouwd. Daarvan liet ik toen juist de stand omhoogzetten zodat het weer klopte met de auto. Je had de kop van die vent moeten zien... die draait ze normalitair alleen maar terug :mrgreen:

Maar goed, ff zoeken en gewoon die teller op de stand van je auto zetten. Hoef je je helemaal geen zorgen om te maken verder. Komt nog bij een Golf 3 cabrio nooit als VR6 geleverd is toch? Dus iedere beetje kenner weet wel dat e.e.a niet meer origineel is en zal dus toch wel wantrouwend naar de km-stand kijken. Gewoon lekker voor je eigen gevoel even laten aanpassen.
Eigenlijk wil ik nog een aparte meter zodat ook te zien is hoeveel het blok zelf daadwerkelijk heeft gelopen, want na de complete revisie heeft het blok feitelijk een km stand 0.