Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Door ATi
Bron: http://www.amt.nl

Zodra het kwik onder de nul graden zakt, ontstaan er inderdaad een aantal problemen. Het gaat om: lege accu’s, mayonaise en ijsvorming in de olie, te hoog oliepeil, zuigervreters, lagerschades en nokkenasslijtage. Een indrukwekkende hoeveelheid narigheid die gelukkig in veel gevallen te voorkomen is. Hier volgen een aantal adviezen.
Accu’s: Als het koud is, loopt de startcapaciteit terug en wordt er bovendien een geringere laadstroom opgenomen. Omdat de verbruikers een hoge stroomsterkte vragen, gaat menig accu door de knieën. Vervang zulke accu’s niet zomaar door nieuwe, maar laadt ze eerst op met een moderne elektronische lader. Meet de conditie van de accu aan het begin van de winter door en adviseer de klant zo min mogelijk kortdurende ritten te maken.
Mayonaise: Het gaat hierbij om een witte drab die een emulsie van water en olie is. Het water in de olie wordt door de verbranding gevormd (ongeveer 1 liter water per liter brandstof) en komt langs de zuigers in het carter terecht. Via het carterventilatiesysteem worden de carterdampen naar het inlaatspruitstuk afgevoerd. Als de motor van binnen kouder blijft dan ongeveer 65°C condenseert het vocht. Op die plaatsen waar het koud blijft, zoals onder kleppendeksels, vormt het condenswater met de olie een emulsie. Zorg ervoor dat deze koude plaatsen warm worden, bijvoorbeeld door het afschermen van de rijwind- of ventilatorkoeling en/of door het gebruik van brandvrij isolatiemateriaal. Bedenk dat mayonaise kan bevriezen, dus moet dat worden voorkomen.
IJsvorming in de olie: Aansluitend op de mayonaiseproblemen is er het bevriezende water onderin de carterpan. Dat is een extreme vorm van vochtvorming die ernstige motorschade tot gevolg heeft als het ijs de olietoevoer blokkeert. Ga na of er servicebulletins zijn die dit verschijnsel beschrijven. Er wordt dan vaak aangeraden een verwarmde carterventilatie aan te brengen en korte ritten zoveel mogelijk te vermijden.
Te hoog oliepeil: Als er zoveel condenswater wordt gevormd dat er ijsvorming optreedt onderin het carter, stijgt het oliepeil. Een tweede oorzaak voor een te hoog peil is dat er brandstof (meestal bij benzinemotoren) in de olie terechtkomt. Door de lage temperatuur verdampt de brandstof niet volledig zoals in de zomer wel het geval is. Er kan wel 20% in plaats van de gebruikelijke 2% brandstof in de olie worden opgelost. Kies een kortere olieverversingstermijn, bijvoorbeeld 6000 tot 7500 km of een half jaar, als bekend is dat de auto veel korte ritten maakt en gevoelig is voor olieverdunning. Een SAE 5W-40 ACEA A3/B3 of B4 olie biedt ook bij een hoge brandstofverdunning een goede smeerfilm.
Mechanische schades: Er worden nog steeds te ‘dikke’ winteroliën gebruikt. Vooral motoren met een aluminium motorblok zijn gevoelig omdat alle spelingen bij koud weer kleiner zijn dan bij een gietijzeren blok. Let er dus goed op welke (W)inter viscositeit voor de te verwachten temperatuur (tot zeker min 20°C) is voorgeschreven. Een SAE 0W-Y of 5W-Y olie (Y is dan 30 of 40) zorgt ook voor een makkelijker start, zodat de accu en de startmotor minder zwaar worden belast. Een ‘dunne’ olie warmt ook nog sneller op omdat de olie goed circuleert. Bovendien daalt het brandstofverbruik en dat is onder winterse condities mooi meegenomen.
Zware inzet: In alle instructieboekjes staat dat de motorolie onder bepaalde omstandigheden vaker moet worden ververst. Het gaat om ritten korter dan 15 km en olietemperaturen lager dan 60°C. Motoren in taxi’s en politie-auto’s hebben het extra zwaar omdat ze soms langdurig stationair draaien. Benzinemotoren lopen dan kans op ‘black-sludge’, dieselmotoren op een teveel aan roet in de olie. Wees daarom voorzichtig met het klakkeloos hanteren van lange verversingstermijnen. Motoren met oliesensoren hebben de toekomst, door de sensoren worden veel van de genoemde problemen voorkomen.

1 Mayonaise
Als de carterventilatiedampen niet boven het dauwpunt komen, ontstaat er een witte emulsie van olie en condenswater; mayonaise genoemd. Het water kan bevriezen en de afvoer van carterdampen belemmeren. Er ontstaat overdruk in het carter die olielekkage tot gevolg heeft. Remedie: zorg dat de olie boven de 70 'C komt. Maak dus langere ritten en/of isoleerde carterventilatie, zodat de rijwind geen kans krijgt de zaak af te koelen. Gebruik brandvrij materiaal zoals voor CV's wordt toegepast.

2 Verhoogd oliepeil
Het langdurig gebruik van een rijk mengsel zorgt bij benzinemotoren voor olieverdunning door gecondenseerde brandstof. Dat kan zuigervreters tot gevolg hebben en zorgen voor een te hoog oliepeil. Als de contragewichten van de krukas door de olie slaan, ontstaat er schuim. Olie met schuim erin zorgt voor problemen met hydraulische stoters en, in het ergste geval, voor lagerproblemen. Remedie: ga na of de koelwaterthermostaat goed werkt, controleer de werking van de mengselverrijking. Zorg dat de smeerolie boven de 70 IC komt, liefst nog hoger om het verdampen van de lichte benzinedelen te bewerkstelligen.
3 Zuigervreters en nokkenasschades
Ondanks het feit dat er onder winterse condities bij nagenoeg alle motoren geen SAE 15W-Y oliën mogen worden toegepast, gebeurt dat toch omdat deze oliën laag geprijsd zijn.
Het gevolg is dat de olie bij snel af - koelen vetachtig wordt door het uitscheiden van waskristallen. Dat belemmert het verpompen van de olie met ais gevolg zuigervreters en nokkenasslijtage. Remedie: gebruik altijd een SAE 1 OW-Y olie, liever nog een SAE 5W-Y of SAE OW-Yolie. Hoe lager het getal voor de W van Winter des te beter verloopt het starten, des te sneller komt de smering tot stand en des te lager het brandstofverbruik.

Startkabels een gevaar voor de elektronica?

Zo moet het:

Kortom, beste buurmannen en collega’s, startkabels zijn nooit helemaal risicovrij. Gebruikt u ze toch, doe het dan met verstand. Uiteraard is het probleem in AMT al eerder besproken. Uit die informatie voor de volledigheid de correcte procedure in 10 stappen:
1. Zet de motor af.
2. Zet alle stroomverbruikers uit.
3. Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar.
4. Verbind de minpolen met de tweede kabel.
5. Start de motor van de hulpauto en laat deze enige minuten draaien.
6. Laat de motor versneld draaien en start de tweede auto. Als dat lukt, laat dan de motor van de tweede ook enige tijd draaien. Eerst versneld, daarna stationair.
7. Schakel bij de tweede auto achterruitverwarming en blower in. (tegen piekspanningen!!!)
8. Maak de kabel tussen de massaverbindingen los.
9. Maak de pluskabel los.
10. Laat de accu testen, vandaag nog!

De zin van winterbanden

De heer Snel, directeur R&D van Vredestein, deed zijn uitspraak naar aanleiding van een vraag over doorrijden in de zomer op winterbanden. Uiteraard legden wij ook uw vragen aan de heer Snel voor. Hij gaat eerst in op de testresultaten: “Het voordeel van een winterband op sneeuw of ijsachtige ondergrond is veel en veel groter dan het geclaimde voordeel van een zomerband op nat of droog wegdek. En dat, ondanks de trend dat ook zomerbanden steeds beter worden op nat wegdek. Mijn uitspraken zijn dus niet strijdig met de testresultaten”.

Dan de vraag of winterbanden in Nederland wel zinvol zijn: “Als je niet de weg op gaat bij ijzel, sneeuw of extreme koude en als je nooit op wintersport gaat, dan kan ik er mee leven dat je de auto op zomerbanden laat staan”.

Alhoewel: “Ook al ga je bij sneeuw en ijs de weg niet op, je kunt ook onderweg verrast worden door winterse wegdekken. En wat dan, extreem voorzichtig rijden en hopen dat het goed gaat? Ieder zijn keuze, maar persoonlijk houd ik niet zo van verrassingen op veiligheidsgebied”.

Snel kan zich de overwegingen van de heer Hadders overigens goed voorstellen: “We hebben een aantal zachte winters achter de rug en dan krijgt de winterband nauwelijks de kans zijn meerwaarde te bewijzen. Ik kan me echter een paar jaar terug een oktoberdag herinneren dat heel Nederland plat lag door ijzel en sneeuw. En zelfs deze winter ben ik nog een keer verrast door een pittige sneeuwbui. Eén rijbaan was volledig dichtgesneeuwd en de ander was nog net met 80 km/uur berijdbaar”.

Snel maakt een vergelijking met het ABS-systeem: “Hoe vaak is dat actief? Tien keer per jaar voor de agressieve rijder? Eén keer per jaar voor de rustige rijder als hij verrast wordt onder gladde omstandigheden? Die ene keer ben je wel blij dat het er op zit...”
Laatst gewijzigd door Jochem op 18 dec 2009, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jochem
Leuke info! :D

tien keer per jaar door agressieve rijder?
een keertje circuit is al genoeg voor zoveel keer :P

Ik heb trouwens het idee dat ABS niet altijd werkt in de sneeuw: als al je wielen al stilstaan, lijkt ABS ook niet in te grijpen. Ik denk dat hij denkt dat de auto stilstaat.
Door ATi
haha, ik vond dat stukje van die korte ritjes ook wel goed info!

als je motor dus niet goed op temperatuur komt (door slechte thermostaat of zo)
dan heb je met deze buitentemperaturen wel een probleem!

je motor is meer water aan het aanmaken dan je denkt!
(ongeveer 1 liter water per liter brandstof)

abs werkt bij mij al snel, en dat komt ook omdat ik geen winterbanden heb
maar ik kan mij voorstellen dat het bij een syncro anders voelt/reageert
Door a.levasier
Bedankt voor de tips, ik heb ook last van mayonaise vorming(kon de frites niet vinden) :D, de 6 staat momenteel binnen(het is er wel koud) zal het nut hebben om een klein electrisch kacheltje te plaatsen onder het blok of brengt dat ook negatieve reacties teweeg?
Laatst gewijzigd door a.levasier op 06 jan 2009, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jacobus
mijn 6 staat helaas altijd buiten

er zijn gewoon geen boxen of garages in een omtrek van 5 tot 10 km daar baal ik flink van

mijn 6 staat altijd voor een heg van een meter hoog is het dan ook nog raadzaam om er iets voor te doen
Door tempel
a.levasier schreef:Bedankt voor de tips, ik heb ook last van mayonaise vorming(kon de frites niet vinden) :D, de 6 staat momenteel binnen(het is er wel koud) zal het nut hebben om een klein electrisch kacheltje te plaatsen onder het blok of brengt dat ook negatieve reacties teweeg?
Lijkt me geen strak plan , risico dat het misgaat lijkt me te hoog . Gewoon een stand kachel er in ,net als in Zweden.Koelwater op temperatuur als je de auto pakt ,of is dat overdreven in een land waar de vorige strenge winter 12 jaar geleden is....

http://www.autoras.nl/standkachelverwarming.php
Door ATi
Haha, ach het is even nuttige info...

maar als je kijkt naar hoe vaak het hier echt zo koud is>>> :wink:

maar zo zie je maar dat de zogenaamde mayonaise funest kan zijn voor je blok (roest vorming, ijsafzetting...)
Door bekir83
dit is goede info
mijn vr staat altijd binnen.
komt er alleen uit bij goed weer, zeker niet bij pekel weer.
staat nu bijna 2 weken stil ivm pekel\sneeuw/ijzel
Laatst gewijzigd door bekir83 op 26 dec 2009, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ATi
Te dikke olie met deze temperaturen kan er voor zorgen dat er een te veel aan oliedruk optreedt met als gevolg
(wat ik laatst heb gezien bij een ford uit 2002) een scheur in het oliefilterhuis [kunststof]

ook was de olie te oud en zat vol met waterdamp/vocht (Mayonaise) en dat kan bevriezen

kon me ogen niet geloven :shock:

Motorschade: defecte drijfstanglager en oliefilterhuis, en wie weet nog meer schade die pas later aan het licht komt

ik bedoel met te dikke olie 15w-40 en of hoger...

de VR volstaat met 10w-40 en of 5w-40

onder de 20 graden vriesweer dan raad het onderhoudsboekje 5w-40 aan
Door Jochem
5W-40 kan sowieso wel, maar is duurder...
ik draai het sowieso, gezien turbo (houden meer van synthetische olie) en oliekoeler...

maar mijn oliedruk is ook bizar hoog... 6 bar rond de 90 graden... komt door oliekoeler, die geeft tegendruk...
misschien is dat waarom die aanvoerturboslang lekt... al zou die over 10 bar moeten kunnen hebben!!
hoop dat dat geen problemen gaat geven.... [-o<

Over die mayonaise met koud weer: je moet elk ritje de olie boven de 80 graden laten komen om dat te voorkomen, heb ik begrepen...
Laatst gewijzigd door Jochem op 04 jan 2010, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door michael@vr6
dan zal jij er wel veel last van gaan heben aangezien als je op je bestemming bent hij pas warm beging te worden :P ik moet ongeveer 15 km rijden voor me olie op temp is met dit weer met de zomer iets sneller niet eens veel sneller hoor
Jochem schreef:5W-40 kan sowieso wel, maar is duurder...
ik draai het sowieso, gezien turbo (houden meer van synthetische olie) en oliekoeler...

maar mijn oliedruk is ook bizar hoog... 6 bar rond de 90 graden... komt door oliekoeler, die geeft tegendruk...
misschien is dat waarom die aanvoerturboslang lekt... al zou die over 10 bar moeten kunnen hebben!!
hoop dat dat geen problemen gaat geven.... [-o<

Over die mayonaise met koud weer: je moet elk ritje de olie boven de 80 graden laten komen om dat te voorkomen, heb ik begrepen...
Raar bij subaru wordt de druk altijd lager :roll: :roll: