Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Goedemiddag,

Ik hoop dat jullie onderstaande vragen kunnen oplossen. Ik heb een volkswagen polo 1.0 TSI uit 2016 in mijn bezit. Ik rij er niet veel mee, en als ik er mee rijd dan zijn het vaak korte ritten. Toevallig nu 3 á 4 weken niet in gereden tot gisteren (normaal gebruik ik hem elke week 1/2 keer). Na het wegrijden begon na ongeveer 10 tellen het EPC lampje te branden. Ik ben gewoon doorgereden aangezien er niks aan te horen/voelen/merken was. Wel had ik het idee dat er bij het remmen een raar geluid ontstond, maar het leek mij dat dit er niets mee te maken had.

Na een uur ben ik weer in de auto gestapt en hetzelfde verhaal, na ongeveer 10 tellen begon het EPC lampje weer te branden. Maar nu ging ook het motormanagement lampje aan, en op het dashboard verscheen de melding storing aan/uit. Toch maar even contact opgenomen met een garage en die hebben hem uitgelezen. Er zou een mechanisch defect zijn aan de laaddrukregelaar (foutcode P334 B 00). Ik kreeg van de medewerker het advies naar een echte vw dealer te gaan, het repareren van dit probleem zou namelijk onder garantie/coulance moeten vallen, ook al zullen ze vaak stug beweren dat dit niet onder garantie valt.

Inmiddels heb ik een afspraak staan bij een officiele VW dealer en ik krijg de indruk dat ze dit inderdaad als garantie opvatten. Maar nu mijn volgende vragen

- heeft de medewerker van de garage (die mijn polo hebben uitgelezen) gelijk dat dit onder garantie moet vallen? Voor als ze straks alsnog beweren dat dit geen garantie is?
- hoe wordt dit probleem veroorzaakt en hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen? Je zou verwachten dat er met zo'n nieuwe auto niet zo snel iets stuk gaat (er zijn slechts 55000 km mee gereden). Op internet zie ik verschillende verklaringen hiervoor. Korte ritten en rijden met laag toerental zou hier o.a. de oorzaak van kunnen zijn. En toevallig zag ik dat iemand hetzelfde probleem had nadat de auto een tijd niet gebruikt werd. Overigens maar ik inderdaad vaak korte ritten en rijd ik met een laag toerental, maar op het dashboard verschijnt notabene het symbool wanneer je moet doorschakelen, wat vaak bij ca. 2000 toeren is.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Alvast dank voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Rut