Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Laat ik beginnen met de auto heeft altijd goed gewerkt, maar is helaas niet door mij gebouwd. Even los van de "hoe vraag ook aub".... Er zijn wat draadjes los gekomen bij de zekeringkast. Ik kan je vertellen dat de afmontage niet je-van-het was. Afgeknipte kabels die gedeeltelijk gestript en geknepen waren, of gewoon even in elkaar waren geschoven.

Hoe dan ook, mijn VR6 start niet meer. Zodra ik het contact draaide hoorde ik de pomp niet en ging de teller niet "aan". De overige electronica werkte, inclusief de startmotor. Maar starten, ho maar. Na enkele dagen ploeteren en kleurcodes/schema's opzoeken (was lang geleden voor mij) denk ik dat ik vrijwel, zo niet, alle kabels goed heb aangesloten. Het gaat hier om een VR6 uit eind 95 dacht ik met DIS-ontsteking, nieuwe type, op een type-2 zekeringkast. Omdat ik de auto niet zelf heb gebouwd is het nogal een probleem om te achterhalen of de kleurcodes nog kloppen en welke kabel waarom wanneer waarop is aangesloten. Ik ben denk ik een dag verloren aan het uitzoeken welke kabel waarheen loopt. Met name G2/09 was denk ik de boosdoener deze kabel was simpelweg onderbroken. Als ik het goed heb gaat deze naar de plus van de ECU (rood blauw vanuit ECU, rood vanuit zekeringkast). Deze kabel had een stekker vanuit de ECU en vanuit de zekeringkast was dit een onderbroken kabel slecht gestript en zonder stekker!
Daarnaast zit ik nog met een rood/gele kabel vanaf ik vermoed ECU met een rode stekker. Deze heb ik nu op geschakeld plus aangesloten.

Ik ben nu zo ver dat wanneer ik het contact aan zet, ik de brandstofpomp weer even hoor aanslaan. En ja, de startmotor werkt ook, die werkte altijd al.
Het probleem zit hem nu nog in het contact/teller. Zet ik het contact aan, dan moet mijn teller oplichten en de MFA gaan werken. De teller reageert helemaal niet. Ja er staat stroom op en als ik de verlichting aan zet dan verlicht het paneel,. De gebruikelijke lampjes lichten echter niet op en de MFA reageert niet.

Ik vermoed dat het nu nog de startonderbreker is. Een voor mij belangrijke vraag: Wanneer ik de startonderbreker loskoppel, klopt het dan dat de teller niet meer reageert wanneer je het contact aan zet?.
Zo ja, dan moet ik het dus daarin zoeken. Want aangesloten of niet, de teller/MFA reageert niet.

De startonderbreker is nu nog niet aangesloten. Dit wil ik meteen netjes en goed doen.

Zwart = contact plus
Bruin = 2x naar chassis
Grijs = gele kabel vanaf ECU

Als ik die aansluit zou het moeten werken?

Grijs/wit = grijs/wit vanaf ECU, niet nodig om te starten-> ODB

Morgen ga ik weer verder met de auto. Zo uit mijn hoofd waren er vijf losse stekkers over:

Kabel rood/geel met rode stekker ->12V geschakeld
Kabel zwart/wit met groene stekker -> ??? niet nodig
Kabels groen+blauw met gele stekker -> ??? niet nodig
Kabels blauw/rood+geel/zwart met swarte stekker -> ??? niet nodig
Kabels bruin/geel+wit/rood+bruin/blauw -> ??? niet nodig

Het symptoon is nu dus, contact aan, controlelampjes in teller lichten niet op. Brandstofpomp slaat wel even aan. Startmotor werkt. Vonken heb ik niet getest, waarom zou ik, teller werkt nog niet, dus er is zeker nog iets mis.
En dit is dus nadat de zekeringkast uit de ophanging is gevallen met als gevolg een drietal of viertal losse kabeltjes (ja zo slecht was het afgemonteerd). Nogmaals, auto heeft altijd probleemloos gereden/gestart. Totdat er dus een paar kabeltjes los kwamen.

Suggesties / verbeteringen zijn welkom.
ODB is niet vrij gemaakt. Paneel en klokken van MKIII zijn zo overgezet. Transponder zit dus om het contact heen. Dit zou geen transponder probleem mogen zijn. Tenzij die op 1 of andere magische manier alles heeft gewist. Dan nog, als deze niet zou werken zou de auto moeten aanslaan om na een seconde weer uit te slaan. Nu doet hij gewoon nog niets.

Ik heb nu denk ik alle schema's wel weer verzameld. Klokkenhuis doet nog steeds niets, brandstofmeter, koelvloeistoftemp MFA... Maar, brandstofpomp draait wel even bij contact aan.

Enige wat ik nu nog kan doen is alles doormeten. En dat is ook precies wat ik van plan ben. Helaas kan ik nergens een schema vinden van ECU naar zekeringkast. De Central Electric schema's van A2resource heb ik wel. Echter, die plotten op de kast gaat niet zonder meer. Zojuist de Russische site ook bezocht en gedownload wat ik van belang acht.
Enige wat ik nu nog kan doen is elke pin doormeten, kijken of die uitkomt waar die hoort uit te komen. En daarna kijken of ik kan uitvogelen welke ECU pin-out naar welke zekeringkast pin-out moet. Want dat staat nog in geen enkel schema dat ik ben tegengekomen.

Het ging er mij om of iemand dit eerder heeft meegemaakt. De auto werkte gewoon goed. Ergens is of zijn er kabels losgeschoten. Dat kunnen er niet meer dan drie geweest zijn. En nu werkt het klokkenhuis niet meer, en, start de auto niet meer. Begin steeds meer te denken dat die ECU is overleden.

EDIT: 17:00

Zo, het klokkenhuis functioneert weer =D> . D/08 naar D/2 was onderbroken. Hier zat een kabelbreuk in een doorlusbox.
Alles lijkt nu weer te werken. Maar helaas, hij slaat nog niet aan. Ik ben weer een stap verder in elk geval.

Alles gaat weer een week moeten wachten. Tot zondag ben ik niet in de gelegenheid om te meten en testen/controleren.

De grijs-witte kabel uit de immo rechtstreeks op pin43 van de ECU proberen. Eens kijken of dat helpt.
Plus van de immo en de door-gele plug heb ik samen op geschakeld plus van de autoradio gezet.
En anders iemand zoeken met een ECU zonder immo om te testen.
Laatst gewijzigd door DieBruine op 25 feb 2018, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.