Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Door mrv88
Hallo

Ik ben bezig om me vr op te knappen, hij loopt iig weer mooi dankzij ati, maar nu is het zo als ik de koppeling intrap hij alleen onderin reageerd dus pedaal volledig ingedrukt en bij halve cm omhoog wil die al vooruit, en tijdens schakel lijkt het alsof die niet volledig ontkoppelt.

Wat zou hier de issue van kunnen zijn?

- versleten koppeling incl drukgroep
- cilinder lek
- iets opnieuw afstellen oid

Wederom alvast bedankt voor de reactie en moeite
Door B4N44N
Zou bij het goedkoopste beginnen:p
Eerst afstellen, dan evt de cilinder vervangen. Kijk deze eerst na! Zitten er 2, een op de bak en een bij het pedaal.
Door mrv88
Ok bedankt voor de tip hoe ik moet beginnen met diagnose stellen. :D

Ik ga zaterdag als goed is naar een kameraad toe en die gaat indd eerste 2 cilinders en de kabel (als ik die heb) bekijke en waar nodig vervangen of afstellen.

Ik zal zaterdag hier neer zetten wat eraan mankeert ik hou jullie op de hoogte :lol:
Door tempel
Twee cilinders, valt niks aan af te stellen.Als koppelingspedaal niet volledig omhoog komt kan er lucht in het systeem zitten. Moet je op lekkage controleren en ontluchten, nadat je lekkage hebt verholpen uiteraard. Als de auto lang stil heeft gestaan kan roest ook nog een oorzaak zijn voor het te vroeg aangrijpen, dat probleem lost zichzelf op. Anders zal toch de bak er achter weg moeten, drukgroep,druklager en koppelingsplaat bekijken. En als de boel er toch af ligt gelijk maar vervangen.
Door Jochem
idd ontluchten.

in het ergste geval heb ik wel eens gezien dat de vork op de bak verbogen was. Maar dat was volgens mij alleen een probleem bij sportkoppelingen.
Afbeelding
Door mrv88
Ik vermoed de koppelingsplaten niet want als ik volgas vanaf zn 1 na 4 ga hij in geen een versnelling slipt.

Ik hoop dat 1 van de 2 cilinders stuk of lek zijn of dat er lucht in zit want das het goedkoopste denk ik

Maar ik ga van het ergste uit drukgroep enz want die hoor je wel, zegmaar als je
Pedaal hebt ingedrukt hoor je niks maar als je em los laat hoor je wat.

Weet iemand een gemiddelde prijs wat het kost om een koppeling + drukgroep enz erin te zetten? Want een complete sachs koppelin incl drukgroep enz kost 180eu incl.
Door mrv88
Ik moest net me auto ff overstarten en toen ben ik ff een dikke gaan roken zodat de auto kon bijladen, en toen merkte ik dat me pedaal niet helemaal omhoog kwam dus had ik hem met mijn teen omhoog gedrukt entoen weer ingedrukt en nu reageert de koppeling zoals het hoort heel raar als ik hem dan in zn 1 zet en de koppeling laat opkomen gaat ie pas rollen als ie 2/3cm omhoog is ipv 1cm en reageert ook stabieler.
Door ATi
Dan zal het waarschijnlijk toch die slave-cilinder (op de versnellingsbak) zijn en of die master-cilinder (achter koppelingspedaal) beginnen met ontluchten en als dat niet werkt zal het een van deze cilinders zijn...

Dat verhaal van Jochem! heb ik ook wel eens gezien, maar zoals Jochem al aangeeft... of de koppeling moet heel erg zwaar zijn (vaak de drukgroep defect) dan kan die hevel ook krom raken... :x
Door Blackmk3
mrv88 schreef:Ik moest net me auto ff overstarten en toen ben ik ff een dikke gaan roken zodat de auto kon bijladen, en toen merkte ik dat me pedaal niet helemaal omhoog kwam dus had ik hem met mijn teen omhoog gedrukt entoen weer ingedrukt en nu reageert de koppeling zoals het hoort heel raar als ik hem dan in zn 1 zet en de koppeling laat opkomen gaat ie pas rollen als ie 2/3cm omhoog is ipv 1cm en reageert ook stabieler.
Grappig. Dit heeft mijn VR ook. Mij is verteld dat het de veer is die ervoor moet zorgen dat het koppelingspedaal helemaal terugkomt. Het systeem heb ik laten ontluchten maar dit maakte niks uit.

Ik rij er overigens prima mee. Ik heb er zelf weinig last van, ik ben gewend om aan te voelen of de koppeling helemaal terugkomt. Doet hij dit niet, heb ik dezelfde klachten als jij. Vanzelf rijden, direct aangrijpen enz.

Ik ben benieuwd wat jou oplossing gaat zijn :wink:
Door reeynie
Als je koppeling hoofd en bakcilinder goed ontlucht zijn dan zouden de drukvingers van de drukgroep die op het vliegwiel gebout zit ervoor moeten zorgen dat je pedaal weer terug komt, mocht ontluchten niet werken kun je de slave cilinder op de bak losdraaien (2bouten) leiding laten zitten, scheelt een hoop geknooi...en dan checken op lekkage en werking en anders bak eraf en gelijk nwe koppelingsset plaatsen. Is goed te doen....alleen om de drukgroep los te krijgen moet je wel een 9mm 12kant dop hebben, succes!
Door reeynie
Al naar je remvloeistof niveau gekeken?
Hier zit je koppeling ook op, de aansluiting zit vrij hoog op het potje.
Wanneer het niveau te laag is ga je hier lucht aanzuigen, zorg bij het ontluchten ook dat t potje goed vol zit!! Succes
Door mrv88
We hebben zaterdag de remvloeistof vernieuwt en de koppeling reageert beter en komt 7 van de 10 keer volledig terug en tijdens schakelen geen geknars meer, we vermoeden een kapotte cilinder maar laten het eerst voor wat het is want ik ga eerst bezig met apk en hij rijd nu gewoon goed