Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Beste vr6 fans.

Ik ben in het bezit van een golf3 vr6 die ik gebruik voor de cross
echt een leuke en snelle machine, echter heb ik problemen om de motor op toeren te houden in de bochten. (deze is het gunstigst in zijn 2de versnelling.)
Dit probleem komt door de zeer lange eerste en tweede versnelling van de orginele ccm bak die er nog onder zit.
Nu ben ik er al wel achter dat de agk bak van een corrado vr6 een kortere 1 en 2 heeft maar ik ben van mening dat dit nog niet voldoende is.
Nu heb ik ook al verhalen gehoord om er een bak van een golf diesel onder te plaatsten.
Ik kan hier alleen nog weinig over vinden mbt de verhoudingen en bakcodes.
Wel heb ik er over gevonden dat ze een diesel bak gebruiken om zijn langere 5de versnelling.
Overigens is mij het laatst geadviseerd om een 02a bak van een golf 2 te gebruiken wat is hier de overbrengverhouding van de eerste en tweede versnelling en deze bakken zijn stang geschakeld en hoeveel werk is het om het schakelmechaniek over te bouwen?
en past zo'n bak ook met de aanbouw flens, vliegwiel en koppeling op deze motor.
Wie kan mij vertellen (het liefst uit enige ervaring) welke bak ik het beste kan gebruiken en het makkelijkst is om erachter te bouwen om dit projectje te doen slagen.
alle adviezen en meningen zijn uiteraad welkom!

greatz
Ik denk als je de Bak van een Corrado G60 neemt (is ook een 02A bak.) en hier de bakhelft van de VR6 bak op zet, je een eind gunstiger uit komt.
De bakken van een tdi zijn namelijk zo'n beetje net zo lang, en kunnen zelfs iets langer zijn. maar die van een 4 cilinder zijn een stuk korter.
diesel?
Diesel heeft meer koppel en bij lagere toeren dezelfde snelheid... de versnellingen zijn dus langer!

http://www.vwtransaxles.com/code.html

Ik ben bang dat je geen kortere 1e en 2e gaat vinden, maar dat je de eindoverbrenging moet veranderen... Dat kan je dan wel weer compenseren door de 3e 4e en 5e langer te maken...
Die conclussie had ik ook ( Jochum) dat een diesel veel minder toeren heeft dus logischer is dat de versnellingen zelfs langer zijn.
maargoed ik kon de eindoverbrengverhoudingen nog niet vinden evenals de bak tyoes die gebruikt worden voor diesel vandaar nog even de vraag voor de zekerheid.

Dat over die g60 bak zou gunstig zijn maar ben niet van plan om de bak uit elkaar te halen.
en een bak van een 4 cil leek mij ook een goede oplossing echter is het verhaal wel dat een 4cil achterover ligt en een 6cil voor over in de golf dus hoe kom ik dan met mijn lijn van de aandrijfassen uit als ik er een 4cil bak achter plaats?
Als je geen bak los wilt halen, blijven er niet veel mogelijkheden over. geen enkele 4 cilinder bak (ook TDI's) past op een VR6 motor. de enigste mogelijkheid die je hebt om dan aan kortere versnellingen te komen is een R32 bak. (en dan ombouwen naar 2wd, dat is een ingreep van 10 minuutjes) die versnellingen zijn een stuk korter, omdat de R32 4wd is, en ze hem toch een beetje snel moesten weten te houden. :lol: (en uiteraard heeft de R32 grotere wielen. )

Maar goed, dat is ook een bult werk, gezien je daarvoor een aangepaste motorsteun moet hebben. (en evt het subframe) en je de aandrijfassen moet aanpassen.