Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Door Rinze
Ik heb verwarmde ruitensproeiers voor mijn passat vr6. De vraag is waar sluit ik ze op aan? Op foto 1 zie je een stekker in de parafaan die is aangesloten op de raammotor. Las ergens op internet dat hij daar op moet. Alleen passen mijn stekkers daar niet op. Zie foto 2. Misschien rechtstreeks naar de zekeringkast? Maar waar moeten ze dan in?
Alvast bedankt voor het meedenken...

Afbeelding

Afbeelding
Is goed. Kom er zo niet uit. Er zitten extra blokken aan de zekeringkast geschoven. 1 blok zit vol met die groene stekkers. Weet niet of ik misschien iets mis. Of waar ze in moeten. Bedankt alvast.
Yes, zitten bij de zekeringkast. Je moet even kijken in 't schema waar de achterruit verwarming op zit bij de zekeringkast, daar komt die namelijk bij op. :)
Ja dat las ik idd. Maar waar moeten de stekkers dan in? De achterruitverwarming zit op S, daarnaast zit T. Daar zou hij dan in moeten, maar daar passen beide stekkers niet in. Er zitten we allemaal blokjes aan de zekeringkast geschoven. Daar zitten soortgelijke stekkers in. Daar past het wel in, maar die extra blokjes staan niet op het schema. Dus geen idee wat die doen.
Rinze schreef:Afbeelding
De bruine is massa, deze zit aan de linkerkant bij je zekeringskast. Groot rond ding.
De groene moet je bij de verdeelblokken bij steken.
De verdeelblokken bevinden zich of bovenop de zekeringskast of los, iets boven de zekeringkast geplaatst.
Dan ben ik er uit. De massa dacht ik idd al. Die moet dan op dat "wieltje" links van de zekeringkast. En verdeelblok zit bij mij aan de zekeringkast geschoven. Daar past hij perfect in! Maar wist niet wat die blokken deden en of het er zo in kon.

Maar vind het wel leuk om een beetje meer van de elektra te leren.
Bedankt voor de hulp mannen!
Ben wel nieuwsgierig of iemand weet waar die andere stekker voor is in de parafaan?

En hoe werken de verdeelblokken? Heb dan 1 stekker in het verdeelblok en 1 op het massawiel. Schakelt hij dan in als ik de achterruitverwarming aan zet? Of zit er dan constante spanning op? Dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Wil graag leren waarom ik iets doe, ipv het gewoon te doen.
De verdeelblokken zijn zoals het woord al zegt, om het kanaal te verdelen ;)
Maar check de site welke ati aangaf, daar staan veel elektrische schema's op met uitleg in de betreffende how-to.
Wat ik uit die site opmaak is die stekker in de parafaan dus wel voor de ruitensproeier. Wat ik dan apart vind is dat ik een kabelboom heb die rechtstreeks naar de zekeringkast gaat.
bij de Corrado was 't iig wel een kabelboom die direct naar de zekeringkast ging. zijn die ruitensproeiers misschien hetzelfde dat je nu de kabelboom van een Corrado oid hebt misschien?
Door ATi
klamath schreef:Normaal gesproken horen die dingen iig aante gaan als de achterruit verwarming ingeschakeld is. net zoals de verwarmde spiegels.
Nou dat is dus NIET zo bij een Golf :wink: en volgens mij ook niet bij een Corrado zo, hij zit op Zekering nr: 5 op en deze is gezekerd met 15 A en daar zitten ook op:
Voorruitenwissers, Voor- en achtersproeiers

Achterruit- en buitenspiegelverwarming zitten op Zekering nr 9 (20 A)

Zover ik het schema begrijp is het temperatuur afhankelijk (buiten) wanneer de verwarming gaat werken (bij het op contact zetten van de auto) dus er zit GEEN schakelaar tussen... :wink: met andere woorden als het b.v. -10 is buiten zal wanneer je de auto op contact zet de sproeiers gaan verwarmen, er zit dus een PTC verwarmings weerstand in.
Een PTC weerstand zal bij hogere buiten temperaturen dus in weerstand toenemen, en dus zal de stroom afnemen, en zal hij niet meer gaan verwarmen