Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Zo aloa na lange tijd weer een interesante vraag :mrgreen:

Ik heb al een tijdje zitten zoeken en lezen op verschillende sites en google.
Alleen wordt ik er niet echt wijzer van
Mijn vraag is is het plus onderstel van een vr6 (het zogenoemde widetrack echt breder dan een cl onderstel??
Ik weet dat de caster hoek anders is net zoals de lengte van de draagarmen
Alleen weet ik niet ofdat dit weer gecompenseerd word door het fuseestuk.
Het schijnt dat het zogenoemde plus onderstel breder is dan het standaard 4 gaats onderstel.
Alleen overal lees je weer wat anders de een zegt wel breder de ander niet.
Dan 15mm breder dan 2cm per kant dus ja is allemaal
Dus wie kan me er meer over vertellen [-o<

Greets mischa
Yes, is iets breder. Mooiste voorbeeld is de Corrado. Hier hebben ze speciaal voor het onderstel bredere voorspatborden gemaakt om het onderstel er fatsoenlijk in te kunnen bouwen.

Het schijnt wel dat je met de ET waarde van de velgen nog aardig kunt sjoemelen om de wielen er onder te krijgen. (origineel staan de wielen ja toch al vrij ver naar binnen. )

Maar iig is het onderstel definitief breder. :)
Je weet zeker niet hoeveel breder :mrgreen:

Wil 16x9J ET15 eronder hebben 8) 8)

En ik rij nu met plus onderstel dus om het mooi te laten vallen kan ik misschien terug naar normaal onderstel 8) :mrgreen:
Durf zo neit te zeggen hoeveel mm het onderstel breder is. kan je wel vertellen dat de bredere spatborden van de Corrado zo'n 2cm breder waren op de wielkkast-rand. dus denk dat het onderstel ook in die buurt zal komen.
Als ik dan zo kijk lijkt de golf juist breder met zijn 1478mm tegenover de vr6 1450 mm :-k

En de 2 ET waardes scheelt ook maar 6mm ET43 - ET37 of doe ik nu weer eens wat verkeerd :mrgreen:
THE-WISHMASTER schreef:Als ik dan zo kijk lijkt de golf juist breder met zijn 1478mm tegenover de vr6 1450 mm :-k

En de 2 ET waardes scheelt ook maar 6mm ET43 - ET37 of doe ik nu weer eens wat verkeerd :mrgreen:
Ik vind het inderdaad ook vreemd :lol: Volgens mijn instructieboekje is de spoorbreedte voor bij budget en alle diesels 1464mm.Achter 1448mm.
74-,85- en 110 kW 1450mm. 128- en 140 kW ook 1450mm.Achter 1434mm.

Diesels zijn ook geleverd met ET 45, de 14 inch velgen, 13 inch op de instap (benzine) modellen met ET 38.GTI versie enz. ET 38 en 43.

Ga er dus gevoeglijk maar van uit dat de as breedtes identiek zijn. Het is in elk geval onzin om het onderstel te wijzigen.

En doppel wobber maakt er een zootje van. :roll:
tempel schreef:Is niet veel breder , bij een Golf3 hooguit een centimeter per as.
Kijk hier maar naar spoorbreedte en bedenk dan dat een standaard Golf velgen met een ET waarde van 37 heeft en de VR6 43.
http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... Infos.html

Vergeet niet dat de VR6 6,5J velgen heft origineel. de normale golfjes hebben toch smallere velgen, of niet?
Ja en hoe moet je dit berekenen samen met de ET waarde e.d. :roll:
Moet je dit eraf halen of optellen of gewoon niks mee doen.....
Lastig dus :mrgreen:
Spoorbreedte wordt gemeten op het hart van de velg, breedte van de velg is niet van invloed. Een hogere ET houdt in dat de velg verder naar binnen gaat. ET is in mm.
Het grootste verschil in ET is tussen 45 en 38, 7mm per velg. 2x7+ 2450 = 2464
Waarin 2450 spoorbreedte VR6 is en 2464 spoorbreedte budgetgolf is.
Als je het nog duidelijker wil moet je een meetlint meenemen naar de sloop in de hoop dat daar verschillende versies van de Golf liggen :roll:

@Tim: Breedte van de velg #-o Dacht dat jij slimmer was :lol:
ET waarde van de velg is hoever het raakvlak uit het midden ligt van de velg. met een breder velg, steekt de velg nog steeds verder naar buiten. hierop doel ik alleen maar (gezien ze de corrado niet voor niets breder spatborden zullen hebben gegeven. )

en nee, ik ben niet echt slim. ;) :lol: als je maar genoeg zegt, klopter vanzelf wel een keer wat. lollol.gif
Ik heb inmiddels zelf een aantal metingen verricht.
en daaruit bleek dat de metingen overeen kwamen.
En dus spoorbreedte van beide onderstellen net zo breed zijn.
Alleen door de verschillende plaatsing van fuseekogel zit er lengteverschil in draagarmen ed.