Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Door klamath
Gisteren op de terugweg van de DAF viel me op dat de olietemp wat aan de hoge kant is bij m'n auto. bij continue (meer dan een uur lang.) 130~140km/h rijden was de olietemp 114~116 graden met een buitentemp van 20~22 graden.

Nu zijn die waardes nog niet schokkend, de Olie kandie temperaturen wel aan. maar Ik zou 't toch liever weer iets naar beneden willen halen.

wat ik heb gezien, heb ik hier 2 mogelijkheden voor. een alu carterpan, die heeft meer olie er inzitten, dus word de olie minder vaak door de motor geperst, en word die al minder warm, plus dat een alu pan de warme beter afgeeft naar buiten toe.
de 2e optie is een olie koeler plaatsen met een thermostaat er in.

De alu carterpan gaaner sowiezo wel van komen. (maar even een bestellen in duitsland.) de Oliekoeler weet ik nog niet zeker. Ik weet namelijk nog niet wat een goede koeler is (qua merk) en heb geen zin om over een paar maand problemen er mee te hebben omdat die gaat lekken oid.
Ik heb op E-bay wel wat rond zitten neuzen, en daar kom je genoeg spul tegen. Maar of het nu goed is of niet weet ik niet.

Een eis die ik er zowiezo aan heb is dat 't ding een thermostaat heeft. deze zou 't liefst ergens tussen de 90 en 100 graden moeten zitten. (dan boeit het formaat vande oliekoeler niet meer, gezien die pas gaat werken als de olie hier boven komt, en dat een goede temperatuur is bij een normale motor. Ik zie zelf heel veel 70 graden thermostaten, maar dat is denk ik gewoon te laag.

verder zou ik ook nog een goede plek moeten vinden voor de oliekoeler zelf. maar dat zie ik dan wel weer.
Door PaulusB
Olie koeler plaatst je bij een Corrado onder het de punt voorscherm achter de bumper links of rechtsvoor. De beste die je kunt nemen is Mocal of Racimex het liefste met thermostaat ik heb een Mocal zonder thermostaat maar dat heeft zijn redenen. sommige hangen hem ook achter de gril. Maar dat is onveilig ivm frontale botsing. verlies je gelijk al je olie. Op ebay zijn ze vaak het goedkoopst.

Mocal http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40

Racimax http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... max&_rdc=1

Let wel op bij het nieuw type blok heb een versie olie koeler nodig met de losse dop en verlengde olie pen dus even het juiste type bestellen. Want bij het nieuw type bestaat hij uit een plastic dop met pen er in.
Door klamath
ATi schreef:Oplossing! G12 erin... :lol:
Neuh, vind die koelvloeistof verder perfect. lollol.gif Alleen de olietemp mag voor mijn gevoel wel iets naar beneden.
Eerst maar eens de alu carterpan van een AFP zien te ritselen.. dan kijken wat die doet, en dan evt een oliekoeler.
Door tempel
ATi schreef:Oplossing! G12 erin... :lol:
Wordt wel duur zo, die Evans. Mooi dat je het hebt geprobeerd, dit probleem had je met G12 niet? Dit is ook het bezwaar wat je op het WWW leest, minder goede warmte overdracht en daardoor hogere olie temperatuur.
Maar ach, alu carter pan en oliekoeler staan wel interessant :lol:
Door ATi
:lol:

Idd ik zou beginnen met zo'n carterpan... ook al is dat niet een van de goedkoopste oplossingen... een oliekoeler kost ook weer genoeg... :mrgreen:
Door klamath
nouja, een olietemperatuur van 130 graden is ook nog niet erg, kan de olie normaal gesproken makkelijk aan. 't koelsysteem is nu ook vrijwel drukloos. (kan zelfs als de koelfan loopt nog gewoon veilig de dop van 't reservoir af halen. ) dus op zich zou m'n koelsysteem nu 't eeuwige leven moeten hebben. dus 't is maar net hoe je het bekijken wilt. ben d'r iig wel gewoon content mee.

Ik knikker er wel eerst zo'n carterpan onder. (kost maar iets van 70tientjes op ebay,... ofikmoet eenOrig variant van Schrick tegenkomen uiteraard, dat zou helemaal gaaf zijn. )
Door PaulusB
Ik stond gisteren in Haarlem een lange tijd stil met de turbo bij mij werd de olie max 112 en kvs 90. Rijdend ging hij omlaag naar 94 a 96 olie en 80 kvs.
Door klamath
De olietemp is ook geen probleem op zich, 't ding loopt tadeloos, verbruikt geen olie etc. De olietemp is alleen iets omhoog gegaan (zo'n 4 graden) door de andere kvs die ik nu gebruik.

Plus dat ik een apparte oliekoeler gaaf vind, en dit nu mooi als excuus kan gebruiken. :lol: Maargoed, waar ikzelf huiverig voor ben is dat je meer verbindingen in je systeem zet, dus ook de kans op lekkages vergroot. (lijkt me. )

Ik ga iig een alu carterpan monteren (die wou ik sowiezo al halen voor de schotten die er in zitten. is gewoon net even wat moderner. :mrgreen: ) 't zal me benieuwen wat allee'n zo'n carterpan zal doen voor de olietemp. (moet toch binnenkort weer verversen, combineer ik dat gewoon. )

de naald van de kvs blijft iig gewoon netjes strak op 90 graden staan, en de olietemp is bij normaal rijden rond de 100, en bij 130~140km/h loopt die dus op naar de 114 graden.

't is dus denk ik niet zo dat de olietemp te hoog is bij m'n auto oid. Ik vind het alleen net even mooier als die weer op de originele temperaturen komt ermee. :P
Door tempel
Aluminium carter pan gaat niet helpen, alternatief voor olie koeler is grotere hoeveelheid olie en carter pan met koelribben. Alfa Romeo had dit voor zijn blokken,
7 liter olie inhoud voor 1600 tot 2000cc viercilinders :lol: Kon je trouwens ook perfecte carter bescherming voor kopen :roll:
Aluminium met schotten moderner? Stalen carter pan is dom weg goedkoper. Schotten in carter pan is niks moderns aan.
Door ATi
Bij deze temperaturen is mijn olie bij 160 Km/h rond de 102/104 graden, bij 120 96/98 graden... jawel G12 als koelvloeistof, en een standaard carterpan :lol: met 5w-40 C3 olie erin... van castrol

Maar goed, ik snap tim, alleen denk ik dat je het voor lief moet nemen, en of een oliekoeler moet gaan plaatsen, met als de nadelen die jezelf al noemt...
Door klamath
tempel schreef: Aluminium met schotten moderner? Stalen carter pan is dom weg goedkoper. Schotten in carter pan is niks moderns aan.
Ik bedoel meer, moderner voor de VR6. ;) De oudjes hadden immer een stalen pan, de nieuwere een alu carterpan. ze zullen bij VW wel niet gedacht hebben, goh, we verdienen teveel per auto, laten we ze duurder maken voor ons om in te kopen. :roll:
Dus die schotten zullen echt wel wat doen. (plus, de alu carterpannen hebben een groter volume, dus dan gaat er iets meer olie in. ;)
Door Jochem
Je kan het het best checken door ff te gaan blazen in duitsland. Als hij bij 230+ nog steeds onder de 120 blijft, hoef je je niet zorgen te maken.
130 is twijfel, maar heter is het wel nodig.

Oliekoeler is een gedoe met goed ophangen, oliedruk en sandwichplaten. En soms koelt hij dan teveel, waardoor het 30 minuten of langer duurt voordat de olie 90 graden is.

Als niet nodig, niet doen.
Door Jochem
tweedehands oliekoeler zou ik niet zo snel doen... je weet niet wat voor troep er allemaal in zit, ook al zat hij er maar 900 km onder. Dat komt daarna dan wel in je olie (wat de koeler zit meestal na het filter) dus in je motor, dus kan schade aanrichten.
Door bekir83
[quote="Jochem"]Je kan het het best checken door ff te gaan blazen in duitsland. Als hij bij 230+ nog steeds onder de 120 blijft, hoef je je niet zorgen te maken.
130 is twijfel, maar heter is het wel nodig.

Oliekoeler is een gedoe met goed ophangen, oliedruk en sandwichplaten. En soms koelt hij dan teveel, waardoor het 30 minuten of langer duurt voordat de olie 90 graden is.

Als niet nodig, niet doen.[/quote)

Dus als je +230 rijdt moet de olie temp onder de 120 blijven???
Gaat ie daarboven dan oliekoeler aanschaffen?