Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle technische problemen van je auto
Door yuli
#257089
Beste forummers,

Ik heb mijn corrado een tijdje onder quarantine gezet omdat ik de boel niet meer vertrouw. Ik vind dat ik redelijk wat kennis heb opgebouwd wat betreft techniek maar hier zit ik toch met mijn handen in het haar. Ik hoop dat iemand het symptoom herkend, ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Het betreft mijn corrado '92 automaat nieuw type.

Het probleem is sporadisch. Dat wil zeggen je kan er geen touw aan vastknopen wanneer het gebeurd. Als het gebeurd dan is het altijd bij een snelheid van 20 - 30 km/h bij 2+++ toeren, meestal in rechte lijn en dan blokkeert zo lijkt het mijn voorwiel(en).
Het is echt een klote gevoel alsof er iets inkickt die de boel afstremt. Als je het hoort en voelt schrik je je dood.

Mijn eerste verdachte was de automaat. Ik ben naar een automaten specialist geweest en die heeft hem uitgelezen -> geen fouten. Vervolgens zijn ze er mee gaan rijden en hebben een diagnose gesteld dat er niets mis is met de automaat. Het enige wat ze opmerken is dat de automaat bij lage belasting snel overschakelt van 1 naar 2 maar bij wat meer gas wel wat langer wacht met overschakelen van 1 naar 2. Verdachte hiervan is volgens hun software in de automaatcomputer. Hun visie wissel eens de computer.

Echter hebben ze tijdens de proefrit toch 1 keer dezelfde storing gehad en dan man heeft dit ervaren als het blokkeren van het linker-voorwiel en totaal niet in verband gebracht met de automaat.

Nu zit ik zelf met wat het dan kan zijn. Ik zit zelf te denk aan een versleten wiellager of homokineet maar ik merk hier geen speling op of andere bijgeluiden. Daarnaast zou je denken dat het dan altijd moet gebeuren en daarvoor is het niet frequent genoeg.

Een andere verdachte is de ABS en dan met name het EDS gedeelte. Wat gebeurt er als EDS rijdend zou inkicken?

Voor de rest heb ik alle voor de hand liggende zaken al wel bekeken zoals:
- Remmen / remschijven (nieuw)
- zaken rondom wielophanging (shroefset, stuurkogels, etc..)
- ECU heeft geen fouten

Ik hoor graag als je weet hoe ik verder zaken kan uitsluiten.
Gebruikersavatar
Door ATi
#257098
Yuri, zoals ik jou verhaal lees, en dat je dus ook wel weet waarmee je bezig bent... oftewel je hebt verstand van techniek, lijkt mij de ABS EDS de enige verdachte... het zou niet mogen en kunnen! maar dat is een ander verhaal...

heb je de ABS stuurapparaat wel eens uitgelezen? de EDS zit ook in de ABS stuurmodule
#257111
Ik verwacht zelf niet dat de EDS in kickt, die kijkt alleen naar een verschil in snalheden wat ik ervan begrepen heb. Dus als 1 wiel stil blijft staan, en de andere begint te draaien bij het optrekken, dan gooit die daar de rem op. Maar volgens mij nooit zo hard dat die het wiel zou kunnen blokkeren onder het rijden. (uiteraard, uitsluiten kan ik niets. :oops: )

Wat je zou kunnen proberen is een andere ABS/EDS module. Maar voor zover ik weet kijkt het ding ook naar de snelheid die het voertuig heeft, dus zou die boven een bepaalde snelheid zowiezo niets mogen doen.
Heb je nog ABS storingen oid?


Misschien een los deel wat in het wiellager rondzwerft of zo, dat zou ik haast nog eerder verwachten.

Heb je nog geluiden oid als die zo blokkeerd? Heb je de auto al eens voor opgekrikt en gewoon aan de wielen gedraaid? (en dan een vinger op de onderste veerschotel leggen om te voelen. als het wiellager nukken zou hebben, voel je het dan bijv wel.

Zijn de remschijven nog mooi glad?
Door yuli
#257150
Ok stuurcomputer stekker losgehaald en een flink stuk gaan rijden en het probleem is niet meer opgetreden. Ik heb zeker drie kwartier gereden en elke keer het bewuste punt opgezocht maar de storing blijft uit. Dat is op zich mooi maar nu begint toch het zoekplaatje.

Opvallend was bij het loshalen van de stekker dat ik zag dat deze al eens los is gehaald. Dat zag ik aan het plastic en hoe deze terug was dichtgemaakt. Wellicht 1 van de vorige eigenaren al problemen hiermee. Ook heb ik gezien dat tenminste 2 ABS sensoren al eens zijn vernieuwd.

Wat zouden jullie doen beginnen met wisselen van de stuurcomputer?

Om Klamath nog te beantwoorden, ja ik heb nog 1 ABS storing. Als je sportief gaat rijden dan heb je kans dat het ABS lampje gaat branden (geen knippercode). Als je hem dan van contact af haalt en terug erop is deze weg. Mijn eerste verdachte was een ABS sensor die te strak stond op de kabel maar dat lijkt niet het geval. Ook meerdere keren uitgelezen zonder foutcode. Ik wil dit nog eens rijdend doen met de laptop eraan.
#257155
ABS lampje brandt bij ook wel eens, je reset hem door hem op nieuw te starten. is niks bijzonders. Stok oude elektronica, multimeter er op, en de kabel wat bewegen. Als de weerstand fluctueert/ wegvalt weet je dat het in de kabel zit.
Heb ik ook gehad, onze noordelijke Goeroe heeft het zo op gespoord. Breuk in die coax kabel en aan de buitenzijde niets te zien, geen beschadiging of niks.
#257159
yuli schreef: Om Klamath nog te beantwoorden, ja ik heb nog 1 ABS storing. Als je sportief gaat rijden dan heb je kans dat het ABS lampje gaat branden (geen knippercode). Als je hem dan van contact af haalt en terug erop is deze weg. Mijn eerste verdachte was een ABS sensor die te strak stond op de kabel maar dat lijkt niet het geval. Ook meerdere keren uitgelezen zonder foutcode. Ik wil dit nog eens rijdend doen met de laptop eraan.

Check je remolie peil eens voor de zekerheid. als je de auto op contact hebt staan gaat de abs pomp lopen. als die afgeslagen is, moet het peil nog tussen minimum en maximum zijn.
Probleem met de Corrado is dat het remolie peil vaak gecontroleerd word terwijl de auto uit staat. als de auto langer stil heeft gestaan, loopt de accumulator leeg, en lijkt het peil hoger. Leuk is dat dan de ABS lamp wel eens aan wil gaan bij een wat entheoustiastere bocht naar links, en de vlotter zit ook aan de linker kant. Dat zou die fout waarschijnlijk verklaren denk ik.
Door yuli
#257172
Probleem vooralsnog opgelost. Heb de stekker van de stuurcomputer schoongemaakt. Vervolgens alle pinnetjes van de stuurcomputer. Vervolgens de stuurcomputer open geschroefd en de printplaat schoongemaakt. Toen ik de computer open had zag ik dat alle condensatoren en weerstandjes waren geharst, echter was er gemorst en zo was er een verbinding tussen twee pinnen, kleine kans dat dit problemen geeft maar voor de zekerheid maar verbroken.

Eerste wat opviel is dat ABS lampje veel sneller uit ging bij het op contact zetten. Daarna flink stuk gereden en vooralsnog geen problemen geconstateerd.

Zal het een tijdje in de gaten moeten houden of het echt weg is.