Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Timberland
Hallo mensen,

Ik heb een probleem met de vr.
Het complete koelsysteem is vernieuwd.
de kvs temperatuur blijft zowel op de snelweg en binnendoor op 80 graden.
Zodra de motor 1 minuut stationair draait wordt deze wel 90graden, echter net voordat de 90 graden bereikt word slaat de eerste trap van de ventilatoren al aan.

Motor olie wordt wel mooi 94/102 graden.

Thermosstaat lijkt me persoonlijk erg stug. zeker aangezien deze hagelnieuw is.
Zou het toch komen dat de ventilator te vroeg aanslaat?
Door clown25
is normaal rij wind koelt ook goed af vooral met dit weer

dat de ventilatoren aan slaan bij 90 graden klopt helemaal

is niks mee
Door klamath
Kan ook gewoon een afwijking in de teller zijn. ;) (de naald er niet helemaal recht op de as zit. )
Als je de mogelijkheid hebt om de auto uit te lezen, zu ik dat eens doen.
Kun je in "measuring blocks" de kvs temperatuur waarde uit de ECU halen.
Dat is dezelfde waarde als de teller binnen krijgt. maar kan dus zijn dat die hem gewoon niet goed weergeeft.

mijn eigen Vr6 gaat iig gewoon naar 90 graden tijdens het rijden. en gaat rich ting de 100, dan slaan de fans pas aan.
Door Rinze
Die van mij komt ook niet hoger dan 70 graden. Maar met uitlezen geeft hij goede temp aan.
Door gurby
Volgens mij doet elke VR6 wat dit betreft waar die zelf zin aan heeft :D

Mijn C werd op snelweg ook niet warmer dan 70 graden, in de stad en stilstaand wel 90 en dan sloeg de fan aan. Ik heb eerst thermostaat vernieuwd, geen effect. Toen de elektr. hulpwaterpomp want die was kapot. Dat bracht wel effect, toen werd ie op de snelweg 82 graden constant. Die pomp was kapot en blokkeerde de doorstroming misschien een beetje.
Daarna nog de sensoren vernieuwd maar dit bracht geen verschil.

Ik laat het hierbij want alle elementaire zaken zijn gewoon goed (waterpomp bv ook).

Mijn C heeft een imitatie radiateur gekregen van de vorige eigenaar. Misschien heeft die bv wel iets teveel flow waardoor die op de snelweg bij rijwind al net iets te hard koelt ofzo.

Als jouw auto bij uitlezen wel echt aanmerkelijk hogere waardes geeft dan op de teller, kun je de sensor voor de teller eens vernieuwen. Die is een andere dan die voor de ECU namelijk. Maar het is wel normaal dat de sensor van de ECU net iets sneller steeds een wat hogere waarde geeft dan het dashboard, die is wat langzamer zogezegd.
Door klamath
gurby schreef:Mijn C heeft een imitatie radiateur gekregen van de vorige eigenaar. Misschien heeft die bv wel iets teveel flow waardoor die op de snelweg bij rijwind al net iets te hard koelt ofzo.
Zou niet mogen, want als je KVS te koud word, gaat de thermostaat meer dicht, en gaat er minder water door de radiator. (de kachelradiator is ja je primaire koelcircuit. thermostaat gaat open als dat alleen niet meer genoeg is en je de radiator voor nodig hebt. )
Door Timberland
ik zal hem van de week nog eens uitlezen.
de weg naar W'see bleef die mooi 70 graden, de terugweg ook.
Daar was die rond de 80 graden en af en toe liep die op naar de 90/95 graden na flinke bergenritten
Door gurby
klamath schreef:
gurby schreef:Mijn C heeft een imitatie radiateur gekregen van de vorige eigenaar. Misschien heeft die bv wel iets teveel flow waardoor die op de snelweg bij rijwind al net iets te hard koelt ofzo.
Zou niet mogen, want als je KVS te koud word, gaat de thermostaat meer dicht, en gaat er minder water door de radiator. (de kachelradiator is ja je primaire koelcircuit. thermostaat gaat open als dat alleen niet meer genoeg is en je de radiator voor nodig hebt. )
Nouja, de thermostaat opent op 80 en de vloeistof blijft ook altijd minimaal 82 graden :wink:
En de thermostaat opent/sluit op de temperatuur van de vloeistof die de radiator in gaat, niet wat er uit komt. Als de uitgaande temp iets kouder is als door de VW engineers bedacht maakt dat voor hoeveel water naar binnen gaat nog niet uit.
Zodra ik stil sta bij een stoplicht ofzo wordt ie wel 90 en slaat de 1e trap van de fan aan. Dus het zit 'm echt in de rijwindkoeling denk ik, dat ie toch iets te hard afkoelt dan de bedoeling is.
Heb overigens hetzelfde bij de astra van een zwager gezien, waar we een imitatie radiator plaatsen. Toen werd ie ook niet warmer dan 80 op de snelweg.

Maar 't is goed zo, ik ga er niks meer aan doen. Eerst werd ie maar 70 op de snelweg, thermostaat had niet geholpen en werd 82 na vervangen van de elektr. hulpwaterpomp. Die was stuk en blokkeerde de doorstroming denk ik ook. Sensoren heb ik tenslotte ook vervangen + tempschakelaar in radiateur maar dit maakte geen verschil.
Door clown25
80 graden is normaal hoor met rij wind

dat die warme word bij stil is ook normaal

alles is gewoon normaal

die van mij word ook niet warmer dan 80 graden onder het rijden en stil staan loopt hij op tot 90 graden
Door Jochem
de normale thermostaten zijn 80 graden. Dat betekent dat de thermostaat pas begint open te gaan bij die temperatuur. Uiteindelijk wordt de temperatuur daardoor rond de 90 graden.

Een 73 graden thermostaat gaat ook pas open bij 73 graden. Je zou dus temperatuur verwachten van boven de 80 graden. Zeker niet onder de 73 graden.

Ik geloof ook niet dat hij zomaar een 73 graden thermostaat heeft geplaatst. Is geen standaardonderdeel.

Temperatuur op snelweg op 70 graden is mijn inziens een defecte thermostaat.
Door Timberland
Ik trek hem van de week wel even uit elkaar.
Een nieuwe thermosstaat kan uiteraard ook niet goed werken.
Komt ongetwijfeld goed

Bedankt voor de reactie's