Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Emiel64
Hey allemaal,

Ik zit even met een vraagje.
Sinds 2 weken heb ik mijn 93'er mk3 GTI 8v AGU omgebouwd na VR6 AAA.

Nu ben ik vorige week al bij de RDW geweest om deze om te laten keuren, maar de keurmeester wees mij er al snel op dat ik een katalysator nodig had, omdat de vr6 waar de motor uit komt dit ook heeft gehad. Ik was er zelf vanuit gegaan dat dit niet nodig zou zijn, omdat mijn emissienorm 'na' het omkeuren pas vervalt, en ik een auto van voor '96 heb. Nu moet ik dus enkel voor de toelatingskeuring een katalysator hebben en een 4-gastest doorstaan.

Stationair waren mijn waardes zonder kat 0,17co & 1,1 lambda.
Met enkel een co-test was deze goed geweest, maar omdat mijn carosserie van '93 is, en er origineel een katalysator aanwezig moet zijn voor toelating, is dit niet genoeg.

Wanneer ik de auto optoer zonder kat, na 2500 rpm, stijgt mijn CO na 4,2.
Nu heb ik er sinds gisteren een katalysator onder hangen, en heb ik het net weer geprobeerd, maar dan heb ik ineens een CO waarde van 8, die heel rustig terug loopt richting de 7, en een lambda getal van 1,41 :roll:

Ik snap het even niet meer? Katalysator is in orde, lambda regelt bij en reageerd op valse lucht, is tevens de lambda die van de vr6 motor afkomstig is.

Waar moet ik dit gaan zoeken?
Wil me graag zsm weer melden bij de RDW zodat ik kan rijden!

Kleine ps:
Mijn verbruiksmeter werkt niet. Heb tevens nog een 2-polige connector los liggen, die in dezelfde draadboom verwerkt is als de lambdasensor.
Iemand enig idee waar dat ik het verbruiksmeter probleem moet zoeken, of waar dat de connector van is?

Hoop dat jullie mij even verder kunnen helpen!
Door klamath
Die 2 polige connector is, gok ik, van de achterste klopsensor.
Als je die niet aangesloten hebt zitten, lijkt me dat je blok ook wel in de noodloop zou kunnen zitten. Die sensor zit normaal op de achterkant van het blok gebouw. (rond ding met een boutje er in het midden doorheen.)

Ik zou dus als allereerste eens beginnen met het aansluiten van die sensor en dan uitlezen van de ECU.

Als die in de noodloop zit, heb je minder vermogen (gaat op veilige ontstekingswaardes staan.) weet niet wat die doet als hij een klopsensor mist.. maar iig zal de ontsteking erg laat staan. dus betwijfel dat de verbranding dan optimaal zal zijn. en dat is waarschijnlijk ook meteen het hele euvel.
Door Emiel64
Thnx Tim!
Daar gaan we maar even naar opzoek dan.
Had her en der al gelezen dat een vr nog redelijk rap moet zijn wanneer deze in noodloop staat, en kon me haast niet anders voorstellen dat er ergens een fout in zou moeten zitten. Maar ik moest het even bevestigd hebben.

Heb helaas geen obdI uitleesapperatuur, en vind dat de dealer er de hoofdprijs voor moet hebben.

Binnenkort zelf maar eens uit gaan op een setje ;)
Door klamath
Op ebay (duitsland) staan er wel vaak goedkope uitlees kabeltjes te koop. (komen dan uit hongkong.)
Maar die werken normaal toch gewoon goed. :) Voor het uitlezen kun je bijvoorbeeld dan Vag-Com gebruiken.

In ieder geval die klopsensor even aansluiten. in ieder geval.. hoop dat het de klopsensor is. heb me namelijk vergist met 1 ding. de klopsensor heeft 3 draden, geen 2. :shock:

Afbeelding

je bedoelt toch niet toevallig een tekkertje bovenop het motorblok? Maak anders even wat foto's. :) (ten eerste kicken de meeste mensen hier onmeunig op foto's, ten tweede is het wel makkelijk bij het vinden van het probleem. :mrgreen: )
Door Emiel64
Indeed, aangezien ik een vagcom heb zal ik dat kabeltje ook maar eens bestellen ;)

En nogmaals indeed, want de connector van je klopsensor is wit en 3-polig,
connector die ik los heb hangen is zwart en 2-polig.

-1 wit/rode kabel
-1 bruin/witte kabel

Afbeelding

Wat ik nu haast aan het denken ben, is dat deze connector verkeerd ingetaped is, en helemaal niet in deze boom thuis hoort.
Mijn buitenlucht-tempsensor werkt namelijk ook niet, omdat hier geen connector voor aanwezig was. iets dat ik eigenlijk al niet kon begrijpen.

Iemand die voor me kan bevestigen dat de wit/rode & bruin/witte kabel aan mijn buitentempsensor vast horen te zitten? Heb hier helaas geen schema's van!

Maargoed, dan nog krijg ik het idee dat mijn vr in noodloop staat omdat de ontsteking niet wil vervroegen. Toch maar even na de dealer om hem op fouten uit te lezen? :roll:
En waar kan ik het probleem met mijn verbruiksmeter nu gaan zoeken?
Door Emiel64
Oke, het noodloop verhaal laat ik even achterwegen..
Ontstekings vervroeging werkt namelijk wel.

Afgelopen zaterdag de kts tester eraan gehad, en hier kwamen maar 2 storingen uit naar voren, en na deze gewist te hebben toch steeds terug:

0219: lambda regeling: Regelgrens overscrheden (Sporadisch)

020d: Lambda-sonde: Massasluiting

Even de code's een soort van omgesleuteld, en op gerritspeek.nl 't volgende gevonden:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00537.html

zou de 1e storing een gevolg van de 2e kunnen zijn?
In dat geval moet ik even een nieuwe lambdasensor laten komen.

het vreemde is dat de lambda wel gewoon blijft regelen, hij reageerd ook op valse lucht etc.
Iemand die me verder kan helpen?
Door klamath
Kijk het kabel van je lambda sensor eens na. denk dat die op de uitlaat of zo ligt, en daar doorgesleten is. dan komt die door de trilling af en toe tegen de uitlaat, waardoor die massa sluiting heeft, maar niet altijd. (even weer netjes in-tapen en weer aan het hitteschild ophangen zoals het hoort. :)

zo aan de lengte van dat kabel te oordelen zal het idd van de temp sensor kunnen zijn.
nog niet bij m'n eigen auto nagekeken. maar de passat gebruikt iig dezelfde draad kleuren.
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-B4-Passat- ... 0534953711

en VW is gelukkig aardig consequent. dus durf met aardige zekerheid te zeggen dat dat hem ook is.