Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door g-loudertje
Heb sinds een paar weken als ik constante snelheid rijd dat er een licht tikkend geluid opkomt.
Dit blijft hetzelfde zolang ik constant gas houd.

Als ik meer gas geef wordt het iets meer hoorbaar maar bij gas los hoor je niks.
Loopt verder nog wel goed. Geen extra olieverbruik ofzo.

Kan dit de ketting zijn? Of eerder iets van een klep?

Gr Yann
Door ATi
Bij het rijden? of bij stilstaand stationair toerental?

zomaar een tikkend geluid wat opkomt, is altijd een onderzoek waard...
oliepeil goed?

ketting maakt niet echt een tikkend geluid, het is meer een slepend/schrapend geluid
Door klamath
Ik denk dat je het eerder in de bak moet zoeken. omdat het bij het rijden aanwezig is, maar bij het uitrollen niet. (kan een beschadigingetje op 1 tand zijn. bij uitrollen word ja de andere kant van de tanden gebruikt als bij het rijden.

Durf niet te zeggen dat dat het is hoor. 't is gewoon het eerste wat in me op komt.

iig zou ik een paar dingen proberen.
Kijken of het toerental afhankelijk is, of snelheids afhankelijk. (dus even constant rijden in verschillende versnellingen bij dezelfde snelheid. (50 in 3, 4 en 5 bijvoorbeeld )
Constant rijden, en als het geluid er is, de koppeling intrappen en motor dus stationair laten lopen. wat doet het geluid dan?
Door Jochem
of een baklager...

kan veel dingen zijn, maar als het stopt als je het gas loslaat doet mij denken dat het in ieder geval niet iets in de motor is, want dan zou je het continu horen.
Door g-loudertje
Het is niet bij stationaar toerental. Rond de 2800 toeren wordt het hoorbaar.
Oliepeil is goed! Is pas geleden nieuwe olie ingegaan 10w40

Bij 90 en 120 is het beste hoorbaar.. Kzal proberen er morgen een filmpje van te maken.