Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Ik heb dus 'misschien' een probleem want ik weet niet of dit hoort.

Die elektrische waterpomp (die vlakbij die DIS unit hangt) blijft draaien. zodra ik mijn contact aanzet begint ie, en als ik m'n contact uitzet blijft deze ook draaien.

Hoort dit? en hoe lang draait deze na?
is temperatuur afhankelijk.
Zodra je hem op contact zet gaat die draaien, dat klopt.
En als je hem stop zet, blijft die een tijdje na lopen.
Anders zouden de koelwater slangen na 1x rijden al ploffen door de plaatstelijke druk opbouw.

Had m'n Moeders Mk2 16v GTI bijv last van. als de slangen iets ouder werden, en de auto werd stop gezet na een rit, loop je net weg bij de auto. hoor je een doffe knal, en ineens komt er allemaal stoom onder de kap vandaan. :lol:
Ok ik zal even afwachten dus. Heb het blok net ingebouwd en was benieuwd of dit zo hoorde. zodra ik m'n sleutel omdraai begint ie al te draaien en als ik het contact weer uitzet gaat ie gewoon door, zonder dat ik de motor heb gestart.
mmm, dat is dus vreemd. Nu moet ik zeggen dan de donorauto waar ik het blok dus uit heb gehaald dit probleem al had, maar ik heb er verder niet bij stil gestaan.

Zodra ik mijn contact aanzet begint hij, en als ik mijn contact dan weer uitzet blijft ie gewoon draaien, zelfs na een half uur nog. ik moet echt de motorstekker loskoppelen of de accu om hem te stoppen:s

Nu dus het volgende, heeft iemand een idee hoe deze geschakeld is? Misschien een defecte temperatuur sensor?
volgens de vw dealer is dan een van de 3 sensor op je thermostaathuis kapot, de gele (die het dichtst bij het blok zit) zou dit kunnen? of heeft iemand hier ervaring mee?
Dat zou kunnen.. de gele sensor schakeld de koelfan voor zover ik weet.
en gezien die 4 pootjes heeft, zal die ook meerdere contacten hebben.

Uiteraard zou het mooiste zijn als je iemand in de buurt kent waar je even zo'n sensor zou kunnen proberen. dan weet je het zeker.
Door Fai
Hier heb je Foto's van de VW Elektrische waterpomp 3D0 965 561D
met ovale steker.

Groetjes Fai
Bijlagen
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_5.JPG
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_5.JPG (171.65 KiB) 2364 keer bekeken
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_4.JPG
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_4.JPG (150.18 KiB) 2364 keer bekeken
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_3.JPG
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_3.JPG (91.19 KiB) 2364 keer bekeken
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_1.JPG
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_1.JPG (127.32 KiB) 2364 keer bekeken
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_2.JPG
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_2.JPG (152.18 KiB) 2364 keer bekeken
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_6.JPG
VW Elektrische waterpomp 3D0965561D_6.JPG (148.39 KiB) 2364 keer bekeken
Nou, ik heb een deel goed nieuws:D

Daarnet voor het eerste met het compleet gereviseerde vr6 blok in de mk3 cabrio wezen rijden. Hij rijd echt lekker! Alleen het probleem met de waterpomp is nog niet opgelost...

Ik heb dus zo'n nieuwe sensor besteld bij de vw en die is morgenvroeg binnen, dus hopen dat het probleem hiermee verholpen is :P
Door Fai
je kan ook ff de steker los maken en dan 12v erop doe
en kijk dat de pomp doet :mrgreen:

en zo kan je zien dat ie stuk is :?:

Groetjes Fai
Bijlagen
VW Elektrische waterpomp testen.jpg
VW Elektrische waterpomp testen.jpg (183.88 KiB) 2350 keer bekeken
Nee stuk is ie niet, hij wil alleen niet meer stoppen :P

Nu ben ik nog wat aan het zoeken geweest en het kan dus ook die schakelunit zijn (die zwarte kast onder je expansievat)

Valt daar nog iets aan te repareren? want hier zitten blijkbaar relais in. Of zou er zo'n hele nieuwe kast moeten komen? En wat zou die dan kosten?
Dat is heel mooi, ik ga morgenochtend even die schakelaar proberen. Mocht dit niet werken dat heb ik zeker interesse in zo'n unit.
Ik heb die schakelaar (temperatuur sensor) dus vervangen en het probleem is al minder geworden, de fan schakelt nu ook zoals ie moet doen.

Nu heb ik ook die regelunit open gemaakt (even kit wegsnijden en je klikt m zo open) daar zitten 5 relais in, 3 grote voor de verschillende fan snelheden en 2 kleine.
zodra ik m'n contact aanzet wordt een van die kleine al direct bekrachtigd waardoor de elektrische pomp gaat draaien...

Als mijn motor warm is geweest blijft de fan en de pomp een tijdje nalopen op redelijke snelheid en dan slaat de fan af en de elektrische waterpomp gaat op een lager toerental draaien (het toerental waar die dus altijd op draait als ik m'n contact aanzet:s )
Hoort het zo dan?

Want als de auto bijvoorbeeld een hele dag en nacht niet heb gebruik, en ik zet m'n contact aan begint dat ding weer stationair te lopen zegmaar ( ik start m niet en de motor is koud) en als ik m'n contact uitzet blijft ie ook gewoon een tijdje nalopen...