Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Sven-GTI
Hey,

Ik ben dus bezig met een compleet reviseerde VR6 motor opbouwen en nu kwam ik met het in elkaar zetten van het blok erachten dat er in de kunstofkap (waar de bougiekabels opgaan) van de DIS unit een scheur zit :S

Als je er recht op kijkt precies bij de bout linksonder (bij bougiekabel 1 als het goed is) Maar het gekke is, die motor is gewoon goed lopend uit elkaar gegaan.. En bij het demonteren heb ik er eerlijk gezegd niet op gelet of deze scheur er al zat.
Maar ik dacht altijd dat als deze gescheurd is, het gelijk einde verhaal betekent voor zo'n unit.

Hoe kan ik het beste controleren of deze nog goed is? Want een nieuwe is behoorlijk duur... En ik wil niet mijn nieuwe gereviseerde motor starten als ie maar op 4 cilinders loopt ofzo hierdoor...
Door ATi
Gewoon weer monteren, scheur zegt niks over de werking (hij kan er oud mee worden) alleen je moet in het achterhoofd houden dat ie er aan zit te komen... kan een jaar duren kan een week zijn...
Door Jochem
scheur zorgt er meestal voor dat hij bij vocht (regen, mist, e.d.) door gaat vonken. Daardoor vonkt een cilinder niet goed.

Maar hoeft idd niet direct fout te gaan.

Het is een bekend probleem, wat komt door veroudering en uitdroging van het materiaal. De continue overgang van warm naar koud versnelt dit proces.

Gebeurd op den duur met alle dis-bobines. In droge, warme landen meestal binnen een paar jaar al.
Door Sven-GTI
kan ik die scheur niet dichtkitten om tegen te gaan dat er vocht in komt?
Door Jochem
Als het blijft zitten, kan hem wat schelen. Maar kijk uit, zo dadelijk geleid die kit net zo goed als water, en maak je het alleen maar erger
Door Sven-GTI
owhja, dat is ook weer zo :P beter monteer ik alles zo en maar afwachten.
Door Sven-GTI
Alles gewoon gemonteerd en de auto loopt ook gewoon :D

Nog bedankt voor alle reacties! Ik leer zo iedere dag weer bij ;)
Door klamath
Jammer dat je zo'n eind weg woont. Heb nog wel een potje 'liquid tape' staan. Is een soort kit, maar dan specifiek voor het isoleren van electrische componenten/kabels.
(is ook wel bekend onder de naam plasti-dip.
Dat zou je er evt nog op kunnen kwasten. rond de scheur iets opruwen, en dan een laatje er op.

Maar zoals hier als is aangegeven. die scheurtjes komen vrij veel voor, omdat de dis bobine toch op een redelijk ongunstige plek hangt. (behoorlijke temperatuur schommelingen.)
Door SDB
Vraagje over de Dis unit : kan deze ook BIJNA kapot zijn? Ik heb af en toe dat me 6 gewoon afslaat zonder waarschuwing of iets als ik dan start voel je gewoon dat hij niet vonkt. Heel snel starten, lijkt net of hij geen kompressie heeft. Wacht ik 5 min dan is er niks aan de hand gewoon starten lopen..? tnx