Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door wheels
hallo ik heb vorig jaar een .95 2.8 vr6 sharan gekocht.
hij liep de hele tijd goed, wel wat rijk ruikent uit de uitlaat.
een maand terug, goed starten en lopen maar na ongeveer 10 min rijden stopt de motor er mee zonder waarschuwing. als je hem probeert te starten slaat hij niet aan, niet 1 pofje. na ongeveer een 15 min wachten start hij wel weer en loopt weer normaal.
tot weer na een kleine 10 min lopen weer afslaan en zo door.nu had ik al iets gelezen over een blokje 19 in de zekering kast maar die zit er niet in. hij heeft een disbobine maar zit daar ook nog een bobine bij. graag jullie ervaring hier over.
en weet een van jullie of er pdf werkplaats handboeken is op het net van een sharan
zonder dat is het maar een gezoek van niks.
Door ATi
Idd

Krukassensor is heel verdacht in dit verhaal
Contactslot (contactblokje) wat achter het stuurslot zit kan ook voor elende zorgen
Relais 109 (ligt eraan welk bouwjaar en maand!) kan ook dit soort problemen veroorzaken.

begin eerst met uitlezen! (of uit laten lezen)
Door wheels
oke dus er zijn legio oorzaken ik dacht de bobine omdat het zo abrupt is. maar weten jullie in de buurt van appingedam een adres waar ik dat kan laten doen dat uitlezen.ga er liever niet te ver mee weg duurt ook lang zo. :lol:
Door Madjayjay
klinkt bekend.

Mijn wagen, heeft dit bij een koude start tot max 10min.
dat die heel raar loopt erg schommelt in touren en lijkt op minder als 6cilinders, ook bij te snel wegrijden of gas geven valt die uit.
vervolgens als die warm is lijkt het weer allemaal wat beter te zijn.
maar niet geheel perfect, krukasscensor kwam naar boven bij het uitlezen.

vw IV vr6 '99
Door Royvr6
hey jongens, ik heb ook hetzelfde probleem.
ik heb ook een vr6 uit 1995 en slaat ook na een kwartiertje af en dan moet je ook een paar minuten wachten voordat ik hem kan starten.
flink balen.
want ik had de middendemper er onderuit gehaald omdat die slecht is en heb ik er een vervanger tussen gezet dus een buis zonder demper en een remus einddemper en toen ging ik test rijden en onderweg vielt de motor uit en heb ik dat probleem ook.

groeten roy
Door Royvr6
probleem is bij mij opgelost. laptop eraan en bij mij was de motortoerentalsensor kapot.
gelukkig valt het allemaal wel mee.
dus ik kan in april weer naar meetings toe.

groeten roy
hallo ik heb nu al een tijdje een golfie 3 vr6 en net zo als hier ook wel een paar keer genoemd wordt dat i uit valt
dat had ik dus ook na 5 minuten en niet aan te krijge meer aleen als hij kouwd is en nu start hij niet eens meer als hij kouwd is

kan iemand mij mischien uitleggen wat het is en zo ja waar het zit

oja mijne komt uit 93'

mvg thomas
Ik heb wat dingen geprobeerd zoals bobine ecu speedsensorG28 en die andere Gemeten en vervangen benzinepomp doet het ook nog 109 ook vervangen maar nog steeds niks kan iemand mij misschien verder helpen ?? #-o :shock: :? Mvg Thomas
Door klamath
ja ja, misschien een standaar dantwoord van mij, maar ik zou toch eens goed kijken of die geen valse lucht trekt. want:
Onder de (ik meen) 300 graden lambda sensor temperatuur, kijkt de ECU niet naar de luchtmassa meter en/of lambda sensor. spuit gewoon volgens vaste waarden in, en die waarden zijn erg rijk.
daarom is de koude loop van een VR6 ook zo gulzig. Als deze nu iets valse lucht trekt, is het nog niet zo'n ramp. 't mengsel is namelijk zodanig rijk dat een beetje 'verdunnen' geen kwaad kan. (de koude-loop regeling die je in Duitsland veel ziet laat de motor dan ook een gecontroleerde hoeveelheid valse lucht trekken bij een lage KVS temperatuur.)
Echter als de lambda boven die waarde komt, begint de ECU de inspuit hoeveelheden (en ontstekings timing) te regelen mbv de luchtmassa meter en de klopsensoren.
Als er dan nog steeds een aardige hoeveelheid valse lucht getrokken word, zal die gewoon te arm lopen om nog te blijven draaien.

Teminste, dit is het scenario waar ik aan moet denken als ik dit zo lees. Kan het uiteraard mis hebben, maar zo zou het wel logisch te verklaren zijn. :mrgreen:
Ik zou iig de carterontluchtings slang etc goed nakijken.

Een handig hulpje bij eht zoeken van valse lucht trekken is een slangetje. houd je een kant aan het oor (niet er in, en zeker niet af laten sluiten!) en emt de andere katn ga je langs de 'verdachte' plekken. dan zou je het suizen goed moeten horen. (normaal overstemd het motorgeluid dit namelijk nog wel aardig.)
Door xhaler
Ik heb dit probleem sinds gisteren ook, is er toevallig iemand in Rijswijk/Den-Haag of omstreken die even een blik zou willen werpen op mijn Golf, ben zelf niet heel erg bekend met een vr6 :oops: