Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door gurby
Een vraagje...

Ik heb wat deeltjes vervangen van het mechanisme op de bak, waaronder die kunstof pal en gewichtje enzo. Schakelt veel beter nu. Alleen, sinds het los is geweest gaat de pook heel zwaar naar voren vanuit neutraalstand, dus in 1,2 en 5 en achteruit.
Hoe komt dit? Ligt dit aan dé 'afstelling' ofzo ? Pook naar achteren, dus van neutraal naar 2 en 4, gaat wel heel soepel. Ook als ik e kabels helemaal los van de bakmechanisme heb, gaat de pook zwaar naar voren toe... ik hoop niet dat er een nieuwe kabel ofzo op moet , wie helpt?
En maar weer een reply van mijn kant :-)
Volgens de Bentley is er een blokkeermal voor de pook en kan hij vervolgens zowel aan bak als aan pookzijde worden afgesteld. Ik ga dat eens proberen binnenkort!
Hey Gurb :D
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook met hetzelfde probleem kamp.
Van neutraal naar de 1 gaat soms moeilijk en van 2 naar 3 is ook niet top.
Misschien ff naar de dealer?

Laat me even weten of je er uit bent gekomen, en hoe :mrgreen:
Eerste wat in mij opkomt is inderdaad even proberen te afstellen ja. Je hebt ook vaak dat die lastig in de 5 gaat en soepel in de 1.
gurby schreef:Vanmorgen schakel blokkeermal geleend bij VW en was kwartiertje werk om het even af te stellen... schakelt weer top!
Huh? dat klinkt wel heel speciaal :mrgreen:
Weer als boter dus?
Moet ik de dealer ook maar eens ff lief aankijken haha :lol:
Enige instructies vereist?
Sorry zie nu dat ik hier nog niet op terug was gekomen?

Zijn 2 tools die de dealer heeft.
1 (de grote) zet je de pook mee vast in een bepaalde stand, nadat je enkele boutjes los hebt gemaakt dat er speling op komt. Met de andere zet je het mechisme op de bak vast in een bepaalde stand, ook nadat je e.e.a. wat losser hebt gedraaid.

En dan kan je alles in de juiste stand weer aandraaien. Wijst zich vanzelf, en is (bij mijn C iig) goed merkbaar.

Afbeelding

Afbeelding
Met beide gewoon neutraal laten staan, en dan vast zetten ben je er ook al. :mrgreen:

Pook centreerd zichzelf als die in de vrij staat, en de bak ook. Met een beetje gevoel ervoor is daar (gelukkig) ook prima uit te komen. :)

wel een leuk tooltje trouwens.
Klinkt interessant :D
Misschien toch maar eens even laten doen, ze deden hier in Hengelo (Huiskes Kokkeler) al moeilijk over het uitlenen van een bougiekabel trekken. Mocht ik daar op de plas niet eens even gebruiken. Hufters..

Thx voor jullie info iig :)
klamath schreef:Met beide gewoon neutraal laten staan, en dan vast zetten ben je er ook al. :mrgreen:

Pook centreerd zichzelf als die in de vrij staat, en de bak ook. Met een beetje gevoel ervoor is daar (gelukkig) ook prima uit te komen. :)
Dat klopt opzich allemaal wel, maar ga eerst maar eens met deze tool volgens de procedure doen, en vergelijk dan :wink: en je zult zien dat dit echt wel nauwkeuriger schakelen oplevert.

Je moet de pook ook in die blokkeermal eerst rechts zetten en dan een moer aandraaien en vervolgens links en dan een andere moer aandraaien. Het is dus niet helemaal centraalzetten. Plus dat als je bij het bakmechanisme vast wilt trekken zet je kracht en komt het in beweging. Daar heb je (ook in mm's gesproken) geen last van door hem met dat pinnetje even te blokkeren.
Mwoa, kan hem nu met de 1 vinger bovenop de versnellingspook in alle versnellingen zetten als die warm is. Betwijfel dat dat beter kan. :mrgreen:

Mja, je hebt zelf wel mazzel dat je zulke close banden hebt met je dealer daar. als je het kunt lenen, waarom niet? Als je het makkelijk even kunt lenen iig.
De enige hier in de buurt is huiskes Kokkeler, en je hoort wel wat voor zeikerds dat zijn.

Zolang is het zelf zo doe, heb ik iig nog het idee dat ik weet waarmee ik bezig ben. :P
Alles wat in Elsa-win staat "gebruik VAG tool nr0815" hebben we hier thuis gewoon zelf een stukje gereedschap gemaakt waar nodig. en alle auto's die we tot nu toe hebben gehad zijn goed rijdend weer verkocht of hebben we nog. :P Dus ik geloof het zo wel.
klamath schreef:Mwoa, kan hem nu met de 1 vinger bovenop de versnellingspook in alle versnellingen zetten als die warm is. Betwijfel dat dat beter kan. :mrgreen:

Mja, je hebt zelf wel mazzel dat je zulke close banden hebt met je dealer daar. als je het kunt lenen, waarom niet? Als je het makkelijk even kunt lenen iig.
De enige hier in de buurt is huiskes Kokkeler, en je hoort wel wat voor zeikerds dat zijn.

Zolang is het zelf zo doe, heb ik iig nog het idee dat ik weet waarmee ik bezig ben. :P
Alles wat in Elsa-win staat "gebruik VAG tool nr0815" hebben we hier thuis gewoon zelf een stukje gereedschap gemaakt waar nodig. en alle auto's die we tot nu toe hebben gehad zijn goed rijdend weer verkocht of hebben we nog. :P Dus ik geloof het zo wel.

Waar is die; "How to .. Kabels afstellen" Tim? :D
Gaarne met foto's :lol: