Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Arjan
De kachel werkt absoluut wel want als ik de auto laat staan al draaiend dan word de kachel warm. Dan zal de thermostaat dan toch niet goed zijn?!
Door gurby
Gaat er meer om of hij nog steeds warme lucht spuwt als je rijdt?

Ik heb een theorie + plan van aanpak dat richting de sensoren wijst. Daar ga ik eens mee bezig komende dagen. Heb jij die al eens vernieuwd, 1 of meerdere?
Door gurby
Mijn kachel wordt goed warm, dat is het probleem niet bij mij... het is echt de aangegeven temperatuur.

Mijn theroie is op dit moment als volgt: de temperatuursensoren en schakelaar in de radiateur zijn allemaal vervuild en daardoor 'traag'. Defect dus eigenlijk, maar zonder foutmelding of helemaal dood. Op Volksforum bv vind ik meer mensen die hierdoor lage temps op het dashboard hadden.

Theroie is, ze registreren/schakelen allemaal zo'n 15 graden te laag:
- Als de auto/dashboarsensor stationair 90 aangeeft, is de werkelijke temperatuur van het water 105.
- Dus pas ook bij 105 ipv gewenst 90 slaat de fin aan omdat de schakelaar in radiateur ook vuil is
- Al rijdend wordt ie keurig op 90/95 gehouden, maar de meter geeft dus 15 minder aan

Vorig jaar deed de fan altijd al een beetje raar: bij uitzetten van warme auto sloeg die aan (naloop blazerij), draaide 6 seconden en sloeg weer af. 10 seconden later weer aan, weer voor 6 secodnen en weer uit. En dit herhaalde zich minuten lang. Dat geeft denk ik al aan dat de daarvoor verantwoordelijke sensor niet helemaal lekker is?

Plan van aanpak: ik ga de zwarte Corrado bij de groene in de hal zetten voor een nachtje ofzo. En dan morgen ff erheen en van zowel de 95-er als de 94-er de weerstand van de sensor meten. Dit kan gewoon met ingebouwde sensor. Als die van de zwarte nou een compleet andere waarde geeft, weet ik genoeg want na een nachtje is de koelwatertemp bij beide auto's wel gelijk. Op deze wijze kan ik alle sensors vergelijking zonder een druppel vloeistof en een cent te verspillen.

Hier een topi van een gozer die hetzelfde had met een TD Golf, ook een sensor die te lage waardes gaf. En hij heeft ook wat ineteressante ohm metingen gedaan met z'n kappote en nieuwe sensor

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=50905

Als ik dit heb uitgevoerd, kom ik met de resultaten.
Door klamath
maar,.. de meter in het dashboard en de koelfan werken toch op apparte sensoren?
Of haal ik hier nu wat door elkaar?
Door gurby
dat klopt...
ze zouden dus ook allemaal niet correct meer functioneren ofzo misschien
Weet ik veel, het is maar een theorie, binnenkort even doormeten :-)
Door klamath
Dan zou ik het eerst in de T42 stekker zoeken. Die is vrij gevoellig. (wil wel vocht in gaan zitten, en dan oxideren pootjes etc.
Teminste, dat lijkt me waarschijnlijker als dat beide temperatuur voelers kapot zijn om eerlijk te zijn.
Door klamath
Nouja, iig de thermostaat er eens uit halen. Die zou in koude toestand dicht moeten zijn. en als ie warm is (ofwel, thermostaat in een bak kokend water gooien.) zou je hem moeten zien open gaan.
Ik denk dat (met behoorlijke zekerheid.) bij jou de thermostaat gewoon open blijft staan.
Thermostaathuis hoeft normaal gesproken niet vervangen te worden,.. niet zolang die niet kapot is iig.

ps: als je de stop onder uit die buis draait die voor aan het blok zit, en die kvs opvangt. kun je de themostaat + huis er af pakken zonder dat die verder loopt te soppen. :)
Door gurby
klamath schreef:Dan zou ik het eerst in de T42 stekker zoeken. Die is vrij gevoellig. (wil wel vocht in gaan zitten, en dan oxideren pootjes etc.
Teminste, dat lijkt me waarschijnlijker als dat beide temperatuur voelers kapot zijn om eerlijk te zijn.
Die T42 zal ik dan tijdens de meet-vergelijking ook meteen eens gaan bekijken. Dank voor de tip!
Door klamath
Die stekker zou ik eerst eens los trekken. :) Die pootjes slaan blauw-ig uit (zullen wel koper pennetjes zijn.)
Mooi met contact spray inspuiten. een aantal keer er op en af draaien. dan met remmenreiniger de stekker schoonspuiten en een redelijke klont vaseline er in om in de toekomste vocht buiten te houden.
Is een standaard behandeling die volgens mij elke VR6 nodig heeft. :mrgreen: (iig de 3 die we hier hebben hadden het alledrie nodig. )
Door gurby
Nou de T42 van m'n C ziet eruit als die nieuw uit de doos komt, dus daar lijkt het me niet aan te liggen.
Tim (of een andere lezer), heb jij VAGCOM toevallig? Wil je eens bij engine measures kijken in groep 4 of 6 ofzo, staat ergens de coolant temperature. Ben ff benieuwd wat jij met koude motoren voor waardes ziet bij die VR6-en van jullie? Liefst met een blok dat al uren niet gedraaid heeft en waarvan de koelwater op omgevingstemperatuur staat.
Door marc
De oudere vr6jes geven de temperatuur nie goed aan bij de teller
de mijne blijft ook hangen op de 70 graden en als ik hem uitlees staat hij gewoon
rond de 85/90 graden.
laat ik hem stationair staan dan gaat de meter bij de teller wel omhoog.
Mijn kachel word wel gewoon warm bij 70 graden op de teller en zelfs al veel eerder.
Als de ecu een goede temperatuur aan geeft en de slangen worden warm dan zal ik het toch echt bij je kachel radiator zoeken of een dichte slang of een klep die nie open of dicht gaat of je flow is nie lekker meer.
Gelukig wordt het weer airco tijd :mrgreen:
Door gurby
Nouja ik heb de ecu ook uitgelezen gisteravond en die loopt tijdens de opwarmfase zo'n 10 graden voor op de dashboard meter. Eenmaal op temperatuur geeft ecu 82.6 graden op snelweg aan en de meter 80. Vorig jaar was het gewoon 90. Dashboard en ECU zijn 2 verschillende sensors he Marc, misschien is bij jou die ene voor het dashboard wel aan z'n eind.

Ik ga de sensoren allemaal vernieuwen, kijken wat dat voor verschil brengt.
Je leest meer dat die sensors achteruitgaan door de jaren heen. Wellicht hebben veel VR6-jes dat inmiddels ook, zou goed kunnen gezien leeftijd. Hou jullie hier op de hoogte.
Door ATi
VR6 is een heethoofdje, die sensoren en alles wat er aan kunstof om heen hangt gaat met de tijd gewoon stuk :lol:

sensoren zijn NTC weerstanden, en sommige hebben ook thermoschakelaar ingebouwd.
Door marc
gurby schreef:Nouja ik heb de ecu ook uitgelezen gisteravond en die loopt tijdens de opwarmfase zo'n 10 graden voor op de dashboard meter. Eenmaal op temperatuur geeft ecu 82.6 graden op snelweg aan en de meter 80. Vorig jaar was het gewoon 90. Dashboard en ECU zijn 2 verschillende sensors he Marc, misschien is bij jou die ene voor het dashboard wel aan z'n eind.

Ik ga de sensoren allemaal vernieuwen, kijken wat dat voor verschil brengt.
Je leest meer dat die sensors achteruitgaan door de jaren heen. Wellicht hebben veel VR6-jes dat inmiddels ook, zou goed kunnen gezien leeftijd. Hou jullie hier op de hoogte.
Ja ik weet dat het 2 verschillende sensoren zijn maar als ik het echt wil weten qua temperatuur dan kijk ik toch met vagcom het is eenmaal bekend bij de oudere vr6jes dat de meter bij de teller niet echt betrouwbaar is met het aflezen en erg zenuwachtig zijn, de ecu is dan betrouwbaarder.
Ik zou mij er nie zo druk over maken als hij maar 82 graden aan geeft, het word nog warmer en dan ben je miss wel blij dat de thermostaat wat eerder open gaat, ze hebben nie voor niks vaak problemen met de koeling, het zijn nog al heethoofden hahahahaha :mrgreen:
Door gurby
Nee ik ga me er inderdaad niet meer druk om maken. Heb de thermostaat+huis al vernieuwd en systeem gespoeld en weet dat het verder wel goed moet zitten. Vernieuw alleen die sensoren nog ff om te kijken of dat verschil maakt.
Door kenberghen
Hallo, ik breng dit topic even naar boven omdat ik hetzelfde probleem heb, ongeveer denk ik.
Watertemperatuurmeter van mijn vr6 '92 blijft dus gewoon beneden staan, dit sinds een paar dagen, is plots gekomen eigenlijk.
Tijdens het rijden zit er dus geen beweging in, maar bij gewoon stilstand stationair draaien loopt ie wel zachtjes op tot 80-85C, als je dan weer verder rijdt staat ie na een paar minuten alweer beneden. Olie is goed, bouwt normaal op tot 90C.
Wat kan dit probleem zijn? Is dit een kapotte thermostaat/huis of een radiateur of misschien vergane sensoren?
Hoe kan ik dit best aanpakken? Laten uitlezen met VAGCOM een optie?