Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Arjan
Wie o wie kan mij de warmte in helpen?

Heb het probleem dat mijn auto niet op temperatuur komt, dus mijn kachel word ook niet warm. :(
Gisteravond de thermostaat vervangen met de gedachte dat hij dan weer goed zou zijn. Alles klaar en dan het testritje maar nee auto blijft op 70 graden hangen :shock: wie o wie kan mij helpen met de oplossing?
De thermostaat is trouwens een 80 graden thermostaat.

Dank jullie wel
Door Jochem
toch iets mis met de nieuwe thermostaat... ben ik bang...

temperatuur blijft echt alleen zo laag als die open blijft staan... of er op een andere manier water langs komt (niet toevallig de rubber ring vergeten?)
Door ATi
Hmm Vreemd

Waterpomp wel in orde (schoepjes die missen) hulpwaterpomp? draait ie wel? (verklaard nog niet dat ie zo koud blijft) als er genoeg flow is, dat kun je zien wanneer je bij een koude motor even de expansievatdop verwijdert daarna motor starten (ALLEEN MET KOUDE MOTOR) en bekijken of er genoeg doorstroming is (er moet een pistraal zijn vanuit dat overloop slangetje (dunne slangetjes wat van gasklephuis en bovenste slang naar het T stuk loopt wat op het expansievatje zit)

het is me wel een keer voorgekomen (ik niet alleen) dat je toch de pech hebt dat een thermostaat achteraf defect kan zijn, ondanks dat ie nieuw is :shock:
Door Arjan
De flow wat de kvs is goed. De thermostaat die eruit kwam die was ook netjes dicht dus hij leek ook al niet kapot toen ik hem eruit had. De rubberen ring is netjes gemonteerd ;)
Door ATi
Hmm dat is vreemd! (dat ie dicht was de oude dan) die keren dat ik van een VR6 heb gewisseld stond ie altijd half open... :?

kun je de slangen bij hete motor ook redelijk indrukken? en als je wat gas geeft, kun je merken dat er meer druk op komt zetten? dit is vaak een teken dat dan de doorstroming meer is als normaal, wat vaak een brakke koppaking kan zijn, ik zeg niet dat je een defecte koppaking hebt, maar de koelkanalen in de pakking van cilinderkop zijn groter geworden, en daardoor blijft er minder water in de cilinderkop achter, en daardoor heb je veel meer flow in de motor, wat als reslutaat geeft zoals jij omschrijft... dit komt wel vaker voor bij oudere VR6-jes... vaak te verwijten aan slechte koelvloeistof en of te lang gewacht met verversen...
Door Arjan
Heeft even geduurd maar dan ook het antwoord. als ik meer gas geef dan voel ik niet dat er meer druk op komt zetten... Het is toch best koud met dit weer in de auto zonder kachel :roll:
Door michael@vr6
zit niet gewoon je kachel radiateur verstopt ?

worden je slangen naar je kachel radiateur wel warm ?

golfjes hebben vaak problemen met de kachel (verstropt/lek)

ik lees ook dat je je thermostaat los heb gehad heb je hem toen getest ?
Dit doe je door hem in kokend water te leggen (100 Graden) dan moet je hem zachtjes zien open gaan doet hij dat niet dat is hij stuk.

Dus ff water koken met waterkoker of iets anders dan giet je het hete water in een bakje en dan leg je meteen je thermostaat erin en kijk je of hij open gaat.
Door Arjan
Ja de thermostaat is getest. Als mijn kachel radiateur verstopt zat word mijn auto toch gewoon warm :roll: of zit ik nou verkeerd te denken? de slangen naar de kachel worden wel goed warm.

Als ik de auto een tijd stationair laat lopen dan word hij wel een beetje warm en zie je de meter ook oplopen naar zon 80 graden, zodra ik ga rijden zakt hij gelijk weer tot soms onder de 70 graden
Laatst gewijzigd door Arjan op 30 jan 2012, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jochem
oorzaak -> gevolg

Radiateur verstopt -> KVS kan warmte niet kwijt, dus wordt te warm
Primaire (mechanische) waterpomp kapot -> KVS kan warmte niet kwijt, dus wordt te warm
Secundaire (elektrische) waterpomp kapot -> geen, maar motor koelt niet na
Secundaire waterpomp verstopt -> weet ik niet zeker, maar ik denk niets. Maar zou weer te warm betekenen, niet te koud.
Kachel rad verstopt -> geen want is een secundair pad. je zou direct doorlussen kunnen proberen, maar maakt volgens mij niets uit. Alleen voor warmte binnen.
Gele temperatuursensor kapot -> dashboard geeft verkeerde temperatuur aan. Meet na via VAG-COM (gebruik ECU= blauwe sensor)
Blokmassa niet goed -> gele en blauwe sensor geven verkeerde temperatuur aan.

Thermostaat dicht -> motor kan warmte niet kwijt en wordt te warm
Thermostaat open -> motor koelt te veel af tijdens rijden.

Slangen worden niet extreem hard als de KVS niet op temperatuur komt... want dan is er geen drukopbouw.

Je zegt dat jouw thermostaat dicht was... maar gaat hij misschien bij de verkeerde temperatuur al open? dus <70 graden ofzo
Echt alles wat je omschrijft geeft aan dat de KVS via de radiateur gaat, terwijl de thermostaat het tegen zou moeten houden...
Of heb je het voor elkaar gekregen om de slangen verkeerd terug aan te sluiten (is bijna niet te doen, ivm pasvorm en lengte)

(een verstopte radiateur is trouwen gemakkelijk weer te vinden, gewoon de slangen volgen)
Door tempel
Dat de thermostaat open of dicht is bij demontage is totaal geen indicatie of het ding kapot is. Ik had een nieuwe gemonteerd en na 1 jaar al weer het zelfde gedoe als topic starter. Bij demontage was hij dicht , getest in pan heet water , ging keurig open. Afkoelen , keurig dicht. Toch maar nieuwe er in , probleem over.

Als olie temperatuur en koelwater temperatuur beide gelijk op gaan tijdens de opwarm fase is de thermostaat overleden , blijft hij open. Is dat niet het geval ,moet je verder zoeken.
Door Arjan
Even voor de duidelijkheid ik heb de thermostaat WEL vervangen onderdanks dat hij goed leek :roll:

Jochem dank je voor de duidelijke uitleg ga dat zeker allemaal na lopen.

Tempel de olie komt netjes op temperatuur maar loopt bnuet gelijk op met het koelwater.

:(
Door gurby
@Arjan: Let's shake hands, ik zit met hetzelfde probleem. Gister een nieuwe thermostaat geplaatst but no luck.
Ben jij hier al verder mee?

@Jochem, kun je je opmerking over blokmassa en dat beide sensors niet goed werken, eens wat detailleren?
Als blokmassa niet goed zou zijn, moet er toch wel meer vreemd gaan doen, bv de oliedrukmeter in het dash ?
Jochem schreef:oorzaak -> gevolg

.....
Blokmassa niet goed -> gele en blauwe sensor geven verkeerde temperatuur aan.
....
Door Arjan
@Gurby: Nog niet ben er op het moment ook niet echt mee bezig door aanschaf van een huis.. Wat ik me wel heb laten vertellen door boelm.nl dat het thermostaathuis nog wel eens kon zijn, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Jij nog een idee?
Door gurby
Nouja ik wou binnenkort inderdaad de handel nog eens los halen en het thermostaathuis eens goed bekijken en wellicht gewoon vernieuwe. Heb wel een nieuwe liggen. Maar deze is nog maar 40.000km en 6 jaar oud en origineel VW dus hij zou van mij wel wat langer mogen meegaan :-)
Sensoren enzo kan het eigenlijk allemaal niet zijn, de blauwe ECU sensor geef vrijwel dezelfde waarde bij uitlezen als de dashboardsensor.
Maar ik heb niet zoveel zin in langdradig gedoe dus mijn eerste poging wordt binnenkort het systeem flushen met Wynn's cooling flush en demi-water (koelwater dat er verleden week uit kwam was niet bepaald schoon), dat er weer uit, nieuw thermostaathuis incl nog een nieuwe thermostaat plaatsen en dan maar weer proberen. Als het dan nog niet functioneert, wordt het lastig hahaha ik hou je op de hoogte
Door gurby
Nieuw thermostaathuis + nog een nieuwe thermostaat geplaatst en het systeem een flush gedaan, geen effect.

Maar eens verder zoeken.
Ben nog steeds benieuwd naar het verhaal over de blokmassa van Jochem?
Door gurby
Trouwens mijn kachel wordt wel warm.

Geen idee of hij precies heet genoeg wordt ofzo, want ik gebruik die kachel zelden.
Maar ik krijg het er wel warm van, ook op de snelweg...

Hoe koud/lauw/warm is de lucht die jij krijgt Arjan?
Door klamath
Heb je al gekeken of de klep zelf wel open getrokken word onder het dashboard?

In mijn Corrado kun je iig niet zitten als de kachel boven half staat, en je hebt alle ramen dicht. die werkt wel! :shock:
Lijkt me dat die van jou hetzelfde zou moeten doen. (plus,.. 't is niet alfsof de VR6 niet genoeg warmte produceerd voor 1 lullig kacheltje)

Thermostaat geloof ik niet helemaal,.. dan zou de koelvloeistof zelf te koud meoten blijven.
Ik denkd at het hem eerder in de bediening zit, of een isolerende laag in de kachel radiator waardoor die niet warm word. of de radiator zit verstopt met blaadjes oid dat er gewoon te weinig lucht door de radiator gaat om op te warmen.
Door Arjan
@ Tim

De kvs komt ook niet echt op temperatuur hij blijft rond de 70 graden hangen. Als ik even stil sta zie je hem wel ophoog klimmen zodra ik weer ga rijden zakt hij gelijk weer.

Dus als kvs niet warm word doet de kachel het ook niet.
Door klamath
Arjan schreef:@ Tim

De kvs komt ook niet echt op temperatuur hij blijft rond de 70 graden hangen. Als ik even stil sta zie je hem wel ophoog klimmen zodra ik weer ga rijden zakt hij gelijk weer.

Dus als kvs niet warm word doet de kachel het ook niet.
Hey Arjan,

Sorry, ik doelde meer op Gurby's probleem.
Maar idd, als de KVS bij het rijden 70 graden blijft, staat de thermostaat open. is echt de enigste mogelijkheid. Of de thermostaat zit er misschien verkeerd om in oid? (weet niet of dat kan.)
In ieder geval gaat de kvs al door de grote koelkring terwijl die nog niet op temperatuur is. Je kunt het voor de gein wel eens proberen met een stuk karton. Deze voor de koeler steken (niet helemaal afdekken uiteraard. De kachel op z'n warmst zetten en een stukje rijden.
zal je kvs mooi tot de 90+ graden gaan. (alleen dan dus wel oppassen dat je het niet te warm rijdt. ;) stoppen voordat die 100 graden word en karton weg halen. )

Als je dat zo probeerd, kun je iig kijken of de kachel etc alles gewoon goed werkt.

Normaal gesproken zou er geen kvs door de koeler mogen gaan zolang deze onder de 80 graden is. Dus als die warmer word met het karton voor de koeler, moet er al kvs door de koeler gaan, en lekt de thermostaat dus.
Mocht die dan nog neit warm worden, zou ik dat blok absoluut nooit verkopen. want dan heb je een mega efficiënt VR6 blok. ;) (iig,.. voor zover ik op het moment kan bedenken zou dat gewoon absoluut niet kunnen. :) )