Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door RvdK
Heren,

Ik heb ernaar gezocht maar niet echt wat kunnen vinden,daarom nog een topic geopend :mrgreen:

Waar kan je aan horen dat je een kettingrevisie moet laten doen?
Ik heb het vermoeden dat mijn vento er snell aan moet geloven.
Vooral bij koude motor,hoor ik een tik,zwaarder dan tikkende kleppen
Naar mate de motor warmer word verdwijnt het geluid
Ik hoor ook een soort van glader geluid? Dit is bij zowel koude en warme motor.
Alleen dat glader geluid is er niet altijd,de tik wel en altijd bij koude motor.
Iemand die me het duidelijk kan uitleggen?
Door Arie-69
Hey Ramon, lijkt ook wel wat op het probleem wat ik had, (zie motor naar de klote) Ik had ook met een koude motor een tik maar geen hardere tik als ik gas gaf. Tot op zeker moment....... Misschien klepstoters??? Zou er niet te lang mee wachten, bij mij was het dus kapotte kettinggeleiders!. vrgr Arnoud
Laatst gewijzigd door Arie-69 op 17 jan 2012, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door RvdK
Arnoud,
Ik heb jou topic ook gelezen ja,ik schrok er wel van! :shock:
Als ik gas geef dan gaan de tikken mee met het toerental,totdat de motor warm is,dan is het weg.
Ik rij er ook niet meer mee nu :wink:

klepstoters zijn het naar mijn idee niet,de tik welke ik hoor is echt anders
ik hoor ook een ander geluid wat ik niet geheel kan plaatsen,alsof er iets schaaft,tenminste zo klinkt het
beetje zoals lucht wat aangezogen word,maar ook dit is er niet altijd.
het enige wat er wel altijd is is dat glader geluid,ene keer harder dan de andere keer.

het is lastig om precies uit te leggen,wil wel een filmpje maken,maar durf eigenlijk niet te starten op het moment #-o
Door Jochem
als je de motor heel warm rijd, dan zakt de olie ook meer naar beneden als hij weer stilstaat... kan dus best dat je hem meer hoort als je hem weer start daarna.

probeer eens wynns oil system cleaner of hydraulic valve cleaner...

en olie verversen daarna... je kan experimenteren met 5W10 of vol synth 10W40 of gewoon een ander merk 10W40
Door Arie-69
Misschien voor de zekerheid eerst een compressietest doen, als ik dat bij mij eerder had gedaan had ik misschien heel wat eurootjes in mn broekzak gehouden!! :evil: Maar dat andere geluid wat jij beschrijft zou ik ook zo niet weten maar hier zitten genoeg experts op het forum.Nog een vraagje, heb jij ook een soort resonantie bij een bepaald toerental? Had ik nl bij 2000 toeren
Door NeoWulf
klinkt als een uitlaat klep waar de h-stoter van vast zit.
op een bepaald punt zal de klep door de warmte uitzetten en wordt het tikken minder
en lijkt het weg te zijn. ik zou net als wat jochem zegt ff een motor flush doen.
dit in de hoop dat de stoter loskomt en anders een beetje atf3 erin 500 ml is meer dan genoeg hier
50km mee rijden en dan moet de stoter los zijn is die dat niet worden het nieuwe stoters.
suc6
Door benvr6
idd voor het tikken de motor proberen te spoelen.
en wil je het van de ketting horen ga je voor de motor staan en dan luister je rechts achter de motor.
als je dan gas geeft tot ongeveer 2000-2500 toeren zul je hem horen maar dit hoeft weer ook niet altijd het geval te wezen.
als je de auto lief is en je weet niks over de histori zou ik hem preventief vervangen.

mvg ben
Door RvdK
Jochem, dat klinkt wel logisch idd van de olie.
ga dat eens proberen,ik rij wel altijd met 10w40 ivm de km stand,maar 5w40 kan dus ook nog wel?

Arnoud, wat bedoel je met resonantie? voor zover ik weet hoor ik geen vreemde geluiden bij 2000 toeren,op dat glader achtig geluid na

NeoWulf, ik wil uiteraard wel proberen,maar eigelijk ben ik bang dat het in de soep draait als ik er mee ga rijden.
hij rijd verder wel goed,ook genoeg vermogen over het hele toeren bereik. misschien toch wel even proberen.

maar jullie denken dus niet aan kettingrevisie verder? voor de zekerheid wil ik dit toch wel laten doen op zeer korte termijn,en dan ook meteen maar de koppeling nieuw,de bak ligt er dan toch af dus gelijk maar mee pakken.
Door RvdK
ha ben,ik heb jou net een mail gestuurd via je site :D

de auto is me zeker lief,en de historie is voor een deel bekend,heb veel rekeningen erbij,van de vorige eigenaar
maar een kettingrevisie heb ik er niet tussen zitten.
deze eigenaar heeft de vento ingeruild bij een garage bedrijf op een bora,de vento heeft er een poos gestaan totdat ik er voor kwam.
tijdens proefrit niks gehoord,geen getik helemaal niks,motor liep echt heel netjes.
volgens de garage houder was de vorige eigenaar een liefhebber,dit is ook wel te zien aan de vento want deze is ook gewoon netjes.

maargoed,ik zal straks en anders morgen even een filmpje maken en dan hier posten,want ik weet echt niet wat ik moet horen als het wel de ketting is :lol:
Door RvdK
heb een filmpje gemaakt,nu nog hier zien te krijgen :lol:

het getik hoor je nu niet omdat de motor nog warm was,had vandaag dus voor de laatste keer ermee gereden
laat hem nu lekker staan totdat ik weet wat er aan de hand is
wel kun je (tenminste wat ik hoor) geratel horen,en het huilende geluid

filmpje komt eraan :wink:
Door Jochem
komt het niet van de multiriem kant?
klinkt mij nml als een lager van één van de poelies... stuurbekrachtiging oid. of spanrol?

ik hoor geen bijzonder getik...
Laatst gewijzigd door Jochem op 17 jan 2012, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door RvdK
Dat is het ja,een gierend geluid,het komt als je voor de auto staat
idd van linksonder.
Maar jullie horen geen verontrustende tik?

Ben,zou mooi zijn als je eens kunt kijken,ik woon in ede ja :D
Door demonx_-
Jochem schreef:komt het niet van de multiriem kant?
klinkt mij nml als een lager van één van de poelies... stuurbekrachtiging oid. of spanrol?

ik hoor geen bijzonder getik...
Net wat Jochem al zegt: Dat gezaag hoor je bij mij op dit moment ook, versleten multiriem en gare poelies. En dat getik valt op zich wel mee ja. Hoe zit het met de bougies? Zitten ze allemaal goed, vonken ze niet buiten de kabel? Dat kan ook tikken van het blok veroorzaken. (zelf ook gehad)
Door ATi
Idd, losszittende (niet goed vast gedraaide bougie's) kunnen ook tikkend geluid veroorzaken, heb het al een keer meegemaakt bij een VR6, ik dacht hee! waarom beweegt die bougie zo heen en weer... :wink: :mrgreen:

uiteraad kan het ook een bougiekabel zijn die overslaat...

ik hoor heel licht een klepstoter tikken, was de motor warm toen je het filmpje gemaakt had? bij een koude motor hoor je namelijk ook een soort van G lader geluid (dat is de ketting die door de hoge oliedruk wordt aangespannen) bij een warme motor hoor je dat niet meer, bij een hete warme motor kun je de geleiders horen rond de 1200 rpm dat is meer een ritselend/knetterend/slepend geluid...
Door RvdK
Ik zal er naar kijken bedankt voor de tips!

Motor was nog warm, ongeveer 60 gr volgens bc
Dat gegier is er steeds vaker,soms hard soms zacht maar wel altijd.

De vr gaat als het aan mij ligt deze week nog naar ben
Er word dan gedaan:
Kettingrevisie compleet
Koppeling compleet
Waterpomp
Oliepomp

Dit wilde ik al laten doen,later dit jaar,maar nu toch maar ff de vaart erin :wink:
Door RvdK
Als benvr6 nog even wil reageren op pb of mail,dan kan de vr er gauw naartoe 8)
Hij zal wel druk zijn ga ik even vanuit