Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door ATi
Nee zou ik niet doen, je weet nu gewoon dat het dus normaal is, hoort bij de oudere typen VR6...
persoonlijk heb ik liever dat je gelijk ziet wat er gebeurt! en wat veel belangrijker is = de olietemp! die moet gewoon redelijk constant tussen de 90 a 96 graden blijven... (na gelang belasting kan die tussen 90 en 106 komen)

dus hou die olietemp eens een tijdje in de gaten... olietemp is voor mij persoonlijk een heilige meter, ik heb hem altijd op olietemp staan... nog luxer is een oliedruk meter er ook bij uiteraad... haha, wat je ook moet weten dat een motor pas echt op bedrijfs temp is wanneer de olietemp boven de 90 graden is geweest! dit kan naar gelang het seizoen een 20 min (zomer) t/m 45 min (winter) duren!!! heel vaak rijden mensen op koelwater temp! en denken dan ow de motor is lekker op bedrijfstemp! dus niet! neem b.v. een diesel dat kan wel een dik 35 a 50 min duren voordat zo'n motor echt op bedrijfstemp is...

stel:

je rijd een dik half uur in de bebouwde kom, koelwater netjes 70 an 90 graden en olietemp 90, je gaat daarna de snelweg op en je gaat 120 a 130 rijden, koelwater netjes 70 a 80 graden en olietemp 90 a 96 graden, dan werkt alles normaal, maar als je olietemp op de snelweg redelijk snel zakt naar de 80 graden, is er toch iets mis met de koeling, oke beter te koud dan te heet, maar dat houd ook weer in dat het benzine vebruik weer gaat toenemen...
Door marc
Idd Arie niet vervangen het hoort bij de oudjes :D verder niks meer aan toe te voegen maar dat zijn we gewend van jou =D>
Door vr6lochem
Duidelijk! Ik ben De snelweg nog niet op geweest, zal morgen als ik tijd heb is een snelweg opzoeken.

Ja oke, Olie temp meter heb ik ook altijd op t display staan.

Groeten
Door gurby
Interessant topic. Heb je de sensoren inmiddels al uitgelezen?

Mijn '94 C VR6 (DIS) heeft ongeveer hetzelfde. Koelwater komt ook niet verder dan 70, behalve in de file en stilstaan enzo. Olie wordt ca 110 graden op de snelweg, dat is altijd al zo geweest. En ik krijg ook wel warme lucht in het interieur.

Ik ga ook eerst eens m'n sensoren uitlezen binnenkort...
Laatst gewijzigd door gurby op 24 jan 2012, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vr6lochem
Nee nog geen tijd voor gehad, veel werken en een weekend weg.
Wel op de snelweg geweest, werd maximaal 98 graden de olie, ook bij stukken trappen tot 200, kwam de olie niet boven de 100 graden...

Ik zou niet weten wat het is...
Door natsjaak
Afgelopen vrijdag liep mijn 96er 2,9 VR6 Syncro volledig in het rood met de water temperatuur.
Ik heb vandaag mijn (onbekend merk) thermostaat vervangen samen met die waterpijp en het thermostaathuis, deze waren compleet verrot en pijpje naar de oliekoeler was voor de 2x maal afgebroken (1e keer gefixed) van die waterpijp. Normaal altijd water strak op 90 graden gehad en olie tussen 90 en 110.
Maar nu met originele 80 graden thermostaat staan olie en water op 96 a 98 graden zowel bij snelweg (180) als ook binnen doorwegen. Binnenkort ook eens checken met de computer of waarde`s wel kloppen, want toen ik hem net had haalde ik wel een 9 liter op 100 km maar laatste tijd nooit meer.
Door tempel
Dat je 9 liter op 100 km niet haalt nu kan wel kloppen , als het weer wat warmer is komt dat helemaal goed :lol:
Door ATi
En je hebt ook nog een variant :shock: idd wat tempel zegt... met deze temperaturen is zo'n koude loop/start verschrikkelijk erg, tis net of die even 2 liter benzine er doorheen spoelt met starten :mrgreen:
Door jon
misschien verkeerde thermostaat erin..
Door marc
nee hij blijft te lang op de choke zeg maar dat hoort nu eenmaal bij die motor, heb der al eens aan gedacht om er iets tussen te zetten(weerstandje/potmeter) in de winter zodat de ecu eerder de choke er af gooit maar daar ben ik verder nog nie met bezig geweest.
Door gurby
Het koelwater van mijn Corrado loopt ook terug naar rond de 75 op de snelweg, in stadsverkeer en file enzo wel netjes 90. ´Vroeger´ was het altijd netjes 90, ook op de snelweg :D
Wat kunnen hier nou allemaal oorzaken van zijn?

Ik had hem laatst in de vrieskou al een sstationair laten draaien en dan loopt de temp )uitgelezen met Vagcom wel rustig op en rond de 80 gaat de thermostaat open en dan wordt de onderste slang ook langzaam warm. Dus in mijn beleving kan het de thermostaat dan niet zijn?
Motorolietemp. loopt gewoon rustig op naar 100-110 graden, ook met rustig rijden op de snelweg terwijl koelwater dan dus niet meer warmer lijkt te worden volgens de cockpit.

Ik moet hem eigenlijk eens rijdend uitlezen wellicht om het verloop te bekijken. Maar ben benieuwd naar andere ervaringen.
Door Jochem
misschien veroudering van de thermostaat.

en natuurlijk de buitentemperatuur.
Door gurby
Laatst nog even uitgebreid mee bezig geweest, gelijkertijd ook uitgelezen met VAGCOM.
Bij 80 graden gaat de thermostaat open (zeker niet eerder) en dan wordt de onderste slang geleidelijk ook warm. Vanaf dan blijft de temp tijdens het rijden eigenlijk altijd tussen de 75 en 84 graden. Warmer niet, kouder ook niet echt. Dit bij uitlezen met VAGCOM. De teller geeft iets minder aan en ook trager. De onderste slang blijft warm en zelfs (ook) zo heet dat je hem eigenlijk niet meer vast kan pakken. Ik heb ongeveer 15 minuten gereden.
Ik ben benieuwd of anderen hier ook wel eens rijdend de koelwatertemp hebben uitgelezen en wat zijn daarvan de resultaten?