Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door vr6lochem
Hallo,

Ik heb me thermostaat vervangen en nu lekt hij bij de waterbuis die voor het blok langs loopt.
Nu heb ik die buis besteld en komt morgen binnen.

Maar mijn vraag, zit die buis ergens vast aangemonteerd of zit hij alleen vast zoals hij ook in het thermostaathuis zit?

Want ik vind het nogal een krappe ruimte om bij die buis te komen of ik moet m'n inlaat er ook afhalen..

Alvast bedankt
Door clown25
de waterbuis zit met een slangtje aan je olie koeler vast

je luchtinlaat hoeft er niet uit af

ook nieuwe oringen plaatsen
Laatst gewijzigd door clown25 op 06 jan 2012, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vr6lochem
O ringen voor de waterbuis bedoel je? Ja die heb ik er bij gekregen.

Ik snap alleen je zin over de luchtinlaat niet, niet eraf halen bedoel je? Met inlaat bedoel ik comPlete inlaat spruitstuk
Laatst gewijzigd door vr6lochem op 06 jan 2012, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door clown25
vr6lochem schreef:O ringen voor de waterbuis bedoel je? Ja die heb ik er bij gekregen.

Ik snap alleen je zin over de luchtinlaat niet, niet eraf halen bedoel je? Met inlaat bedoel ik comPlete inlaat spruitstuk

ja luchtinlaat inlaatspruitstuk hoeft er niet af

buis druk je er zo weer in

0 ringen wel even beetje nat maken dan gaan ze wat makkelijker er in
Door vr6lochem
Nu heb ik alles vervangen omdat de kOelvloeistof rond de 75 80 graden bleef.
Nu blijft dit hetzelfde nadat ik alles vervangen heb.....

Iemand een idee hoe of wat?
Door Markymark
Je kan de sensoren ( blauwe / gele ) op het thermostaathuis vervangen, kosten bij de dealer rond de € 15 p.st. :wink:
Aangezien je een '93 hebt en de 1e types last hebben van een beetje schommelige temp.meter.
Latere bouwjaren hebben daar geen last meer van.

Lees de auto maar eens uit met de motor op bedrijfstemperatuur, dan kan je de waardes die je afleest op het dashboard eens vergelijken met de waardes die ziet met uitlezen.
Je hebt dan meteen kans wanneer je de sensoren vervangt, dat de auto beter/zuiverder loopt omdat de Ecu dan de juiste waardes binnenkrijgt.
Wanneer een Ecu waardes binnen krijgt die vertellen dat de kvs-temp. 70-80 graden is, zal de Ecu daar het mengsel op aanpassen. Echter, als de temperatuur in werkelijkheid hoger ligt dan de waardes die de Ecu binnen krijgt, is in feite de lambda 1 verstoort, wat betekend dat je geen zuivere verbranding hebt. Dus hoger verbruik etc.

Maar goed, ik dwaal af.
Succes met oplossen. :wink:
Door vr6lochem
Het is een" 94 blok met dis Ontsteking

Ja t rare is dat hij statiOnair wel na de 90 loopt, en met rijden zakt hij af tot 80 graden ongeveer.

Terwijl olie wel 90graden wordt.
Laatst gewijzigd door vr6lochem op 07 jan 2012, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jochem
da's toch logisch... radiateur werkt op rijdwind.
thermostaat zou de flow naar de radiateur moeten afknijpen, als de KVS te koud wordt.

olie 90 is MINIMAAL... bij een beetje snelweggebruik hoort die toch wel tussen de 95 en 110 graden te zitten.
Laatst gewijzigd door Jochem op 07 jan 2012, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vr6lochem
Ja oke, maar er staat me zoiets bij dat bij mn vorige vr6 koelwater temp op 90graden bleef tijdens t rijden terwijl dat nu een 75 80 is..

En zelfs na een half uur rijden wordt m'n olie maar max 88 graden.

Iemand al ideeën?

Zaterdag laat ik hem uitlezen, maar zou fijn zijn als ik nu al weet waar ik ongeveer na moet zoeken.

Groeten
Door demonx_-
Doet je bezinemeter ook raar? Ik bedoel: Is de tellerunit die bij dit blok '94 hoort, ook in jouw auto '93 overgezet? ff geleend van vwforum: Als de temp en benzine meter beide raar doen of blijven bewegen ( vaak bij de oudere modellen Golf 2 / 3 / etc., dus VOOR 1994 ) dan is vaak de spannings-stabilisator achterop het instrumentenpaneel kapot, klok demonteren en een nieuwe kopen kan in jouw geval het probleem oplossen.

En een half uurtje rijden zegt niet veel... hoe hard rijdt je dan gemiddeld? Even ter vergelijking en in mijn geval: Sneek-Leeuwarden is ongeveer 20 min/ half uurtje rijden. (eerste stuk is een 80 km-weg en daarna een stukje snelweg) De olietemperatuur van mijn vr6 wordt dan ook niet warmer dan 88/90 graden. ik rij over het 80kmstuk ongeveer 90/95km/u en op de snelweg 130/140[km/u/i]

Maar rij ik richting Noord-Holland over de afsluitdijk(constante snelheid van 130/140km/u dan loopt de temperatuur, halverwege afsluitdijk, op tot ongeveer 100/102 graden en dat is normaal voor een vr6, is mij verteld.
Laatst gewijzigd door demonx_- op 09 jan 2012, 18:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Door vr6lochem
Nee de benzine meter doet niet raar..

Uhh het stuk wat ik vandaag heb gereden was eerst 10minuten 60 /70 km per uur toen een kwartier 80 km per uur

Daarna platteland weggetjes genomen, zo rond de 100 / 120 gereden voor 10 minuten

En olie temp was 88. En koelvloeistof temp 75/ 80 tijdens het rijden, stop ik met rijden komt hij gelijk na de 90 graden
Door demonx_-
Dan zal je tellerunit niet kapot zijn... :lol:

De temperaturen, bij de genoemde snelheden, van de olie Klinken op zich normaal. Raar dat de koelvloeistoftemp na stoppen/stationair meteen naar de 90 graden vliegt... Ik zou toch echt zeggen dat je thermostaat stuk is... :|
Door vr6lochem
Maar kan het kwaad, dat is t belangrijkste aangezien de olie dan wel goed op temperatuur komt
Door demonx_-
Ik zou zeggen van niet. Zolang, na verloop van tijd, je radiatorfan wel aanslaat. Uit mijn hoofd slaat deze aan rond de 90 graden. Dat betekend dat je motor nog wel op temperatuur komt en gewoon werkt, misschien is het in dat geval een sensor die stuk is. (verhaal van Markymark)
Laatst gewijzigd door demonx_- op 09 jan 2012, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vr6lochem
Ja de fan gaat wel netjes aan als die 90 graden wordt ..

Dan gaan we sensoren vervangen!
Door demonx_-
Oké! Succes en laat maar even weten of het verwisselen van sensoren gewerkt heeft. :D
Door marc
als de waarden bij het uitlezen goed zijn heeft het geen zin om de voelers te vervangen.
Klinkt mij allemaal bekend in de oren dat schommelen van de meter en de lage waardes, heb
het zelf ook maar maar bij het uitlezen lijkt alles goed, zit hem meer in de tellerunit.
Door ATi
Idd,

wat ook wel gebeurt (of gewoon zo is, uit ervaringen) is dat bij de oudere VR6-jes met hoge km standen de koppaking koelkanalen wat groter zijn geworden door corrosie, hier kan een VR6 motor best oud mee worden, maar wat dan resulteert wat slechtere koeling, de koelkanalen hebben dan te veel flow en dus fluctueert de meter in je dashboard ook wat sneller... bij de nieuwere types zie je dat niet zo snel omdat de dashboard meter wat meer tolerantie heeft ingebouwd dan de oudere teller bakken...