Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Up, ipv een nieuw topic gooi ik deze nog eens omhoog.

Over 2 dagen gaat mijn '95-er VR6 weer de garage uit.
Die had bij aankoop al het issue dat koelwater bij stilstand naar 110 graden oploopt. De fan slaat op gegeven moment wel aan. Zodra je gaat rijden loopt het weer terug.

Wat recent nog vernieuwd is (alles door VW dealer dus originele delen):
- alle 3 de temp sensoren in het thermostaathuis
- temepratuur schakelaar in radiateur
- 'gewone' waterpomp

De thermostaat zelf en de radiateur zijn voor zover ik weet, nog de originele vanuit de fabriek.

Wat ik eerst eens wil gaan doen om dit analyseren, is VAGCOM eraan hangen en kijken welke waardes de blauwe sensor afgeeft, of dit enigszins klopt met de dashboard weergave, en wanneer de ventilator aanslaat (of de 1e trap het wel doet).

Iemand al eens een soortgelijk issue gehad?
Nou gisteravond ding even gestart en met VAGCOM eraan gekeken.

Eerst zie je dat de ECU sensor iets sneller oploopt qua temperatuur dan de dashboard sensor. Rond de 80 graden kantelt dat en gaat de dashmeter iets harder. Als de dashmeter bijna op 110 staat, zie je op VAGCOM 100 ongeveer staan. Er zit dus wel iets verschil in wat de sensoren aangeven, maar niet heel veel. Dit zie ik bij m'n 94-er VR6 ook wel, dus wat dat betreft niets geks denk ik.
Tussen de 100 en 102 op VAGCOM slaat de fan aan, en die slaat vrij snel weer uit en temp is dan 2 graden gezakt ofzo. En dat gaat steeds weer opnieuw.

Ik vond het wel vrij lang duren voordat de onderste slang ook warm werd. En ik vond de slang ook iets harder aanvoelen dan bij mijn 94-er, maarja, temp ligt ook iets hoger natuurlijk.

Wat is nu wijsheid... thermostaat vernieuwen, radiateur of gewoon maar allebei?
Radiateur vernieuwen bij een airco model schijnt nog best een klusje te zijn of niet?

Kan het zijn dat de thermostaat niet op tijd en niet volledig open gaat, waardoor doorstroming door radiateur niet optimaal is? Dat zou ook verklaren waarom ik het lang vind duren dat de onderste slang heet wordt?
heb je de fanmotor getest of die op alle standen draait
dat kan met (door)verbinden van de radiateur temp stekker beter eerst elektrisch schema doornemen (ATI)
de mijne heeft 3 standen low-medium-high als low of medium niet werkt moet die eerst heet worden voordat high aangaat dus wordt die automatisch heet bij stilstand
fanmotor kan echt kapot of slecht zijn
ik wil een nieuwe originele maar die zijn weer zo duur misschien met vr6club groepskorting ?
Ik heb ook een vraag mbt welke radiateur te gebruiken voor de inbouw van een VR6 in mijn Golf II. De inbouw gebeurt a.s. weekeinde (de oude motor en aanverwante onderdelen zijn er al uit).

Ik heb een Golf II bj. 05/1990 welke wordt omgebouwd naar een VR6 (Rotor ontsteking). VR6 motor is nu standaard, volgend jaar waarschijnlijk alles hipo, incl. turbo?

Misschien een simpele vraag ::

Mijn donor auto, Golf 3 VR6 wordt (te -) heet bij stationair draaien na zelfs een korte rit, temp. meter geeft 100-110 C aan, beetje hetzelfde verhaal als bovenstaand.
VR6 motorblok heeft de vorige eigenaar laten reviseren, thermostaat is vervangen, nieuwe waterpomp en sensoren, secundaire waterpomp is gemeten en ok. Bij de VAG geweest en die konden niets vinden wat niet hoort te zijn.

Radiateur misschien vervangen? Is een (dikkere -) aluminium radiateur een interessant alternatief, bijvoorbeeld van Godspeed :: http://www.godspeedproject.com/shop/ind ... cts_id=422

Ik begrijp dat de radiateurslangen misschien aangepast moeten worden, als een aftermarket alu radiateur wordt gebruikt.

Met welgemeende excuses als mijn vraag hier niet thuis hoort, ik ben nieuw op dit forum en ik ben eigenlijk nog nooit op een forum geweest.

Groeten.
Laatst gewijzigd door Paulflv op 24 jul 2012, 08:14, 3 keer totaal gewijzigd.
wout911 schreef:heb je de fanmotor getest of die op alle standen draait
dat kan met (door)verbinden van de radiateur temp stekker beter eerst elektrisch schema doornemen (ATI)
de mijne heeft 3 standen low-medium-high als low of medium niet werkt moet die eerst heet worden voordat high aangaat dus wordt die automatisch heet bij stilstand
fanmotor kan echt kapot of slecht zijn
ik wil een nieuwe originele maar die zijn weer zo duur misschien met vr6club groepskorting ?
Dit staat op de planning om als eerste even te gaan testen ja.
Laat het hier wel weten als er resultaten zijn, heb met dit issue nog geen haast gemaakt.