Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Hoi, ik ben Robbert en heb onlangs een corrado vr6 gekocht. Echt een machine zeg! verliefd op het geluid, maar..

Het eerste probleem wat ik tegen kwam was dat de temperatuur meter op m'n dashboard naar de 110 graden liep.
Nu wist ik natuurlijk niet of dit normaal was maar vond het wel aan de hoge kant.
Het koelsysteem bouwt best wel een behoorlijke druk op, de slangen staan best wel op druk vind ik. Ook zit er al een klein gaatje op de hals van de radiateur, waar de bovenste slang opzit. Hier loopt af en toe een druppel uit.

Ik heb getest of de koppakking lek was, het meet instrumentje veranderde niet naar gele kleur, wat dus betekend dat er geen co in m'n koelvloeistof zit, toch? Wel waren de bougies van 1e en 2e cilinder wit aangeslagen. (vocht of arm mengsel?)
de rest van de bougies waren wat zwart, in ieder geval niet koffiebruin.
Toen ik er achter kwam dat de Thermoschakelaar(in de radiateur) de ventilatoren moet in schakelen bij 95 graden heb ik deze dus vervangen. Want op mijn dashboard slaat de vent pas in bij ong. 100 graden.
Ook las ik dat de zwarte doppen op het expansievat wel is kapot gaan, dus heb ik die ook vervangen voor een blauwe.
Na wat warm draaien sloeg de ventilator gewoon weer bij ongeveer 100 graden in, het heeft dus niet veel geholpen.
De slangen staan nu nog steeds op abnormale druk(wat ik vind) en de motor is redelijk snel rond de 105 graden.

Nu vind ik de motor bij stationair draaien ook wat bokken, alsof hij niet regelmatig loopt. Ook bij optrekken hapert hij, alsof hij dan een cilinder overslaat ofzo.(dit is dan 1 of 2 x tijdens optrekken)
Kan er dan iets met mijn ontsteking zijn? in ieder geval de kabels of bougies?
of de ontsteking zelf en valt deze af te stellen? en hoe en wat?

Ik heb dus het idee dat het niet mijn koppakking is. Door het slechte lopen kan het misschien de ontsteking zijn die slecht is, en waardoor het water dus ook heet wordt.
Ook zit ik te denken om maar voor de zekerheid de thermostaat te vervangen, omdat dit niet veel zou kosten.

Nou is het verhaal misschien niet heel duidelijk, ik weet er zelf ook niet veel raad mee, maar heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn?

Mijn dank zal groot zijn! het is m'n eerste auto waar ik, NATUURLIJK, trots op ben!
gr.
Hoi Robbert,
het is een vr6 dus kan ie uitgelezen worden .... doe dat dan ook

vervang de blauwe sensor van je koelsysteem eerst ...
vervangen van de thermostaat is een goed idee
vervang meteen al je koelslangen als je toch eenmaal bezig bent want als er een gaat gaat de rest ook ( silicone slangen gaan langer mee )

het bokken kan in 4 dingen zitten:
slechte ontsteking (kapotte dismodule of rotor/distributiekap/bobine)
slechte bougie kabels
slecht contact van de krukassensor
kapotte motorsteunen

PS voor voorstellen is er een topic , Stel je zelf voor heet heet kan me niet voorstellen dat je dat mist ;)
Idd, zoals North aangeeft...

maar worden de slangen ook extra hard als je wat gas geeft? (of iemand gas laat geven?) :o

het kan namelijk best zo zijn dat de koppaking wel goed is, maar dat de koelkanalen in de koppaking aan het vergaan zijn (is niet gelijk ernstig) als die gaten van de pakkingen groter worden zal het koelwater sneller door het blok gaan stromen, met als gevolg harder worden van de slangen bij gas geven,

wat voor koelvloeistof zit er nu in? de G12 (roze/rood) is de perfecte koelvloeistof voor een VR6... G11 is blauw, en moet je af en toe vervangen... (wat vaak niet gebeurde, en vandaar de problemen met de koppaking koelkanalen)

Hoofdwaterpomp kan ook scoepjes missen, en vandaar slechte koeling...
Oke bedankt voor het meedenken.

Ik heb al zitten zoeken naar de uitlees stekker, waar zit die? en is het gewoon een OBD stekker?

Ik ben in ieder geval van plan om de thermostaat te vervangen, neem gelijk wel die blauwe sensor(dashboard temperatuur, toch?) mee. De slangen schijnen wel duur te zijn he?
Ik ga in ieder geval de kabels en bougies vervangen. Bij het checken van de bougies trok ik 2 kabels verrot dusja.. wel een gedoe om die kabels er makkelijk op en af te krijgen...

Nu je het over die motorsteunen hebt, bij het ontkoppelen voel ik de motor ook bewegen, zal ik is naar kijken dan;).

Bij mij zit er nu trouwens g12 in. heb er afgelopen keer zo'n 8 liter in gegooid. Als ik keek wat er in zat was dat wit. Nou weet ik niet zeker of dit water was maargoed.

Ik laat nog wel weten als ik alles heb vervangen, hoop dit zsm te kunnen doen.
Zal ook nog even kijke op die topic over voorstellen;)

Alvast bedankt;)
Voor de bougiekabels heb je een speciale bougiekabeltrekker. Je thermostaat kan ook de boosdoener zijn. Beetje druk in de slangen kan wel. Maar 100 graden koelvloeistof temp hoort niet. Hij moet gewoon netjes op de 90 blijven.
Ik volg dit topic met grote belangstelling, want ik heb ook zo'n Corrado die dat voor elkaar krijgt:

Afbeelding

Dit gebeurt bij de mijne alleen bij stilstand, tijdens het rijden neemt de temperatuur weer af richting een nette 90 graden. Bij de jouwe altijd of ook alleen bij rijden of stilstaan? Dat kan ik even uit de tekst niet opmaken.

Hij staat nu in winterschorsing dus ik heb er verder geen enkele last van maar komend jaar moet dit eigelijk wel even verholpen worden, dus succes in dit topic en laat de oplossing weten :mrgreen:
Laatst gewijzigd door gurby op 28 okt 2011, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
de kabels zitten bij een corrado verstopt voor de pook haal die kap los en dan vind je de kabels 2 stekkers als je een obd2 stekker hebt dan vindt je de bekabeling achter een schuifklep in je dashboard met een tekentje van een motor met een bliksemschicht er doorheen... let op als je een rotor hebt is de kans groot dat je gewoon 2 stekkers hebt ipv de OBD2 stekker
ATi schreef:Corrado met koel problemen, kun je beter aan mij verkopen... :^o :mrgreen:
Voor een écht goed bod is alles te koop he, dat weet je :P

Bij Corrado's zit de uitleestekker altijd voor de pooknop, ook als het de grote OBD2 stekker betreft. En nooit achter een schuifje ofzo, je moet altijd de pookomlijsting los halen. De kant waar KARMANN op staat moet je eerst omhoog rtekken en dan kan je hem daarna naar achter trekken.
Laatst gewijzigd door gurby op 28 okt 2011, 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Oke handig zo'n kabeltrekker, wat ben ik toch een prutser! maargoed, zal nog wel een week of 2 duren voordat ik er aan ga beginnen! maar dat komt dan wel!
Ik vond het in ieder geval ook niet normaal nee! 110 graden.
Bij mij met rijden op de snelweg loopt hij langzaam op naar de 100 graden, maar in de bebouwde kom heeft ie het moeilijk en staat hij constant tussen de 100 en 110.

en gurby, jij hebt denk een nieuwer model, waar bij jou de temperatuur digitaal staat, staat bij de tijd.
maar dat even ter zijde.

gr
Ik zou eerst maar eens de stekker van de temperatuur voeler er af halen, en die schoonmaken. (als je daar een overgangs weerstand in hebt zitten door corosie, geeft die lijkt me ook wel te veel aan. )
Vaak word een Sensor om deze reden vervangen. komt er een nieuwe sensor in, welke nog schone contacten heeft, en doet die het weer goed. En dan was het uiteraard de sensor, niet de stekkerverbinding. ;)

Heb je toevallig een IR thermometer? Kun je eens het thermostaathuis meten als die zo warm is.

Kan dus zijn dat je temperaturen gewoon kloppen, maar de indicator verkeerd aangeeft. (100 ipv 90 en 110 ipv 100 waar de fan normaal aan slaat.)
Daar zou ik eht zelf eerst in zoeken.
Laatst gewijzigd door klamath op 28 okt 2011, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
kanarievr6 schreef:en gurby, jij hebt denk een nieuwer model, waar bij jou de temperatuur digitaal staat, staat bij de tijd.
maar dat even ter zijde.gr
Dan zal ik jou eens wat gaan vertellen :D

Iedere Corrado (VR6 iig) heeft standaard een boordcomputer. Oud of nieuw model maakt volgens mij niet uit.

Op de kop van je rechterhandel (ruitenwissers) zit een drukknop waarmee je kan kiezen wat je in dat schermpje wilt zien: de 'gewone' tijd, tijd dat motor loopt, gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik, gereden km's, buitentemperatuur, olietemperatuur. Die laatste zie je op mijn foto, is de OLIEtemperatuur en niet het koelwater. Bij koude motor zie je alleen 2 streepjes en vanaf - ik meen - 50 graden en hoger zie je de echte waarde. Wat je precies ziet wordt ook aanggeven door een symbooltje. Op mijn foto zie je heel klein een oliekannetje erboven.

En dan heb je nog ergens een schuifknop zitten op diezelfde hendel om te kiezen uit MFA1 en MFA2. Dat zijn 2 geheugens, waarbij de MFA1 altijd gereset wordt nadat de auto ongeveer 15 minuten uit heeft gestaan. De MFA2 reset nooit uit zichzelf. Beide standen kun je zelf reseten middels diezelfde schuifknop, door hem een tijdje vast te houden op het uiterste punt.
Die MFA2 kun je leuk resetten bij iedere tankbeurt, dan weet je o.a. het gemiddelde verbruik en aantal km's op je tank brandstof.
Laatst gewijzigd door gurby op 28 okt 2011, 15:24, 5 keer totaal gewijzigd.
klamath schreef:Ik zou eerst maar eens de stekker van de temperatuur voeler er af halen, en die schoonmaken. (als je daar een overgangs weerstand in hebt zitten door corosie, geeft die lijkt me ook wel te veel aan. )
Vaak word een Sensor om deze reden vervangen. komt er een nieuwe sensor in, welke nog schone contacten heeft, en doet die het weer goed. En dan was het uiteraard de sensor, niet de stekkerverbinding. ;)

Heb je toevallig een IR thermometer? Kun je eens het thermostaathuis meten als die zo warm is.

Kan dus zijn dat je temperaturen gewoon kloppen, maar de indicator verkeerd aangeeft. (100 ipv 90 en 110 ipv 100 waar de fan normaal aan slaat.)
Daar zou ik eht zelf eerst in zoeken.
Ja dit kan dus ook zo zijn, alleen waarom zouden m'n radiateur slangen dan zo hard zijn bij die 105 graden?
Reageert die temperatuurvoeler ook op de ventilotoren? want die thermoschakelaar in de radiateur heb ik al vervangen en dat heeft niks geholpen.
Want nu slaan de ventilatoren nog steeds rond de 105 graden pas aan. terwijl dit 95 moest zijn volgens de gegevens van die thermoschakelaar.
Maar in ieder geval weer een puntje om naar te kijken, bedankt;)

gurby,
ZOO MOHH! jaa dan ben ik dus aardig blind! toen ik dit net las ben ik eerst maar is even gaan kijken. Helemaal ideaal joh! Ben er nou ook nog niet heel veel mee bezig geweest heb m nou 3 weken waarvan ik er 1 op vakantie ben geweest en door het koelprobleem rij ik er nog niet veel mee. Maarr hier heb ik wel ff wat aan zeg!! echt handig!
Alleen toen ik mijn verbruik in beeld zag komen verdween mijn smile een klein beetje, 23,5l/100km, aardig gek!
Vandaag een thermostaat + o-ring en een temperatuursensor (blauwe) gekocht. Ben van plan deze woensdag even te vervangen.
Is dit een makkelijk klusje of zal ik hierbij nog op moeilijke dingen stuiten?
Ik hoop in ieder geval dat dit de boosdoener is en ik het hiermee dus verhelp! Dat ik eindelijk is van me vr6 kan genieten!

Vroeg nog even hoe duur bougiekabels waren bij de plaatselijke automaterialen zaak. ong €150,-! aardig duur zo!
maargoed.
How to...

Thermostaat vervangen
http://www.vr6clubholland.nl/forum/view ... =26&t=2990

lukt vast wel...

ik vind het een makkelijk klusje, heb de vaseline wel erbij, want dan kun je doe O-ringen/pakkingen van rubber even invetten, dan weet je zeker (is mijn ervaring) dat ie niet gaat lekken...

:wink:

op de reactie van bougiekabels duur? koop dan een GTi of CL... (haha)... (niet slecht bedoeld hoor)
Zoo, vandaag heel de dag bezig geweest aan de vr6.

Het plan was om de thermostaat en de blauwe sensor te gaan vervangen. eenmaal uit elkaar ben ik toch maar even alles nieuw wezen halen. met alles bedoel ik, de 3 sensoren en het complete thermostaat huis.
Doordat ik het niet bij de dealer heb gehaald kreeg ik dus imitatie, het paste goed alleen zaten er hier en daar kieren tussen de aansluitingen van het huis. Het sloot wel af maar heb voor de zekerheid de kieren toch nog even dicht gesmeerd met vloeibare pakking. De slangen heb ik maar niet vervangen. Ik denk, omdat ik het idee had dat die slangen nog wel is duur zouden gaan zijn.
Maar goed eenmaal in elkaar en lopend steeg de temperatuur gewoon weer naar 100/103 graden. aardige schatting maar ik heb er een foto van. Dit lijkt me nog niet de ideale temperatuur, toch? wat kan ik er nog aan doen? moet wel zeggen dat ik nu alleen nog kleine stukjes heb gereden en daarvoor de motor stationair heb laten draaien een half uur, om hem te ontluchten.
Afbeelding

De ventilatoren gaan nog steeds pas draaien bij die 102 graden ongeveer. Ik denk dat dit het 2e schakelpunt van de thermoschakelaar is, terwijl ze ook bij 95 aan moeten gaan, iemand een reden?
Het kan best zo zijn alleen ik meld het even, de ventilatoren gaan aan, bij deze temperatuur, als ik het contact/motor uitzet. Als ik het contact dan weer aanzet gaan ze uit. Dit is zeker een soort nakoelen ofzo?

Wat nu wel is, is dat de slangen niet extreem hard meer zijn bij die temperatuur. Wel drupt er, met draaiende motor, wat koelvloeistof onder de aansluiting van de bovenste radiateur slang vandaan. Kan nog niet goed zien waar het vandaan komt, lijkt me sterk dat dit uit de slang lekt, want m'n slangen klem zit zo goed als vast. Nog even naar kijken dus.
"onder die grote slang(bovenste radiateurslang) lekt het"
Afbeelding
Ook heb ik het luchtfilter voor de zekerheid maar vervangen, nu ik toch bezig was. En heb ik de verdelerkap gedemonteerd waar ik de puntjes wit gecorrodeerd aantrof. Deze dus even schoongemaakt en ook gelijk m'n bougiekabels en bougies vervangen waardoor hij nu veel beter rijd en niet meer stottert of iets.

waar ik net achterkwam is dat m'n stand 1 en 2 van de blower het niet doen, ook de achterruitverwarming doet niet veel, het controlelampje in de schakelaar doet t ook niet. weer een paar puntjes dus.

Maarja zo blijven we iig lekker bezig!
Heb je de temperatuur ook al eens echt gemeten?
Misschien wijkt de temp sensor af...