Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Ik heb op het Corrado forum blijkbaar een discussie gestart over het verschil tussen 2.8 en 2.9 VR6 motoren.
Ik zei dat het verschil tussen de motoren ~60cc is, de nokkenassen, ECU, inlaat brug en gasklep anders is.

Kreeg ik vrij direct om de oren gegooid dat de inlaat brug jaartal afhankelijk veranderd is, niet inhoud afhankelijk.

Nu weet ik 100% zeker dat m'n moeders '92 2.8 de kleine inlaat had, en m'n vaders en mijn '93 2.9 een grote.
Beide 2.8 blokken die ik heb gekocht (1 '92 en 1 '93 hadden de kleine inlaat.) en eht OBD2 blok ('96) wat ik had gekocht heeft de grote.

Nu heb ik echter ook OBD2 inlaten gezien die klein zijn. (Ati? uitspraak please. :mrgreen: ) dit zou dus het verhaal tegen spreken dat het jaartal afhankelijk is veranderd. (tenzei ze besloten hadden de eerste 6 maanden van een jaar de kleine brug te gebruiken, en de 2e helft de grote brug. )
Op ebay.de heb ik beide bruggen in OBD2 zien staan. dus naar mijn weten, heb ik nog geen onzin uitgekraamd.

Uiteraard ben ik hier nu toch neit 100% zeker van, vandaar dat ik deze vraag gewoon maar even stel. (heb op het moment geen pc waar etka op staat, dus kan het even neit na zoeken met de item nummers.)
Tim, even ter illustratie:
Deze foto's heb gemaakt tijdens het uitwisselen van de inlaatbrug en gasklephuis.
De onderdelen zijn van een ODB 1 ( rotorblok )

Foto0041.jpg
Inlaatbrug 2.8 links / 2.9 rechts ODB 1
Foto0041.jpg (1.99 MiB) 2459 keer bekeken
Inlaatspruitstuk Links 2.8 Rechts 2.9.jpg
Inlaatbrug 2.8 links / 2.9 rechts ODB 1
Inlaatspruitstuk Links 2.8 Rechts 2.9.jpg (1.91 MiB) 2459 keer bekeken
Foto0043.jpg
Inlaatbrug 2.9 links / 2.8 rechts ODB 1
Foto0043.jpg (1.96 MiB) 2459 keer bekeken
Links 2.8 Rechts 2.9.jpg
Gasklephuis 2.8 links / 2.9 rechts ODB 1
Links 2.8 Rechts 2.9.jpg (1.65 MiB) 2459 keer bekeken
Link 2.8 Rechts 2.9.jpg
Gasklephuis 2.8 links / 2.9 rechts ODB 1
Link 2.8 Rechts 2.9.jpg (1.56 MiB) 2459 keer bekeken
Hmm,

ik weet niet wat ze daar bedoelen dan op het corrado forum, het zal wel zo kunnen zijn dat de amerikaanse corrado's die dus 2,8 zijn het wel voor geldt, maar goed...

Zoals Mark al met mooie foto's heeft laten zien, zo zit het dus ook bij de latere modellen (96 en 97)

ik heb nu 021 133 223 AC (2,8) als inlaat brug, en dat is een met kleinere longinhoud
021 133 223 AD (2,9) is de 2,9 versie voor de 2,9 blokken (syncro) met grotere longinhoud zoals het verschil op mark zijn foto's! uiteraad in combinatie met de nokkenassen A en M en is het Gasklephuis voor zowel de latere modellen (96+) 2,8 en 2,9 GELIJK :mrgreen: Ook is de ECU voor de (96+) modellen gelijk!

zoals eerder gezegd, de amerikaanse markt had alleen de 2,8 Corrado hoe het daar zit met de inlaat en dergelijke? kan ik weinig over zeggen, maar goed dat is vaak ook niet aan de orde, want we hebben het over de europese markt, en het ik weet zeker dat het verschil is zoals hier berschreven en is aangevuld met de foto's van Mark helaas heb ik geen foto van de 2,9 inlaat OBD II mischien dat tim daar een foto van kan maken? dan zal ik een foto maken van de 2,8 OBD II inlaat...
Hier foto's gevonden op eBay van de Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD) de 2,8 is niet veel anders, behalve dat de longinhoud kleiner is zoals op mark zijn foto's > dus te zien aan de onderkant van inlaatspruitstuk... een leuk detail is dat op de voorkant van een 2,8 inlaat (OBD II) tussen de eerste inlaat en de tweede AAA staat! deze leters zijn van boven naar beneden ingegoten... foto's volgen nog wel... 2,8 inlaat heb ik thuis wel liggen... ik zal ook even foto's maken van het gasklephuis (OBD II)
Bijlagen
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_1.jpg
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_1.jpg (48.71 KiB) 2434 keer bekeken
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_2.jpg
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_2.jpg (48.33 KiB) 2434 keer bekeken
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_3.jpg
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_3.jpg (47.55 KiB) 2434 keer bekeken
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_4.jpg
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_4.jpg (101.65 KiB) 2434 keer bekeken
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_5.jpg
Inlaatspruitstuk VR6 2.9 (021 133 223 AD)_5.jpg (54.29 KiB) 2434 keer bekeken
De OBD2 inlaat heeft ook die volledige kamer. (en ik heb dus ook OBD2 2.8 inlaten gezien, vandaar dat ik die uitspraak dus vreemd vond. Maargoed, mij heb je nu eenmaal vrij snel aan het twijfelen. :lol: was in dit geval dus neit nodig geweest. :)

Thx voor de info!
Idd, die foto's zal je vanavond/morgen wel zien, want gezien de vragen en twijfels vul ik dit topic aan, daar heeft iedereen wat aan haha :wink: Mark heeft mooi de verschillen van de OBD I en ik zal de OBD II versie hier neer plaatsen... :mrgreen:

p.s.

@Tim, ik heb die reactie van Michel gelezen, ik snap hem totaal niet... toen ik hier op dit forum kwam wist ik niks van de VR6, oke laat dat duidelijk zijn, maar wat ik van hem niet snap zijn z'n vreemde reactie's geen wonder dat je soms vreemde discussie's krijgt met open eind, ik zal zijn kennis heus niet in twijfel nemen, maar neem ook eens wat aan van een ander... hij heeft het dit keer gewoon mis, oke bouwjaar afhankelijkheid heb je maar ook motortype afhankelijkheid! en dat is waar we nu over praten, straks krijg ik ook nog het verwijt dat er wel degelijk een ander gasklephuis is voor de 2,9 OBD II motor, nou nee... ik heb de dealer dit laten uitzoeken, ze dragen allemaal hetzelfde VW nummer, en nee, kwa binnendiameter zijn ze hetzelfde... dit geldt niet voor de OBD I gasklephuisjes, deze zijn visueel wel degelijk anders, en de nummers ook... in etosje kun je ook niet alles zien van het inlaatspruitstuk kwa nummers, dus die vlieger gaat ook niet op... tenzij je weet waar je moet zoeken...
want zoek in een van die programma's maar eens nummer: 021 133 223 AD op...
Ok, de gaskleppen zijn definitief anders. de 2.9 gasklep is veel verfijnder. heeft 2 assen, en de klep gaat exponentieel open tov de gaskabel. de 2.8 gasklep heeft maar 1 as, en gaat dus lineair open tov het gaskabel.

ps: Heb wel een 'nieuwe' 2.9 gasklep liggen OBD2. Jue kunt hem altijd eens komen bekijken als je wilt. :mrgreen: krijg je ook een bak koffie er bij, haha.

Michel heeft zowiezo een beetje de P in mij.. dus misschien dat dat ook iets te maken heeft met zijn reactie. (volgens hem was ik een prutser die de motorkap van de auto nog nooit los heb gehad, en al m'n info van wikipedia haal. Dus hij gaat er vanzelf al vanuit dat alles wat ik zeg bullshit is helaas. )
Laatst gewijzigd door klamath op 14 okt 2011, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim,

zet het nummer eens hier neer van het zogenaamde! 2,9 OBD II gasklephuis... :mrgreen: want ik heb hier wel een zogenaamde 2,8 OBD II gasklephuis liggen, en warempel je zal zien de-zelfde nummers!!! wat betreft gasklephuis-jes verschil bij de OBD I daar heb je gelijk in, een 2,8 gaat via een as-je open en de 2,9 via een tussen-as, en die tussen-as is verbonden met een beugeltje... de OBD II gaskephuis-jes gaat via een as-je open...

zoals ik al heb gezegd, ik zal de foto's maken en hier neer zetten plus de VW nummers... :mrgreen:

En wat betreft zijn opmerkingen, ja daar kun je helemaal niks mee, oftwel iedereen hier is dus een prutser.... :mrgreen:

Ow jah, mijn gasklephuis-jes heeft VW nummer: 021 133 064 A
mwah ik denk dat de 92 vr6 van je moeder een downgrade heeft gehad omdat iemand de boel heeft veranderd.... kortom elke 2,9 heeft de grote inlaat, de gasklep van de 2,9 obd 1 is anders dan de obd 2 versie: afhankelijk van het bouwjaar = welke ecu is gebruikt; 8 of 16 bits daar zitten de veranderingen in en niet in wat anders ...
wat men vaak over het hoofd ziet is dat de wagens meestal import zijn ( vooral de corrado vr6) en duitsers zijn tuners.... wat inhoud dat de meeste duitse import reeds aangepast zijn of vervangende onderdelen hebben omdat ze de vsr/ schrick inlaat los hebben verkocht en om de wagen rijbaar te verkopen wordt er dan een 2,8 inlaat geplaatst(makkelijker te vinden denk aan de hoeveelheid golfjes vr6 op de duitse sloperijen).

en dat is wat ik al heel vaak heb meegemaakt met import auto's. ( helemaal hiero in the UK... officeel rijden er hier enkel 16-bits golf vr6jes rond behalve bij de corrado/passat deze motoren vind je dus wel in OBD1 uitvoering en de motoren daarvan zijn hier goedkoper dus vind je deze vaak terug in de omgebouwde golfjes en corrado's )
Laatst gewijzigd door Northpole op 14 okt 2011, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Northpole schreef:mwah ik denk dat de 92 vr6 van je moeder een downgrade heeft gehad omdat iemand de boel heeft veranderd....

M'n moeders '92 is een 2.8 hoor, die was volledig origineel. :) Vandaar dat ik hem niet snapte, want voor zover ik weet heeft elke 2.8 origineel de kleine inlaat, en elke 2.9 origineel de grote.

edit: Weer zo'n leuke reactie van Michel. Heb ik hem ooit wat gedaan of zo? Jeez wat een instelling zo. En weer zo'n reactie geven alsof ik achterlijk ben. :? Ik vraag me af waarom ik daar uberhaupt nog iets post,.. maar goed. #-o
Laatst gewijzigd door klamath op 14 okt 2011, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mwah michel vergeet effe dat ook al zijn er 5 verschillende inlaten dat ze niet volledig het zelfde zijn: 2.8 heeft er 2; 1 zonder egr en met egr (met vernauwingen in de inlaat) en de 2,9 heeft er 3; 1 met egr een zonder egr en de VSR die niet meer leverbaar is

verschil in de inlaten zit 'm in het feit dat de inlaat geschikt is gemaakt voor EGR. of niet ja ook bij de OBD 1 varianten that's it en ik heb het topic gelezen en dacht whatever! ik heb de laatste versie van ET.KA gechecked en hoe je het ook draait of keert de 2,9 inlaat is niet geknepen ook niet op de US versie 9 want dat is een 2,8 met EGR :D

de rest van het verschil zit 'm in de extra boring in het onderblok/ de ecu/ gasklep/ en de bakverhoudingen
maar wat hij probeerde te zeggen is dat een 2,8 onderblok met de ecu en inlaat van een 2,9 behoorlijk in de buurt van een standaard 2,9 corry komt en daar heeft hij gelijk in, helemaal als dat in een golfje is want die is lichter dan de corrado ( ook al heeft de laatste een betere wegligging standaard)
Laatst gewijzigd door Northpole op 14 okt 2011, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie, foto en nummer van je inlaat brug svp! (obd2 2.8 brug)
zoek ik het numemr op van m'n OBD2 2.9 brug, en heb ook nog een normale 2.8 en 2.9 brug los liggen.
Dus vanavond maar even alle nummers met foto's opzoeken en daar plaatsen, dan kan Michel einderlijk z'n waffel eens houden. :?
Laatst gewijzigd door klamath op 14 okt 2011, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
tempel schreef:http://forum.corrado-club.nl/main_frame ... id=1061766

Ik denk dat Michel aan vakantie toe is . Hij is al een tijdje bezig met een "charme offensief" :roll:
Nee, denk dat het er een beetje mee te maken heeft dat hij laatst een motor rijder dood heeft gereden en daarvoor een onderzoek heeft gehad.

Hoewel, voordietijd zat hij ook al tegen me te zeiken toen ik een vraag had over de nokkenas sensor van OBD2 tov dis OBD1. (hoop gezeik, maar uiteinderlijk geen antwoord op gekregen behalve "als die anders is meot je hem omwisselen, als niet kun je hem laten zitten." Ik bedoel, duh,. common sense there. :roll: ) sinds dat ik die vraag daar gesteld heb heeft Michel toch al de pest in mij heb ik het idee.
Jongens is hwet niet mogelijk om ons bij de importeur / fabrikant te melden als het in leven houden van de vr6 legensie. En wij vanuit deze optie graag alle ins en out van deze motoren en hun hun coderingen etc etc wensen te bezitten.
Als is het maar om er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk onderdelen op voorraad blijven.

Mark vr6 cabrio :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: