Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door tempel
Raceolie (echte) zitten geen dopes in die je olie houdbaar maken, nooit in je je straatauto gooien of elke week nieuwe er in gieten dus, anders heb je zure prut die het metaal in je blok aantast...

De 10W60 is als basisolie 10W, heeft dus dezelfde viscositeit (heeft niets met glijweerstand te maken) als 10W40 bij kamertemperatuur. Het verschil zit in de dikte van de olie op bedrijfstemperatuur, de olie wordt dan namelijk minder snel dun en je oliedruk zal dus hoger worden en de smeerfilm is ietsje dikker. de glijweerstand van 10W40 en 10W60 zal gelijk zijn want het is dezelfde 10W olie die de smerende eigenschappen heeft, de dopes en de multigrade toevoeging hebben geen smerende eigenschappen, dus je motor zal net zo soepel lopen. Voordeel van de 10W60 ten opzichte van de 10W40 is dat je smeerfilm langer blijft hangen op je cylinderwanden en dergelijke want het is stroperiger bij arbeidstemperatuur. Daardoor zal je motor minder slijten en ook minder warmte produceren. Nadeel van de 10W60 is de hogere prijs en de snellere degradatie van de olie tot een mindere multi-grade gradatie.

Hoezo 10W40 troep :roll: Bovenstaand stukje is overigens niet aan mijn brein ontsproten , maar is afkomstig van een Alfa forum :lol: Olie is en blijft een lastig verhaal , iedereen heeft een andere mening.Feit is gewoon dat je auto meer olie gaat verbruiken als indicatie dat hij aan een revisie beurt toe is. Dan kun je dus gaan reviseren of er 10W60 ingooien.
Door ATi
Olieverhalen zijn vaak oneindige discussies...

het is ook zo dat de 10w-60 gewoon weg bedoeld is voor extreme belasting, dus hoge belasting van lagers en dergelijke, ook kan deze olie veel hogere temperaturen aan, het is een olie die dus ook niet bedoeld is voor woon werk verkeer... :lol:

als je in je onderhouds boekje kijkt zie je wel dat de 10w-60 als multigrade (vier seizoenen) wordt aangegeven en dat is tegenwoordig ook zo aangezien de huidige 10w-60 ook een vier seizoenen olie is...

wat mij de laatste week ook opgevallen is dat het langer duurt voordat de bedrijfstemperatuur wordt bereikt... dat kan te maken hebben met de wrijvingskrachten.
Bijlagen
Motorolie.JPG
Motorolie.JPG (146.93 KiB) 4846 keer bekeken
Door tempel
Dan moet ik maar eerst eens met Tim praten , voor ik hier aan ga beginnen. Komt ie in de winter nooit meer uit de koud loop regeling :lol:
Door ATi
Haha, we moeten tim even van die set (OBD II) aftroggelen... hahaha
Door Geert_VR6
Hallo

Hierbij heb ik een vraag ik heb olie vervest maar nu gaat me olie lampie knipperen als ik door de bochten gaat
Olie zit er genoeg in tot aan de max wie weet waar het aan ken liggen

Mvg geert
Door ATi
Hoeveel olie heb je er in gedaan? heb je het oliefilter filter ook vervangen?

er gaat exact 5,7 Liter olie in, waarvan ongeveer 0,5 liter in het oliefilterhuis zit

en wat voor soort olie heb je erin gedaan? type?

heb je ook een deuk in je carterpan?
Door Jochem
of een draadbreuk, waar je alleen last van hebt als er horizontale krachten op komen, c.q. in bochten ;)
Door Geert_VR6
Voor dat ik olie ging verversen was er niks aan de hand

Ik heb nieuwe oliefilter erin gedaan en heb idd bijna 6L olie erin gedaan 10w 40 half sintetie MPM olie

Zit ook geen deuk in me carterpan

Ik heb ook 2 o ringentjes vervangen die naast de oliefilter zitten

En draadbreuk heb ik niet al naar gekeken

Mvgv
Door ATi
Geert_VR6 schreef: Ik heb ook 2 o ringentjes vervangen die naast de oliefilter zitten
Mvgv
Wat bedoel je daarmee?

de 2 O-ringen van de oliekoeler? oftewel de warmtewisselaar?
Door KaRaKaN
Even mijn reactie maar ook. Ik gebruik met mijn vr6 turbo ook 10W60 maar dan van valvoline. Kwa olie deskundigen is de kwaliteit van deze olie beter als castrol 10W60. Ben er content mee. Ondanks enorme hitte onder de kap blijft me olie temp redelijk normaal, zoals bij een vr6 zonder turbo.
Door ATi
Karakan, dat is idd een goede keus (10w-60) voor een geblazen blok... voor een standaard VR6-je is dat echt overbodig, heb het ook een tijdje in mijn oude blok gehad, om het olieverbruik tegen te gaan... maar eerlijk is eerlijk, de olie temp bleef 2 graden lager destijds... nu heb ik er weer 5w-40 in zitten (nieuwe blokje) en dat bevalt ook goed... tja wat wil je ook... blok is nog maar 4000 km oud... :lol:
Door klamath
Heb zelf 10W40 in m'n blokje zitten. mja, mijn blok is ook al oud, heeft al meer als dubbel zoveel kilometers gemaakt als Ati's blok. :lol:
Olietemperaturen zijn gewoon normaal. (gaat op 102 staan als ik 130 rijdt op de snelweg.) maar dat komt grotendeels door de nieuwe kvs. (is daardoor iets hoger geworden.)
Mja, Olie is iig gewoon goed tot zo'n 140 graden, dus ben d'r niet zo bang voor.