Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Gebruikersavatar
Door Northpole
#230150
mwah ik gaf alleen maar aan dat die olie dus ook goed reageerd in een super extreme setup dus dat als het daarin goed wert het zeker zijn werk zal doen in een minder extreme opstelling zoals een vr6 turbo... en ik zeg nergens dat het beter zou zijn ik zei heel droog als de vr6specialist deze olie erin heeft gedaan omdat aan te houden.... die gasten weten wel wat ze doen als het aankomt op turbo conversies ;)
Gebruikersavatar
Door Jochem
#230160
nou, sommige jongens op marktplaats lijken wel te denken dat hun vr6 250 pk krijgt door 10W60 :lol:
Gebruikersavatar
Door Northpole
#230161
Jochem schreef:nou, sommige jongens op marktplaats lijken wel te denken dat hun vr6 250 pk krijgt door 10W60 :lol:
WHUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAA
Door Stigters v6 4motion
#235895
Bij mij heeft er altijd een full syn 5w30 ingezeten, Maar hier uit blijkt dat die olie eigenlijk in verhouding veelste dun is voor de vr6 motoren? alleen bij koudstarten moet het wel weer beter zijn voor de vr6 motoren, Is me ooit verteld of het de waarheid is zou het niet weten, Dus kan mischien beter over stappen naar een 10w40 of een 5w40??
Door Stigters v6 4motion
#235896
Bij mij heeft er altijd een full syn 5w30 ingezeten, Maar hier uit blijkt dat die olie eigenlijk in verhouding veelste dun is voor de vr6 motoren? alleen bij koudstarten moet het wel weer beter zijn voor de vr6 motoren, Is me ooit verteld of het de waarheid is zou het niet weten, Dus kan mischien beter over stappen naar een 10w40 of een 5w40??
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#235921
beide kun je een keer uitproberen. 10w40 is alleen iets dikker met koude start en blijft dikker op hogere temperaturen vergeleken met 5w30. Dus blijft beter smeren op hogere temperaturen.
Door Mad_Uwe
#236645
Voorop gesteld zou ik voor een standaard motor gewoon de voorgeschreven olie gebruiken. 10W60 zie je eigenlijk alleen in motoren die meer dan 7000RPM draaien en die motoren zijn ook vaak niet voorzien van hydraulische klepstoters. Dat olie met een hogere viscositeit dikker blijft op temperatuur klopt maar dat het daarom automatisch beter smeert is niet helemaal waar. Het moet passen bij de toerentallen die een motor draait en niet geheel onbelangrijk moet het passen bij het ontwerp, materiaal keuze en afwerking binnenin de motor. Anders zou je concluderen dat 5W30 slecht is en 10W60 heel goed en zo werkt het niet.

Een moderne motor met een nauwkeurige tolerantie inwendig doet het geweldig op een 0W30 en heeft daarbij weinig interne wrijving m.b.t. de olie aangezien deze dun is. Dat komt ook het verbruik ten goede :wink:

Of ik 10W60 in een VR6 turbo zou gooien? Ik denk het niet. Wat je voor je turbo wilt is dat de warmte snel wordt afgevoerd en met een dunnere olie lukt dat beter dan met een dikkere. Daarnaast wordt een dikkere olie zelf ook al warmer omdat het meer moeite kost om het door alle kanalen en gaatjes te persen. Ook heeft de VR hydraulische klepstoters met een bepaalde passing die waarschijnlijk niet zijn ontworpen voor een dikkere olie. En last but not least draait zo'n blok toch geen 7500-8000RPM.

Liever gewoon 5W40 van een goed merk en vaker verversen.
Laatst gewijzigd door Mad_Uwe op 09 dec 2011, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#236685
omdat mijn oliekoeler door verwijderen van het spatscherm (aan de binnenkant van de wielkast) nu beter flow heeft, heb ik met mijn vr6 turbo nu een olietemperatuur van 90 graden bij 8 graden buitentemperatuur. gemiddeld.

10W60 is daar echt veel te dik voor.

ben blij met m'n 5w50... want ik heb vorig jaar ook wel eens 130 graden gehad ;)
Laatst gewijzigd door Jochem op 09 dec 2011, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door ATi
#236730
Ik ben tevreden met 5w-40 of 10w-40 > (wat er orgineel in hoort) :wink:

5w-40 (winter)
10w-40 (zomer)

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#237595
Je motorolie wordt niet bepaald door je toerentallen. Je hebt geen idee hoe heet het wordt onder de kap bij een vr6 turbo die ook een olie gekoelde turbo heeft. Geloof me je hebt dan liever olie met hogere viscositeit dan die 10w40 die na 130 graden ofzo verandert in water die geen drol smeert. Gezien de temperaturen die een turbo bereikt bij volle velasting heb ik toch liever een hogere viscositeit.

Met een oliekoeler is het natuurlijk ander verhaal.
Laatst gewijzigd door KaRaKaN op 20 dec 2011, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mad_Uwe
#237700
Nee bij hoge toerentallen continu wordt een motor niet warm? :lol: De enige motoren die 10W60 er in hebben (of waarbij het wordt geadviseerd) zijn motoren die constant bij het driften tegen de 7000RPM aan staan te rammen of M-Power motoren die richting de de 8000RPM draaien. Als jouw VR6 Turbo de olie temperatuur op 130graden heeft dan moet je daar wat aan doen i.p.v. het met 10W60 proberen op te lossen. Symptoom bestrijding is meestal niet de beste.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#237708
meestal laat ik dan ook het gas los... vind het toch niet zo prettig om continu 250 te rijden :P
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#237834
Mad_Uwe schreef:Nee bij hoge toerentallen continu wordt een motor niet warm? :lol: De enige motoren die 10W60 er in hebben (of waarbij het wordt geadviseerd) zijn motoren die constant bij het driften tegen de 7000RPM aan staan te rammen of M-Power motoren die richting de de 8000RPM draaien. Als jouw VR6 Turbo de olie temperatuur op 130graden heeft dan moet je daar wat aan doen i.p.v. het met 10W60 proberen op te lossen. Symptoom bestrijding is meestal niet de beste.
je weet niet waar je het over hebt. Een vr6 die steeds volle toeren rijdt en een vr6t die steeds volle toeren rijdt kun je kwa temperatuur echt nirt met elkaar vergelijken....

Warmte wordt niet alleen door toeren veroorzaakt. Waarom denk jij dat sommigen zelfs een oliekoeler plaatsen op een vr6T? Blijven jullie maar lekker met 10w40 rijden.
Gebruikersavatar
Door ATi
#237844
Hoe je het ook draait of keert... een VR6 motorblok is een heethoofd, bij hoge toeren = meer wrijving/hitte door snelle verbranding, en dus hogere temp! of het nu een VRT is of een VR6 (orgineel) het blok is (principe) ontworpen om samen te werken met 10w-40 olie, in koude landen met 5w-40 olie... oke, nu ga/laat je een VR6 blok reviseren, en dan kun je (als je een turbo gaat monteren) gaan voor andere olie (race olie = 10w-60) waarom? omdat het blok (nog) heter wordt... deze discussie (over olie) staat het internet al helemaal VOL mee...
Gebruikersavatar
Door marc
#247188
ddi schreef:hoe zit het eigenlijk met de motoroli van de action het schijnt dat die nog best goed is en wel heel voordelig is
Ik rij al tijden op de 10W40 olie bij de action weg en heb der geen problemen mee.
Ben zelf geen trapper en laat de auto altijd warm lopen.
Ik vind het idd een goedkopere optie.
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#247470
Action olie? [-X Kom op jongens, dit ga je toch niet menen? Als je oude auto hebt welke geen drol waard is kan ik het begrijpen.

De volgende olie beurt komt er in mijn Vr6 Fuchs Silkolene olie. Is de beste olie die er is op de markt. (castrol=klasse 3/ Fuchs=Klasse 5)
Gebruikersavatar
Door marc
#247511
Ik heb van mensen gehoort die in de olie zitten dat er geen slechte olie is
Het enige verschil met bv de Action olie is dat bij de duurdere olieen meer toevoegingen in zitten wat de olie dus duurder maakt.
Zal nie zeggen dat het goedkopere spul beter is maar dat is met onderdelen ook zo, er zijn a merken en b merken en dat merk je aan de prijs.
Als ik nu een trapper was of op een circuit reed waar veel van de auto word gevraagd dan zal ik ook de duurdere olie nemen maar dat doe ik nie
Aangezien ik ook rond de 2000km olie moet toevoegen ivm gebruik word er ook weer regelmatig verse olie toegevoegd.
Ik rijd hier al wel 2 jaar mee als het nie langer is en merkte geen verschil met de duurdere olie die ik eerder had.
Ach ja ieder zijn ding :wink:
Gebruikersavatar
Door klamath
#247582
Heb zelf gewoon een 60l vat 10w40 halfsyntheet beun-olie in de stelling liggen.
(kroon-oil)
M'n moeders boodschappenwagentje (Mk3 Vr6) rijdt hier al ruim 7 jaar mee bij ons. Die olie gebruik ik ook in m'n huidige blok, en zit ook in 't blok van m'n pa's VR6. geen van de 3 heeft temperatuur of slijtage problemen.
Dus ik houdt het ook mooi bij 10W40 halfsyntheet. :)
Gebruikersavatar
Door ATi
#247717
Voor de rollerbank meeting (afgelopen week) heb ik er 10w-60 ingedaan, omdat ik deze olie relatief goedkoop kon krijgen...

mijn beleving tot nu toe is postief, blok loopt rustiger (minder olieverbruik) ook zijn mijn bougie's veel schoner...

ik blijf er voorlopig mee rijden, tot de volgende oliewissel... dan zie ik wel weer
ik heb wel die van shell genomen, omdat daar de VW goedkeuring op staat:

Shell Ultra Racing 10W60
VW 501.01 - 505.00

dank zij die race olie had ik zomaar 190 Pk en 244 Nm haha :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Door clown25
#247718
rij

met 10 w 60 van castrol racing olie

rijdt een stuk beter dan die 10w40 troep


kost wat maar heb je ook wat ga niet minder betalen voor olie wat niet goed is die castrol bevalt me super goed