Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door nijhoff
#214212
@jochem
hoeveel olie gaat er ongeveer in jou bolide nu je ook nog een oliekoeler en een turbo moet vullen of scheelt dat niets?
ik heb alvast 8 liter aangechaft zodat ik nog wat reserve olie heb voor al ik eventueel een x onderweg mijn olie bij moet vullen (5w40 hebben ze hier nergens bij de pompstations)
Gebruikersavatar
Door Jochem
#214278
olie koeler een halve liter. turbo, een litertje of 10 :mrgreen: nee, bijna niets.
Gebruikersavatar
Door ddi
#229775
hoe zit het eigenlijk met de motoroli van de action het schijnt dat die nog best goed is en wel heel voordelig is
Gebruikersavatar
Door klamath
#229917
Ga ik m'n blok niet voor riskeren.. Heb zelf laatst weer een 60l vaatje 10w40 beun-olie bij de lokale auto onderdelen zaak gehaald. (die levert ook aan veel garages hier, verkoopt iig geen rommel.)
Heb 3200km geleden de olie + filter ververst van m'n nieuwe blokje. ga dit straks weer doen. denk dat nu alle bagger die evt in het blok kon zitten van 15 jaar stil staan wel een keer in het filter moet zitten nu. :)

Binnenkort dus nog eens olie verversen, en dan mik er er meteen een fles Slick50 bij in. (motor zal nu wel goed genoeg ingelopen zijn lijkt me. verbruikt iig geen spatje olie.)
Gebruikersavatar
Door tempel
#229922
Waarom Slick50 , VW adviseert om geen additieven toe te voegen , gewoon kwaliteits olie er in. Schijnt dat je bij Hondablokken helemaal geen Slick moet toevoegen , kunnen oliekanaaltjes verstopt raken.

Ik zou het niet doen.
Gebruikersavatar
Door klamath
#229950
Heb bij m'n vorige blok juist erg positieve ervaring opgedaan emt slick50. blokje werd er stiller, en de olie bleef er koeler mee. (wat zou duiden op midner frictie.)
Maar wat ook erg goed is, is dat het een extra film op de lagerschalen left, waardoor het wegvallen van de oliedruk niet meteen funest is voor eht blok. (en sinds me uit het eerste blok een dirjfstang lager uit is gelopen bij volle olie druk, ben ik daar dus wel huiverig voor. )
Gebruikersavatar
Door Jochem
#229964
klamath schreef:en de olie bleef er koeler mee. (wat zou duiden op minder frictie.)
Of duidt op een film op de olietemperatuursensor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Door Northpole
#229966
jochem slick50 werkt dat heb ik met verschillende wagens ook gedaan en altijd waren de resultaten een rustigere motor, minder co2 uitstoot en lagere olie temperatuur...
Gebruikersavatar
Door klamath
#229970
Nouja,... bij de kever van m'n moeder hebben we het meest extreme (goede) resultaat gehad.
die liep in de 4e cilinder namelijk zodanig warm dat die bij 130km/h langzamer werd! :shock: (gewoon tegen het vastlopen aan zeg maar.)
nadat m'n vader daar slick50 in had gegooit (onder het motto, wat hebben we te verliezen) heeft dat blok dat nooit meer gedaan. en die auto (met die motor) hebben we daarna gewoon 13 jaar gehad (en dagelijks gebruikt.)
Dus van de werking ben ik wel overtuigd om eerlijk te zijn.
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#229976
Wat is jullie mening over 10W60 in een VR6 turbo? Vaak worden er in Turbo motoren deze olie gebruikt en de vorige eigenaar heeft bij die van mij ook deze gebruikt (valvoline 10W60). Ben er op zich tevreden over olietemp is ook altijd netjes op normale temperaturen ook met belast.
Maar heb begrepen dat niemand dit gebruikt hier op het forum?
Laatst gewijzigd door KaRaKaN op 21 sep 2011, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#229980
nope jochem heeft daarmee rond gereden ( volgens mij nog steeds) maar bij zware belasting en extreme olie verhitting ( afkoeling turbo) is het een goede olie ik zou die aanhouden als ik jou was ;)
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#229981
Ja idd en aangezien er veel meer warmte vrij komt met een turbo op een vr6 vind ik het wel opvallend dat er veel ook 5w50 ? gebruiken. Pim gebruikt bijvoorbeeld 5w40.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#229983
mwah zoals ik al zei die auto is bij de vr6 specialist gedaan dus de olie die erin zit is goed laat het zo ;) 5w is iets dunner maar of dat beter is bij een turbo .... denk het niet zelfs veilside bouwer van een 1100 pk skyline en een 1300 pk Supra gebruiken 10w60 olie waarom zou jij dan wat anders erin gooien ? Denk dat die wel wat heter worden dan jou single turbo ;)
Gebruikersavatar
Door cvx.
#230136
Omdat het in een 1300pk Supra zit is natuurlijk geen garantie dat het ook de beste olie is voor een VRT natuurlijk.

Maar snap je punt wel.

10W60 lijkt me prima en 5W50 zie je meestal in Subaru's.
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#230140
Wat is dat dan weer voor een vergelijking man. Opel´s met C20let motoren rijden ook gewoon op 10w60.
Als je nergens van af weet reageer dan ook niet. Ken zat mensen die tussen de 240 en 400pk zitten met een turboblok en gebruiken allemaal 10W60! Ze rijden geen skyline van 1300pk nee.
Gebruikersavatar
Door cvx.
#230143
KaRaKaN schreef:Wat is dat dan weer voor een vergelijking man. Opel´s met C20let motoren rijden ook gewoon op 10w60.
Als je nergens van af weet reageer dan ook niet. Ken zat mensen die tussen de 240 en 400pk zitten met een turboblok en gebruiken allemaal 10W60! Ze rijden geen skyline van 1300pk nee.

Ik vergelijk niets?

Je hoeft niet meteen zo te reageren hoor Karakan..

Ik zeg toch dat 10W60 mij prima lijkt, maar eerder noemde je 5W50 en daarop reageerde ik dat ik dat meestal alleen in Subaru's zie..

Ik spreek jullie toch helemaal niet tegen?

Maar ik zie al jij bent de motor-olie koning dus ik zeg al niks meer :roll:
Laatst gewijzigd door cvx. op 23 sep 2011, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#230144
Je reactie komt over alsof wij de kindjes hier zijn die geilen op 10w60 omdat het in een SKYLINE ZIT MET 1300pk !! :roll:
Gebruikersavatar
Door cvx.
#230145
Nou is het in iedergeval niet bedoeld...dus sorry voor de verwarring dan.

En hoe weet jij nou of ik nergens wat van af weet?
Niet gelijk zo als een pitbull reageren, bedoel het alleen maar goed.