Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door ATi
Motorolie
Olie is echter ook voor veel mensen een abstract begrip en met tal van vragen. Waarom is het belangrijk de olie te verversen, wat is de juiste olie? Met een 9-tal vragen en antwoorden leiden we u in de wereld die olie heet.

1. Wat doet motorolie precies?
De belangrijkste taken van olie zijn:
  • Motorolie zorgt voor de afdichting tussen zuigers en cilinders
  • Motorolie vermijdt het contact tussen verschillende bewegende delen
  • Motorolie voert van warmte af, welke afkomstig is van het verbrandingsproces
  • Motorolie neemt verbrandingsresten en slijtagedeeltjes op en voert deze af.

2. Hoe kan ik de kwaliteit van motorolie herkennen?
De kwaliteit van motorolie wordt aangeduid door internationale normen API en ACEA en door normen van de autofabrikant.

3. Wat betekent API?
API staat voor: American Petroleum Institute. Dit is een Amerikaans instituut, die de kwaliteit van oliën aanduiden. API maakt onderscheid tussen benzinemotoren en dieselmotoren.
  • Benzinemotoren worden aangeduid met de letter S.
  • Dieselmotoren worden aangeduid met de letter C.
Met een tweede letter wordt het kwaliteitsniveau aangegeven. Met enkele uitzonderingen geldt: hoe verder in het alfabet, hoe hoger de kwaliteit. Bijvoorbeeld: een motorolie kan de kwaliteitsaanduiding SL/CF hebben.
Op de API site kunt u Bardahl terugvinden.

4. Wat betekent ACEA bij motorolie?
De ACEA is een Europese normering en staat voor: Association des Constructeurs Europeens d’Automobile ofwel Vereniging van Europese Automobiel Fabrikanten. De kwaliteitsaanduiding van de ACEA bestaat uit een letter, met daarachter een cijfer.
ACEA maakt onderscheid tussen benzinemotoren (aanduiding met letter A), lichte dieselmotoren (aanduiding met letter B), dieselmotoren met een diesel partikel filter (aanduiding met letter C) en zware dieselmotoren (aanduiding met letter E).
Met een cijfer, achter de letter, wordt het kwaliteitsniveau aangegeven. Daarbij geldt: hoe hoger het nummer, hoe hoger de kwaliteit. Bijvoorbeeld: een motorolie kan de specificatie hebben A3, B4, C3.

5. Hoe kan ik de juiste olie kiezen voor mijn auto?
In het instructieboekje van de auto staat aangegeven welke type motorolie (dat wil zeggen welke specificatie) de motor of versnellingsbak van uw auto nodig heeft.

6. Wat is viscositeit, en hoe kan ik deze van een motorolie herkennen?
De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde. Deze wordt aangegeven door het begrip viscositeit, welke afhangt van de temperatuur. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik. SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolieviscositeit heeft vastgelegd.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50.
Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.

7. Wat is het voordeel van synthetische motorolie?
Bij het gebruik van synthetische motorolie zijn er een aantal voordelen:
  • Een synthetische motorolie heeft een lagere weerstand waardoor het brandstofverbruik lager is. Een gunstiger brandstofverbruik betekent natuurlijk een kostenbesparing. Een lager brandstofverbruik is daarnaast ook beter voor ons milieu.
  • Een synthetische motorolie is dunner, waardoor de olie, ook bij de koude starts, zich sneller door het motorblok zal laten smeren. Door de snelle smering wordt motorslijtage sterk verminderd.
  • Synthetische motorolie zorgt voor stabielere thermische eigenschappen. Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen en zodoende langere verversingstermijnen kent. Wanneer moet u uw olie verversen? Dit hangt af van de auto en type motor. In het instructieboekje staat wanneer u de olie dient te verversen.

8. Wanneer moet ik olie bijvullen?
Met de oliepeilstok kunt u meten of er nog voldoende olie in de motor zit. Let op: het verschil tussen minimum olie dat erin moet zitten en het maximum is maar 1 liter. Controleer dan ook regelmatig uw oliepeil. Wanneer het olielampje op uw dashboard gaat branden bent u namelijk eigenlijk al te laat!
Het is raadzaam altijd een 1-liter verpakking (van de juiste type motorolie voor uw auto) in de auto te hebben liggen. Mocht dan toch het olielampje gaan branden dan kunt u olie bijvullen en verder rijden. Doorrijden met een te laag oliepeil kan (blijvende) schade veroorzaken aan de motor.
Wat als dan toch het olielampje gaat branden?
Het is raadzaam zo snel mogelijk de auto stil te zetten. Vul dan direct 1 liter van de juiste motorolie bij. Rijdt dan door naar het eerste tankstation of garage en peil daar opnieuw hoeveel olie u daadwerkelijk bij moet vullen.

9. Is het schadelijk als er motorolie van een ander merk wordt bijgevuld?
In principe niet, mits de andere olie hetzelfde kwaliteitsniveau (= gelijke specificaties) en (bij voorkeur dezelfde) viscositeit bezit.
Door ATi
Als iemand van het forum (moderator) deze makkelijk kan linken zodat deze makkelijk te vinden is

Bedankt
Door Jochem
aangepast en sticky gemaakt.
Door FabianGTI
Super topic 8)

Misschien nog een goede toevoeging, kan je bijvoorbeeld van 5w30 naar 10w40 overstappen zonder een motorflush uit te voeren ?
Door Jochem
het kan, maar niet goed voor je motor :P
Door ATi
Tjonge die jochem is mij weer te snel af... :shock:

lol :D
Door FabianGTI
Misschien ook goed om in de startpost te vermelden, wat voor olie kan je het beste in je VR6 kieperen :wink:

5w30 word standaart voorgeschreven.
Door Jochem
dat stond al lang hiero

in mijn boekje staat 10W40...

5W30 is eigenlijk te dun denk ik... ga dan voor 5W40 of 5W50...
Door Jochem
bij mijn automaterialenhandel bleek 5W50 1 euro per 5 liter duurder dan 5W40...
alleen ze hadden hem verstopt... :(

5W50 houdt ten opzichte van 5W40 nog net iets langer dezelfde dikte bij hogere temperaturen...

Ik rijd nu met 5W40, en daarvoor met 10W40... het verschil is dat ik nu bij het starten de eerste seconde mijn klepstoters hoor (helemaal nu ik die oliekoeler heb...)
Volgens mij zakt die olie ook sneller naar beneden...
Door Lourens
ATi schreef:Motorolie
3. Wat betekent API?
API staat voor: American Petroleum Institute. Dit is een Amerikaans instituut, die de kwaliteit van oliën aanduiden. API maakt onderscheid tussen benzinemotoren en dieselmotoren.
  • Benzinemotoren worden aangeduid met de letter S.
  • Dieselmotoren worden aangeduid met de letter C.
Met een tweede letter wordt het kwaliteitsniveau aangegeven. Met enkele uitzonderingen geldt: hoe verder in het alfabet, hoe hoger de kwaliteit. Bijvoorbeeld: een motorolie kan de kwaliteitsaanduiding SL/CF hebben.
Op de API site kunt u Bardahl terugvinden.

4. Wat betekent ACEA bij motorolie?
De ACEA is een Europese normering en staat voor: Association des Constructeurs Europeens d’Automobile ofwel Vereniging van Europese Automobiel Fabrikanten. De kwaliteitsaanduiding van de ACEA bestaat uit een letter, met daarachter een cijfer.
ACEA maakt onderscheid tussen benzinemotoren (aanduiding met letter A), lichte dieselmotoren (aanduiding met letter B), dieselmotoren met een diesel partikel filter (aanduiding met letter C) en zware dieselmotoren (aanduiding met letter E).
Met een cijfer, achter de letter, wordt het kwaliteitsniveau aangegeven. Daarbij geldt: hoe hoger het nummer, hoe hoger de kwaliteit. Bijvoorbeeld: een motorolie kan de specificatie hebben A3, B4, C3.
Welke kwaliteit moet er dan minimaal in mijn VR6 straks? Er zijn nogal wat verschillende merken/prijzen 10W40 te koop. Wat betekent in de praktijk het gebruik van een goedkope lage kwaliteit olie t.o.v. een dure hoge kwaliteit?

Lourens.
Door Northpole
heel simpel eerder en vaker verversen motor wordt minder goed gesmeerd dus hoger slijtage aan de bewegende delen.... daarkomt het op neer:

ik zelf ben een voorstaander van vol synthetische olie dus ipv de 10w variant heb ik de 5w40 variant van kroonolie .... maar eigenlijk kan je ze allemaal wel gebruiken ...echter de olie kwaliteit is net zo goed als je betaald dwz merk is altijd duurder maar in het geval van motorolie zijn er mar een paar grote producenten... alle andere merken ten spijt als er habibabi opstaat dan is de prijs lager maar de kwaliteit dubieus ;)
Door Mario
Ik heb sinds kort 5W30 in mijn Motorblok, en hij draait vanaf die tijd veel rustiger dan voorheen. Hij klonk toen erg rauw en nu is dat rauwe geluid een stuk minder.

Extra Informatie:

Motor wordt niet erg warm. Blijft op ca. 100graden hangen, en de olieverbruik is zelfs afgenomen doordat ik ben overgestapt op 5W30 olie. (Duckhams)
Laatst gewijzigd door Mario op 15 mar 2009, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jochem
ik vind W30 wat te dun voor de 6... ik heb nu W40 en bij 100 graden olie, is de oliedruk bij 2000 tpm al een stuk onder de 2 bar... dan wordt het blok soms nog wel heter!
Door ATi
Het is een Longlife olie, die hoort niet thuis in een VR6 (is mijn mening)
maar goed als hij er verder rustig op loopt, en je hebt geen extreem olievebruik daardoor
dan zie ik niet in waarom het niet kan, behalve dat het erg dure olie is :(

ik heb wel een vermoeden waarom je beter niet die W30 variant erin kan gooien
het is wat jochem ook al aangaf veel dunner, en bij hete motor dus nog ietsje dunner dan W40
ik denk dat de ketting spanner dan niet de juiste druk meer kan geven...

dit is alleen een gedachte gang, bewijzen kan ik het niet :oops:

volgens kroon site:

zou het wel kunnen :)

wordt zelfs aanbevolen!

maar als je VR6 al (als voorbeeld dan) al een dikke 200.000 heeft gedraait op 10w-40
en je stapt over op de 5w-30 dan is het verschil erg groot en is er kans op enorm olie vebruik!
omdat alles gewoonweg ingesleten is op de dikkere 10w-40...

als je over stapt op andere olie, dan altijd even fluschen!

als je een gereviseert blok heeft wat helemaal nieuw is van binnen, dan is kans
op olievebruik veel minder, en je kan dan beter aanhouden op een soort
te veel overschakelen op andere olie is ook niet bevordelijk

:mrgreen:
Door Ray980
Ik gebruik altijd 10w 40 van Castrol en ververs mijn olie om de 4 maanden.
Omdat ik ook nog wel vaak alleen korte stukkjes hoeft te rijden.
Door golf16v
morgen ook eens olie verversen van mijn vr6

10w40 maar nemen zeker zoals hierboven (is standaard blok), of zou ik voor 5w40 gaan?
Door Maartjinski
ATi schreef:Motorolie

1. Wat doet motorolie precies?
De belangrijkste taken van olie zijn:
  • Motorolie zorgt voor de afdichting tussen zuigers en cilinders
  • Motorolie vermijdt het contact tussen verschillende bewegende delen
  • Motorolie voert van warmte af, welke afkomstig is van het verbrandingsproces
  • Motorolie neemt verbrandingsresten en slijtagedeeltjes op en voert deze af.
Goed idee dit, dit scheelt veel dezelfde topic's

Ff nog een kleine aanvulling :P
Motorolie zorgt ook voor geluidsdemping en trillingsdemping.
Motorolie vervult ook hydraulische taken (denk aan je hydraulische klepstoters)
Motorolie zorgt voor bescherming tegen corrosie.
8)
Door Mark
Veel cijfers en getallen en meningen.
Hoeveel gaat er in een blok.
Over 3 weken komt en nl. een gereviceerde cilinder kop op.
Ik meen erg in de handleiding te hebben gelezen 6 liter.
Kopt dit ook.

Alvast bedankt
8)
Vr6 Cabrio Mark
Door Jochem
ongeveer... als het blok echt helemaal leeg is...
bij de meeste verversingen hoef ik er maar 5 l bij te gooien.

check de peilstok, zou ik zeggen.