Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Gisteren een nieuwe auto gekocht. proefrit gedaan reed goed niet veel geks aan de had, totdat de motorkap open ging. de dynamo was vochtig van de olie en daaronder lag een dun laagje water/ olie. verkoopster verklaarde dat het kwam doordat er olie gemorst was tijdens het vervangen van de oliefilter. desondanks de auto toch gekocht. onderweg naar huis begon er na een half uur het olie lampje te branden en kwam er stop in beeld te staan. gelukkig stond ik in de file dus heb de motor uitgezet en weer op nieuw gestart. er brandde niks meer. kwartier later begon het weer en zo nog een paar keer. het lampje brandde ongeveer 10 seconden per keer en daarna was er niks meer aan de hand. wat me op is gevallen is dat het vooral gebeurde bij laag toerental. iemand enig idee wat dit kan zijn? ik hoor het graag van jullie!
Oorzaak branden of knipperen olielampje:

Als het olielampje brand, of er zijn andere mogelijke oliedruk problemen, is het mogelijk de oliedruk te meten. De aansluiting voor het meten van de oliedruk is de plaatst waar de oliedruk sensor in het motorblok is gemonteerd. Door deze te verwijderen is het mogelijk een oliedrukmeter aan te sluiten. De gemeten oliedruk kan dan vergeleken worden met de door de fabrikant voorgeschreven oliedruk. Door het meten van de oliedruk kunt u oorzaken als een versleten oliepomp, verstopte zeef oliepomp of versleten draaiende delen uitsluiten. Omdat een niet juiste motorolie de meetresultaten kan beïnvloeden, is het wel belangrijk dat in het motorblok de juiste motorolie aanwezig is.

Knipperend olielampje bij laag toerental:

Een andere indicatie van een mogelijk minder goed aanwezige oliedruk is dat het olielampje bij warm weer (motorolie dunner) af en toe opflikkert. Dit zal dan met name bij een stationair draaiende motor zichtbaar zijn. Ook bij een sterk vervuilde oliefilter en motorolie kan het olie lampje af en toe oplichten. Ook dan gebeurd dat met name bij een laag toerental. Een knipperend olielampje kan echter ook de oorzaak zijn van een niet goed werkende oliedruksensor. Daarlangs is het verstandig de kabel naar de oliedruksensor te controleren op een kabelbreuk of mogelijke sluiting. Ook het dicht slippen van oliekanalen kan de oliedruk beïnvloeden. Zo is het mogelijk alvorens de motorolie te verversen het motorolie systeem te reinigen. Het meest bekende product daarvoor is flush (inwendige motorblok reiniger). Als u twijfelt over de oliedruk is het verstandig deze te meten of te laten meten. Een te lage oliedruk kan flinke schade aan de motor veroorzaken.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk