Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Hallo,

De auto betreft dus een Caddy mk2 1.4 benzine 60Pk uit 1999.
Het probleem is als volgt: de auto start wel, moeilijk, met gasgeven, pruttelt enz. en blijft nauwelijks stationair draaien.
de motor loopt na een tijdje vrij goed als ik half gas geef, bij volgas is het altijd pruttel pruttel plof plof :lol:

Omdat ik dus mijn daily caddy erbij heb met dezelfde motor, die perfect loopt, heb ik al ongeveer alles kunnen testen, omwisselen enz. maar niks lost mijn probleem op.

Wat ik al getest/omgewisseld/vervangen heb:
Onsteking, van de bobine tot aan de bougies, met kabels, verdeler, verdelerkap en rotor.
Map sensor
Klopsensor
Complete injectierail
Lambda sensor
Temperatuursensor
Gasklephuis
ECU samen met startonderbrekingmodule en wisselen van het chipje in de sleutel

De distributieriem staat goed, compressie heb ik gemeten, 12 bar op alle cilinders.
Benzinepomp leverd genoeg benzine, benzinefilter heb ik nieuw vervangen.
Catalysator heb ik leeggemaakt.
Heb rond de inlaatcollector remreiniger gesprayed om te testen op vacuumlekken maar niks.
Heb de massapunten op het châssis en motorblok een beetje geschuurd en proper gemaakt.
Heb geen foutcodes met VCDS.

Voilà, ik denk dat ik alles overlopen heb, als iemand raad weet :?:

Groetjes
Nee, hij lijkt op 3 cilinders te lopen bij stationair toerentaal, als ik een beetje gasgeef pruttelt die tot die uiteindelijk wel goed lijkt te lopen bij 2-3000 tr/min.
Als ik het gas loslaat slaat die meestal af.
Ik zou eigenlijk best een vidéo maken, ik besef nu dat het moeilijk uit te leggen is.
zonder lambda sensor heeft eigenlijk geen effect.
Wel lees ik met het diagnose apparaat dat de lambda sensor niks lijkt te doen per momenten, dat die dus gewoon op bijv. 0,11V blijft staan en soms werkt die ineens wel goed, dus van 0 naar 1 en terug zoals het moet. de bedrading van de lambda sensor naar de ECU heb ik doorgemeten en lijkt goed. lambda sensor zelf heb ik al gewisseld met mijn andere caddy.

Ik zal morgen een de zekeringkast terug volledig checken. Ik heb daarnet geprobeerd om te filmen maar met de kou startte die al helemaal niet meer.
Crunchy schreef:Ik heb niet de indruk dat die olie verbruikt, hij rookt niet abnormaal, de bougies zijn eerder zwart dan mooi bruin, maar ook niet helemaal vet of met veel koolaanslag.
Zwart is ook niet goed natuurlijkAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

Ja zwart is inderdaad niet goed, lijkt op slechte verbranding, maar rarara waarom?

Lambda sensor heb ik geprobeerd stekker er af en ook stekker er op en lambda sensor er uit om te zien of de uitlaat niet verstopt was.
Lastig altijd vanachter de zakjapanner. Hoe heb je gemeten dat je voldoende brandstof krijgt en heb je gecontroleerd op luchtbellen. Wat doet de brandstofdruk als je gas geeft

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L21 met Tapatalk

De benzine toevoer heb ik gemeten door de benzine toevoer los te maken bij de injectierail met een kannetje er onder, dan de benzinepomp 30sec doorverbinden. Zo heb ik meer dan een liter benzine kunnen opvangen, wat normaal gezien binnen de specificaties moet zijn.

Ondertussen heb ik de caddy binnen gezet, ik krijg het ding helemaal niet meer aan de praat door de kou. Zal morgen vroeg nog proberen en maak dan een vidéo.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Als het goed is gaat jouw persleiding van de pomp naar een brandstofdrukregelaar die dmv vacuum geregeld wordt dit geeft een bepaalde weerstand bij de pomp. Vervolgens gaat de brandstof die niet door de injectoren is gegaan terug de tank in. Het is 1 keer voorgekomen dat ik zelf de brandstoftoevoer heb gemeten. Dat had ik doormiddel van een doorzichtige slang gedaan en een drukmeter. Daarbij liet ik de motor draaien om te zien of er luchtbellen doorkwamen en of de druk goed was. (Ik had last van bellen bij een bijna lege tank) het meten van je brandstofsysteem is het beste in de bestaande situatie waar alle variabelen aanwezig zijn. Als ik.het goed begrepen heb heb jij gemeten zonder tegendruk. Ik vergelijk dat met een accuboormachine met een volle accu draait hij bijv 1400 toeren en als je hem met de hand tegen wilt houden lukt dat moeilijk. Met een bijna lege accu draait hij nog 1400 toeren maar kun je hem makkelijk tegenhouden. Heel verhaal...maar komt er op neer dat je dat soort dingen het beste in een bestaande situatie kunt meten.

Vandaag heb ik met veel moeite het ding terug in gang gekregen, de brandstof druk gemeten door een metertje met een T-stuk te verbinden tussen de benzine toevoer en de injectie rail.
De druk stond een beetje boven 2,5 bar en stijgt wat naar 3 bar als ik volgas geef.

Ik heb een filmpje gemaakt, ik speel dus met het gaspedaal, je hoort de motor pruttelen totdat die op een gegeven moment ineens gewoon normaal loopt. Als ik het gas loslaat loopt die moeilijk stationair, als ik het gas intrap pruttelt die enorm.
Brandstof lijkt mij goed mits je geen luchtbellen hebt. 3bar regelaar heb je als het goed is. Vacuum zorgt voor een halve bar drukverhoging. Dus dat is goed.
Het viel me op dat je toerenteller het nie doet. Hoe staat het ervoor met je krukassensor en de bedrading ervan