Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Etino
Hallo jongens,

Ik heb een probleem met mijn Corrado VR6, motor loopt eigenlijk best netjes en start goed maar geeft zijn vermogen niet mooi af.
Trekt mooi door tot ongeveer 4000 rpm, daarna begint ie in te houden, 0-100 duurt ongeveer 10/11 seconde, topsnelheid haalt ie de 200 niet meer.
Verbruik, nog erger, ik zit gemiddeld op 1 op 7 en ik rij dagelijks 90 km waarvan 70 snelweg en ben een vrij rustige rijder(Corrado G60 haalde ik op dezelfde manier ongeveer 1 op 15 mee).

Ik heb hem met een simpel uitlees apparaat uitgelezen en kreeg de codes 00525 en 00537, ik kan hiermee helaas niet zien wat de code veroorzaakt.

Wat ik heb geprobeerd, is een nieuwe brandstoffilter, lambdasonde los getrokken, luchtmassa meter schoongemaakt.
LMM schoongemaakt omdat er voorheen een vieze K&N filter op zat, maar dit heeft niks tot weinig mogen baten.
Ik begin de brandstoftoevoer te verdenken, is het lastig de injectoren eruit te pakken bij een VR6?
En waar kan ik het beste de brandstofdruk meten, ik heb nog een analoge meter liggen.

Af en toe lijkt de motor ook op 4/5 cilinders te lopen, en heeft ie bij een koude motor een vreemde trilling erin zitten die door de hele auto voelbaar is, eenmaal een stukje gereden zijn beide problemen weg.

Heeft iemand een idee waar ik nu het beste kan zoeken?

Alvast bedankt.

Gr, Ferry
Door Etino
Ik zit niet zo vaak op dit forum, vandaar dat ik nu pas reageer.
Ik heb eens gezocht, maar klopt het dat een rotor VR6 niet in noodloop gaat?
Maar ik ben bekend met de codes en heb het een en ander uitgesloten, en helaas ook de lambda sonde.

Rij ondertussen 2 weken zonder lambda en verbruik en vermogensverlies is hetzelfde gebleven, de 00525+00537 code krijg ik enkel als ik de lambda los heb, 00537 als ie is aangesloten, dus geen kabelbreuk maar misschien wel corrosie in de stekker bij de ECU, lambda kant is schoon.

Brandstofdruk heb ik gemeten, 3,5 bar met vacuüm, 4 bar zonder vacuüm, toen motor afgezet en 20 minuten later had ik nog 3,6 bar druk over, dus geen (ernstige) lekkages.
Morgen zal ik nog eens de brandstofdruk controleren, ik meende dat onder gas geven de druk wat zakte maar nu bedenk ik mij dat dit eigenlijk niet zou moeten kunnen, wellicht brandstofpomp toch kapot?
Misschien brandstoffilter (te) smerig geweest en heeft de rommel de pomp om zeep geholpen en miss een injector verstopt gekregen of beschadigt.

LMM heb ik al eens gereinigd, en met en zonder gereden, ook geen verschil.
Door Etino
Ben ik weer, aangezien ik het probleem niet heb kunnen oplossen.
Brandstofdruk zakte behoorlijk bij licht gas geven, dus de pomp vervangen voor een nieuwe VDO 4 bar maar dit heeft niks opgelost.
Nieuwe brandstofdruk regelaar, nieuwe brandstof filter, nieuwe blauwe temp, nieuwe bougies en nieuwe olie+filter maar geen verschil.

Opnieuw uitgelezen met degelijk uitleesapparatuur en het volgende komt eruit:
00537 - Regeling O2-sensor BOVEN MAXIMUM GRENSWAARDEN
00525 - O2-sensor(G39) ONDERSTE AANSLAGWAARDE - ONREGELMATIG

Overduidelijk dus, de lambda sonde, alleen het probleem is dat hij nog ernstig inhoud en de dip rond 4750 toeren blijft houden als ik zonder lambda rij.

Wat mij is opgevallen is dat de plofdemper valse lucht trekt, maar dit zou hooguit slecht stationair kunnen verklaren, niet de dip toch?
Nog iets merkwaardigs is dat sommige bougies er pikzwart uitkwamen en sommige grijzig, dus toch een aantal injectoren vuil en open blijven staan?

Heeft iemand nog een goede plofdemper liggen, eventueel met de slangen erbij?
En nog een of twee setjes injectoren voor een leuk prijsje? Ik gebruik de auto dagelijks dus ik kan mijn huidige niet opsturen.
Door tempel
Injectoren lekken niet als je geen drukverlies hebt op brandstofdruk na een half uur.Valse lucht schopt de boel wel in de war. In verband met zwarte bougies zou ik toch maar eens een compressie test doen. Al zegt dit ook weinig, mijn oude blok liep super maar buitenste bougies waren wel zwart en het kreng lustte een beste slok olie.

Noodloop bestaat wel degelijk, is te herleiden door een forse stijging in het brandstofverbruik.
Door reeynie
Rijk mengsel geeft ook zwerte boezjiesjjjjj. Eerst storingen verhelpen dan nog ns kieken

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Door tempel
Klopt, maar bij het aanzuigen van valse lucht is er eerder sprake van te arm mengsel, gaat buiten de gemeten hoeveelheid lucht waarop de ingespoten brandstofhoeveelheid is afgestemd nog extra lucht naar binnen. boel raakt in de war. Olieboot denk ik toch :lol:
Door reeynie
Zoals ik het in mn gouwe ouwe puch maxi tijd geleerd heb is een witte bougie arm mengsel een zwarte arm mengsel en koffie melk en suiker perfecto mundo dus ik zet toch mn krat pils op de lamda bougie's en evt injectoren

Door reeynie
Zwart droog, vettig heeft meer met ontsteken te maken bind me daar niet op vast maar volgens mij zit ik in de goeien hoek

Door Etino
tempel schreef:Injectoren lekken niet als je geen drukverlies hebt op brandstofdruk na een half uur.Valse lucht schopt de boel wel in de war. In verband met zwarte bougies zou ik toch maar eens een compressie test doen. Al zegt dit ook weinig, mijn oude blok liep super maar buitenste bougies waren wel zwart en het kreng lustte een beste slok olie.

Noodloop bestaat wel degelijk, is te herleiden door een forse stijging in het brandstofverbruik.
Ik zal morgen of overmorgen nogmaals de brandstof druk meten, kijken of ie met de nieuwe pomp wel de juiste druk geeft en of ie nu beter op druk blijft.
Druk zakte natuurlijk wel wat maar niet onder de 2,5 bar, las op Corrado-club.ca dat dit de ondergrens is.

VR6 verbruikt iig geen tot zeer minimaal olie, geen blauwe walm of iets, spijtig genoeg niet gecheckt of de oliepeil is gezakt.

Motor heeft ondertussen de 285.000 getikt, dus heeft wel het een en ander meegemaakt, dus vervuilde injectoren zou mij niks verbazen.
reeynie schreef:Zoals ik het in mn gouwe ouwe puch maxi tijd geleerd heb is een witte bougie arm mengsel een zwarte arm mengsel en koffie melk en suiker perfecto mundo dus ik zet toch mn krat pils op de lamda bougie's en evt injectoren Afbeelding
Bougies zijn nieuw, injectoren zou ik nog best kunnen geloven aangezien 3 bougies zwart zijn, en 3 grijs.
Lambda gaat sowieso vervangen worden.
tempel schreef:zwart droog of vettig?
Zwart en (licht) vochtig, niet zo nat alsof ie niet vonkt maar wel duidelijk zat dat ie aardig rijk loopt.