Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door FDPVR6
Hallo,

Na wat zoekwerk waarom de vr6 niet vonkte (had de stekker van de klopsensor en de krukassensor omgewisseld) net mijn volledig gereviseerd blok kunnen starten.

Starten ging heel vlot maar volgende zaken deden zich voor :

-> Oliedruk : was naar mijn gevoel hoog. 6 bar bij 2500 t/min. Is dit ok? Ik heb een VDO druksensor en temperatuursensor op het oliefilterhuis bijgeplaatst. De temperatuursensor was "langer" dan de originele voeler en zit dus "dieper" in het huis. Zou dit ervoor zorgen dat de doorgang daar nauwer is en daardoor de druk oploopt? De oliepomp is nieuw.

-> Blok werd snel heet terwijl de temperatuurmeter op het dashboard toch koud aangaf (70°C). Bovenste slang van de radiator warm en de onderste bleef koud. Plots kreeg ik een zoemend alarmsignaal en heb ik de motor vlug uitgezet.
Thermostaat is nochtans nieuw net als waterpomp. Of kan ik de thermostaat verkeerd gemonteerd hebben?

Kan iemand (Ati??) diagnose stellen?

Dank
Ondertussen wat verder gezocht :

-> oliedruk : ik heb in een andere topic van Jochem gelezen dat hij spreekt van 6 bar bij 3000 t/min, dus is mijn 5,5 bar bij 2500 t/min toch niet abnormaal hoog.
Ondertussen ook eens de nieuwe VDO olietemperatuursensor verwisseld met de originele maar dit maakt geen verschil voor de oliedruk. Dus mijn vermoeden van een nauwere doorgang zal vermoedelijk niet correct zijn.

-> Betreft waarschuwingszoemer : blijkbaar gebeurt dit bij te lage oliedruk. Hoewel ik voldoende druk heb is het toch logisch dat de zoemer geactiveerd wordt omdat ik de originele gele kabel van de druksensor niet aangesloten heb. Ik heb namelijk een nieuwe kabel getrokken voor de VDO sensoren. De computerdoos checkt blijkbaar of de gele kabel aan de massa ligt boven de 2000 t/min anders geeft hij alarm.

-> Warm worden van de motor. Misschien ben ik daar wat te vlug geweest met het trekken van conclusies omdat de zoemer begon te piepen na een paar minuten. Logisch dat je dan wat panikeert als je denkt hoeveel tijd en euro's er in de motor zitten. Hoogstwaarschijnlijk was de motor toch nog niet op bedrijfstemperatuur. Hoe dan ook heb ik nieuwe sensoren besteld voor in het thermostaathuis. De temperatuurmeter in het dashboard heb ik kortgesloten en die werkt alsook de ventilator werkt op alle snelheden. Binnenkort een nieuwe test.

Alle bemerkingen of ideeën zijn zeker welkom

-> Na hoeveel minuten vermoeden jullie dat de motor bij stationair draaien ongeveer op temperatuur zou moeten zijn.