Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
koelvloeistof lekkage onderkant voorzijde van vr6 (t.p.v. kunstof koppeling)

Het lekt tussen de kunststof koppeling, is daar wat mee te doen of kan je dat alleen oplossen door 1 (of persé beide?) delen te vervangen? hoe heet dat precies? Hopelijk is het goed genoeg te zien?

overzicht:
Afbeelding

iets meer gezoomed:
Afbeelding
Afbeelding
kan heel goed het geval zijn...

er is wel verdomd weinig ruimte om die "zooi" te verwijderen, vanaf welke kant kan je er het beste beste bij als je alles wilt vervangen? Onderkant? Dan moet je zeker het oliehuis (of hoe noem je dat?) eronder weghalen waarschijnlijk om erbij te kunnen? OF radiateur en de gril eruit en dat de beste manier? hele voorfront hoef er niet voor weg toch?

De meeste onderdelen kan je op zich met wat "gepruts" vanaf de zijkant wel bij, die buis die voorlangs zit kan je eigenlijk voor geen meter bij.
Gril en bumper er voor weg, masker(voorfront) los, dan moet het lukken. als je de buis wilt vervangen. Als je verstandig bent vervang je ook gelijk die korte koelvloeistof slangetjes. Ik heb de buis een keer vervangen zonder de boel los te halen, armen onder de krassen, doe ik niet weer. Levert door al het gepruts geen tijdwinst op.
Je kan de voorkant ook in "service position" zetten, zodat je ruimte hebt om te werken, en toch maar een aantal schroeven/bouten moet losmaken. Valt heel goed mee om te doen, en je hebt een pak meer ruimte. Ik heb overlaatst mijn alternator vervangen zonder het front eraf te halen en zonder de motor op te moeten krikken.

Kijk hier maar eens even naar:
VW mk3 service position

Als je de koelvloeistof toch moet aflaten, kan je best ook de 2 grote slangen naar de radiator losmaken (rechts als je voor je wagen staat), dan komt de hele voorkant nog wat meer naar voor. En als je vindt dat je nog niet genoeg plaats hebt kan je de bevestigingen van de airco-leidingen naar het voorfront ook losmaken van het chassis (niet van de airco radiator loshalen!) en deze zitten links als je voor de wagen staat. In het filmpje halen ze ook de kabel voor slot van de motorkap los, dit is in mijn ondervinding echter niet nodig.
Dit alles zal je ongeveer 10cm (of meer) extra ruimte geven om te werken :)

Succes! :wink:
Hallo,

Ik ben waarschijnlijk wat laat met mijn reactie. Maar als je het thermostaathuis loshaalt, controleer dan zeker de zijkant van de cilinderkop op putcorrosie. In dat geval mag je nog een nieuwe O-ring hebben, de koelvloeistof vindt een weg via de putjes onder de O-ring. Zou zonde zijn van al het werk dat je doet.
In het geval van putcorrosie :
-> cilinderkop egaliseren met dun laagje loctite quick gasket (neem de grijze, die is speciaal voor koelvloeistof. Je hebt ook zwarte olie en goudkleurige voor hoge temperaturen)
-> eventueel bijkomend een dun siliconespoor aanbrengen op het thermostaathuis zelf voorbij de O-ring en rond de boutgaten.
-> 5 minuten laten "uitdampen". Daarna monteren en bouten licht aanspannen zodat alles op zijn plaats zit en er overal wat silicone zichtbaar uitgeperst wordt.
-> Beetje wachten zodat silicone wat stijver wordt en daarna bouten aanspannen op koppel met momentsleutel.
-> ik heb de ervaring als je alles onmiddellijk aanspant op koppel dat je bijna alle silicone er van tussen duwt.

mvg
Om het nette, heb alle onderdelen (exclusief de waterpijp; was nog prima, wel O-ring vernieuwd) bij de dealer besteld a 80euro met korting.

D.w.z. thermostaat huis, de 2 flensen/deksels plus pakking bij de kop (pakking die ATi ook liet zien), pakkingen in de deksels/flensen en O-ringen v/d sensoren en tpv de waterpijp dus.

Was ook zo voor elkaar, slangen er af, loshalen en je pakt het er zo tussen weg (richting accu trekken), alleen bleek 1 bout dol na loshalen (draad in de kop). Betrof de korte v/d 3 bouten, zat ook maar 1 cm in de kop overigens, maar er kon een langere in èn had ik wel voldoende draad om alles vast te zetten.