Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door RvdK
Hallo liefhebbers!

Ik kom er even niet uit, ik hoop op wat hulp/tips van jullie!

Naar mijn idee is mijn startmotor kapot..
Het gaat om een 2.8 aaa rotor, met abv upgrades.

Als ik rechtstreeks stroom op de starter zet, dan start de auto, maar de startmotor gaat wel erg moeizaam rond de eerste paar slagen, en komt daarna pas op gang, 2 accu's en 1 draaiende motor, dus voldoende stroom zou je zeggen.

Starten via de sleutel, dan gebeurt er helemaal niets, ik heb wel alle cockpit lampjes etc maar zodra ik wil starten...niks.
Als ik dan het stekkertje van het contactblokje doorlus, dan doet ie nogsteeds niets, dit betekent dat het contactblokje wel gewoon goed is, toch??

De enige mogenlijkheid om de motor te starten, is om de startmotor rechtstreeks te voorzien van 12v..
Mijn accu is ook constant leeg ookal laad de dynamo perfect bij.

Wat denken jullie? De startmotor? Of toch ergens een elektrische storing waardoor de starter geen power krijgt op het moment dat ik de sleutel draai.
Dit probleem is plots gekomen op de een op andere dag,motor heeft pas kettingrevisie gehad etc etc
Door ATi
Het gaat dus mis vanaf het contactblokje, immers wat ik van jou begrijp is deze dus al vervangen? of gewoon preventief vervangen, die dingen gaan vaak stuk...

bendix/startrelais op de startmotor lijkt mij ook overleden... dus het komt er dan op neer dat hij wel bekrachtigd maar gezien het feit dat de startmotor behoorlijke stroom trekt, kan het dus zijn dat die contacten in het startrelais zijn ingebrand en vandaar dat de startmotor dan niet zijn volle vermogen kan afgegeven...

wat dan eventueel nog rest is de startmotor zelf! (koolborstelbrug)
Door RvdK
Eigenlijk gaat het mis vanaf de stekker van het contactblokje, als ik de stekker doorlus dan gebeurd er nogsteeds niets.
De enige manier om de motor gestart te krijgen is rechtstreeks 12v op de startmotor, dus vanaf een accu 12v op geschakelde + en die verbinden met de lus op de starter

Ik ga vrijdag een gereviseerde starter ophalen, ik zal zodra die erop zit even laten weten ;)
Door ATi
Wat bedoel je met rechtstreeks op de startmotor, gelijk op die draad van die startmotor? of bekrachtig je hem dan via het startrelais? dat is natuurlijk een wezenlijk verschil!

Je hebt namelijk de draad die vanuit de startmotor naar het startrelais loopt, en je hebt een dikke plus :lol: die vanaf de accu op het startrelais komt, de bendix/startrelais bekrachtigd je dan met een 12v via het contactslot, dus met weinig stroom een grote stroom inschakelen :wink:
Door RvdK
Hmm jaa goeie :|

Vanaf de accu trek ik de + rechtstreeks naar de stekker, welke ik wel eerst lostrek.
Als ik vanaf daar dan een draadje doortrek naar die dikke lus (vanuit bendix/startrelais naar starter, dan werkt ie.
Wel zeer traag de eerste slagen, daarna wel wat sneller.

Ik denk echt dat de startmotor/bendix/startrelais aan zijn eind is
Door RvdK
Als ik hem alleen op die draad op de startmotor zet dan draaid ie wel maar komt dat tandwieltje niet naar buiten.
Als ik hem alleen op de aansluiting zet van de startrelais dan komt alleen het tandwieltje naar buiten maar draaid verder niet.

Ik weet het het is moeilijk uit te leggen :p
Door ATi
Dan is het startrelais defect! (magneet schakelaar) wat tevens er voor zorgt dat die tandwiel naar buiten komt, in het relais zit namelijk enorme contacten die de stroom inschakelen die jij tijdelijk via die draad rechtstreeks aanstuurt, komt er dus op neer dat het startrelais ingebrand is bij de contacten (dit is alleen te zien als je dat tonnetje uit elkaar haalt) het is een bekend probleem... en vaak op te lossen door alleen het startrelais te vervangen...

als ik bovenstaande zo lees, is het een combi van beide... en startmotor draait niet snel genoeg en het startrelais is aan vervanging toe

zie foto :o
Bijlagen
P7250473 (Custom).JPG
P7250473 (Custom).JPG (171.51 KiB) 2229 keer bekeken
Door RvdK
Ah okee duidelijk! Dat wordt dus een gereviseerde halen ;)
Ik denk dat ik deze oude starter erbij hou en zelf weer fris ga maken als reserve, altijd handig om wat reserve delen te hebben liggen met zo een vr6 :lol:
Door RvdK
Een gereviseerde of nieuwe kon ik gister nergens krijgen, wel bestellen uiteraard maar het duurde me te lang :lol:
Even een belletje naar Benvr6 en gelijk eentje opgehaald!
Ook gelijk maar langs de locale audioshop voor een nieuwe accu aangezien de oude dus ook aan zijn eind was :(

Alles gedemonteerd,en het nieuwe en goede spul er weer op, doe de sleutel in het contact, ik draai, ennnn...NIKS..

De oude starter welke ik vervangen heb die was wel echt kapot, net als de accu.
Ik vermoed dat er ergens nog een 3e probleem zit (kabelbreuk van contact naar starter) maarja...waar?

Ik heb het voor nu maar ff opgelost doormiddel van een startknop, kan ik er iig weer mee rijden
Door ATi
Ik vermoed toch contact blokje en of de draden achter de zekering kast. Daar zit een mannetje vrouwtje verbinding
Heb je al geprobeerd om via de stekker wat achter op je contactslot zit klem 30 en 50 (is starten) door te lussen? Want dan start je dus even buitenom het contactblokje. Dan weet je zeker of het een kabelbreuk is en of het contactblokje
Door ATi
Zit er ook een startonderbreker op ? Want die kan ook nog voor ellende veroorzaken. Ik heb het af en toe met mijn Tex alarm daar zit ook een extra onderbreker op die in het alarm kastje zit het is gewoon een extra relais (onderbreker)
Door haroen
Zelfde probleem had/heb ik ook gehad. Wilde ook niet straten via de contact slot.
Alle zekeringen nagekeken en niks kunnen vinden. Was wel een gedoe om het te zoeken dus ook maar gewoon een knop gezet voor aan, uit kan ik wel gewoon met de sleutel doen. Ik zou het ooit gaan oplossen maar ben er nooit aan toe gekomen. Hopelijk vinden jullie iets zodat ik een beetje in die richting kan gaan zoeken.;)
Door RvdK
Ik heb er idd ook een alarm met startonderbreker op zitten.
Heb er nog nooit problemen mee gehad....

Doorlussen wil hij ook niet starten, het contact gaat wel gewoon aan maar de startmotor wordt gewoon niet aangestuurd.

De startknop heb ik er dus nogsteeds tussen zitten, uitzetten gaat inderdaad via de sleutel ;)

Maarja, ik vind het prima zo, deze carroserie is onderhand ZO slecht geworden dat ik er sinds vandaag een zeer nette/strakke mk3 bij heb gekocht, de vr6 staat inmiddels geschorst en deze wordt beetje bij beetje compleet gedemonteerd en alles wordt overgebouwd naar de "nieuwe" golf (1.6 55kw als basis)
Kan ik ook gelijk de tijd nemen om dat stomme alarm ertussen uit te halen :lol: