Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door darkspyder
goede avond leden van dit mooie forum.

ik heb sinds kort een probleem met mijn 94er 2,9 vr6(golf 3)

het is zo dat de auto al laag stationair draait 2de soms 3de streepje onder de 1000 touren. maar ook onregelmatig loopt.

maar sinds kort is het zelfs zo dat als ik aan kom rijden en mijn koppeling intrap hij gewoon helemaal stil valt en ik de motor opnieuw moet starten wat zou dit kunnen zijn?

nu vind ik ook dat de auto erg naar benzine stinkt

de lmm is pas vervangen
en de auto is al 3 keer uitgelezen en er was niks aan de hand.

wat zou dit probleem kunnen zijn dat stil vallen?

grtzz, Raymond
Door klamath
Ik zou eerst beginnen met de stationair toerental regelklep schoon te maken. (word vaak stappenmotor genoemd) Die wil wel vies worden na verloop van tijd, en gaat dan plakken, ofwel reageert te langzaam.
Het is het zilverkleurige cilindrische ding rechts achter bovenaan de motor. Als je die schoon hebt, controleer meteen of dat zwarte potje wat er op aangesloten zit (hangt er onder) niet lek is.
Verder alle vacuum slangen ook even nalopen. met name die links achter op de motor welke naar de tank ontluchting gaat en rechts voor op de motor het dunne slangetje wat naar de brandstofdruk regelaar gaat.
Door johnVW
klamath schreef:Ik zou eerst beginnen met de stationair toerental regelklep schoon te maken. (word vaak stappenmotor genoemd) Die wil wel vies worden na verloop van tijd, en gaat dan plakken, ofwel reageert te langzaam.
Het is het zilverkleurige cilindrische ding rechts achter bovenaan de motor. Als je die schoon hebt, controleer meteen of dat zwarte potje wat er op aangesloten zit (hangt er onder) niet lek is.
Verder alle vacuum slangen ook even nalopen. met name die links achter op de motor welke naar de tank ontluchting gaat en rechts voor op de motor het dunne slangetje wat naar de brandstofdruk regelaar gaat.
Maar alleen als het een Odb1 is. :mrgreen:
Door klamath
OBD2 is toch pas vanaf '95? maar idd, als het een OBD1 blok is. kan immers altijd omgebouwd zijn, wil wel eens voorkomen met oude VW's. :lol:
Door johnVW
klamath schreef:OBD2 is toch pas vanaf '95? maar idd, als het een OBD1 blok is. kan immers altijd omgebouwd zijn, wil wel eens voorkomen met oude VW's. :lol:

haha idd maar hou me ten goede wat ik zeg hoor maar halverwege 94 is toch de Odb2 op de markt gekomen ?
Door klamath
pfff, dat weet ik niet zeker, ik dacht vanaf '95 pas. dat spul is toch allemaal te nieuw voor mij. :lol:
Door johnVW
klamath schreef:pfff, dat weet ik niet zeker, ik dacht vanaf '95 pas. dat spul is toch allemaal te nieuw voor mij. :lol:
hahaha
Door johnVW
dit is van een Engelse forum er staat medio 95 is een ruim begrip hahaha

Hoe weet u of uw VR6 is een OBD1 of een OBD2

Je zult de termen zien OBD1 en OBD2 verwezen naar een partij op deze, en andere, VW sites. Medio 1995, Volkswagen maakte een aantal ingrijpende wijzigingen in de specificaties van de meeste van hun auto's. Cars voorafgaand aan deze verandering worden genoemd OBD1, die na de verandering worden aangeduid als OBD2. De OBD2 VR6 motor bleef tot aan 1998, toen de 12-kleps VR6 motor werd afgeschaft ten gunste van de nieuwe 24-kleppen motor gevonden in de Golf Mk4. OBD staat voor "On Board Diagnostics" en verwijst naar het type motor management systeem gebruikt. Echter, de medio 1995 wijzigingen waren niet beperkt tot alleen de motor computer - een aantal andere verbeteringen zijn aangebracht in de remmen, ophanging, carrosserie en de motor zelf. Dit is de reden waarom, bij het ​​bestellen van zowat elk onderdeel voor uw VR6, wordt u altijd gevraagd of je auto is gebouwd voor of na 1995. Alle Corrado VR6s zijn OBD1. Sinds de Corrado werd stopgezet in 1996 toch, VW nooit de moeite genomen het omzetten van de 2.9 motor OBD2. Voor alle andere modellen, volg dan de onderstaande gids: De gemakkelijkste manier om te zien of uw motor OBD1 of OBD2 is te kijken naar het gasklephuis. Het gasklephuis is gelegen waar de inlaat buis voldoet aan het inlaatspruitstuk, blauw omcirkeld op deze foto: OBD1 GASKLEPHUIS Dit toont het gasklephuis op een OBD1 motor. Let op de sensor aan de zijkant van het gasklephuis, en de twee koelvloeistof slangen te gaan op de top. Close-up: OBD2 GASKLEPHUIS Dit toont het gasklephuis op een OBD2 motor . Let op de grote zwarte plaat aan de zijde van het gasklephuis en de sensor aan de bovenkant. De twee koelvloeistof slangen gaan in de zijkant van het gasklephuis, in plaats van de top. Close-up: Andere verschillen tussen OBD1 en OBD2 - Golf mk3 alleen Zoals vermeld, werden tal van andere veranderingen in 1995 aangebracht in de Golf VR6 te samenvallen de motor verandert. Dit zijn de belangrijkste: Carrosserie - OBD1 Anders dan de badges en de wielen, OBD1 (1992-1995) VR6 modellen waren hetzelfde uitzien als de GTI, met geweven zwart plastic wielkast lijsten en zijkanten wrijven strips. De toppen van de bumpers zijn ook in bijpassende gestructureerde zwarte plastic. De zijkant stootlijsten hebben de VR6 badge op hen: OBD1 modellen hebben ook rectanular richtingaanwijzers op de voorspatborden: Carrosserie - OBD2 Op OBD2 (1996-1998) VR6 modellen, de wielkast trims werden verwijderd. De bumpers en side wrijven strips zijn volledig gespoten in de kleur. OBD2 modellen hebben meer ovale richtingaanwijzers op de voorspatborden: Anti-lock Braking Systsem - OBD1 OBD1 VR6 modellen maken gebruik van de TEVES-04 ABS-systeem. De ABS Pump & distributie module, gelegen aan de achterzijde van de motorruimte, aan de passagierszijde, ziet er als volgt uit: Anti-lock Braking Systsem - OBD2 Golf OBD2 VR6s gebruiken de meer geavanceerde TEVES-20 GI ABS systeem. De ABS Pump & distributie module, gelegen aan de achterzijde van de motorruimte, aan de passagierszijde, ziet er als volgt uit: Remmen - OBD1 Golf OBD1 VR6s hebben 280mm remschijven aan de voorzijde, met een schuifmaat ontwerp dezelfde als die op de late Golf mk2 modellen: Remmen - OBD2 Golf OBD2 VR6s hebben grotere 288mm schijven aan de voorkant, met een nieuwe remklauw ontwerp ook gezien op de Golf Mk4:
Door darkspyder
leuke discussie zo tussen beiden zal ik dan maar de knoop door hakken het is een obd1 :wink:(het is namelijk een corrado blok) dan ga ik vandaag eens even kijken naar de regelklep en de brandstof druk regelaar
Door johnVW
haha

ja idd stappenmotor zal dan wel een kans hebben
Door ATi
Ja remmenreiniger en daarna even met wd 40 (anders is die zo schraal) haha
Door johnVW
darkspyder schreef:hoe moet ik die stappenmotor schoonmaken met rem reiniger of zeg ik nu wat raars ?

Je heb bij action remreiniger voor 1,80 per bus. Haal ik ook altijd. Werkt top :D Vlekt alleen iets erger als dure merken. Mja wel lekker goedkoop
Door johnVW
Heb je een rotor of een dis?
Door darkspyder
johnVW schreef:Heb je een rotor of een dis?

Volgens mij maar weet het niet zeker is het een Rotor
Door johnVW
darkspyder schreef:
johnVW schreef:Heb je een rotor of een dis?

Volgens mij maar weet het niet zeker is het een Rotor
Als je een rotor heb. Kan je nog ff je contactpunten nakijken en je rotor zelf
Bijlagen
image.jpg
Dis
image.jpg (26.79 KiB) 6203 keer bekeken
image.jpg
Rotor
image.jpg (21.46 KiB) 6203 keer bekeken
Door darkspyder
oke dan ga ik de rotor ook even na kijken.

maar wat ik ook wil gaan doen is de lucht inlaat vanaf de powerfilter tot aan de aanzuig buis eraf halen en hellemaal schoonmaken dus inc LMM zal dat ook nog nut hebben?
Door darkspyder
heb zojuist alles nagekeken en zo ver ik kon gedemonteerd. dus de hele lucht inlaat buis eraf gehaald en schoongemaakt klep die daar achter zat volgens mij gas klep werkt na behoren LMM is schoon en niet stuk. alle slangenklemen na gekeken + een paar vervangen die verot waren dus alles zit weer lucht dicht.

heb ook weer de STK eraf gehaald ook het zwarte kasje eraan was niks mis mee geen valse lucht wel een verot gedraaidt slang klemmetje ook maar vervangen.

rotor nog nagekeken werkt zover ik kon zien naar behoren.

dus alles zit weer goed vast en is schoon.

Maar de motor loopt nog steeds onregelmatig in toeren wat zou ik nog kunnen doen.

bougies vervangen ?
ketting is uitgerekt en loopt niet op tijd ?

ik weet verder geen raad meer graag nog wat suggesties van jullie kant

grtzz, Raymond
Door klamath
Opgerekte kettinggen hebben deze motoren geen last van, dat zijn de latere 24v modellen met een enkele ketting boven, de Golf 3 blokken hadden allemaal nog een duplex ketting. ;)

Hoe zijn de bougies er aan toe?
Slangetje naar de brandstofdruk regelaar na gekeken? (zit links voor op de motor)
de klep van de tank ontluchting (zit achter het luchtfilter) als je die slang dicht houdt, gaat het dan beter?
en omdat de bougie kabels vrijwel over de volle lengte plat op de motor liggen, zijn deze nog wel gevoelig voor doorslaan als ze ouder worden. hoor je een fel tikkend geluid onder de kap?