Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Mike30
Hallo,

Ik ben Mike en heb een half jaar geleden een golf 3 vr6 gekocht als donor auto voor een andere auto. Toen liep de motor goed en was er geen vuiltje aan de lucht.

Nu een paar maanden later hebben we de motor over gezet in de andere auto. in de tussentijd is er een ketting revisie uitgevoerd en is de koppakking ook vervangen.

Motor loopt wederom weer prima alleen dampte deze bij stationair lopen. in het begin dachten we dat zal wel vocht zijn uit de uitlaat maar de damp bleef ook op bedrijfstemperatuur. Het is niet veel maar het irriteerd je eraan zeg maar. na een paar keer draaien kwamen we erachter dat hij koelvloeistof verloor. het vreemde is dat we dit terug vonden in de olie nadat er een klepstoter begon te tikken op bedrijfstemperatuur.

Hebben jullie misschien een idee hoe de koelvloeistof bij de olie kan komen? aangezien er een nieuwe koppakking tussen zit dus dat ik eigenlijk vrij onwaarschijnlijk. De oliekoeler hebben we gecontroleerd en deze is ook niet de boosdoener... Zal de kop dan gescheurd zijn???

het gaat trouwens om een AAA Rotor motor.

PS: Sorry voor het lange verhaal. :oops:
Door klamath
Zijn de kopbouten op de goede manier aangehaald bij het monteren van de nieuwe koppakking?
(is een redelijke procedure. eerst op 60nm dan 90nm dan 90 graden na en dan nog eens 90 graden na. ) Als dat niet goed opgevolgd is, kan het zijn dat de kop iets krom is getrokken, en de nieuwe koppakking dus lekt.
Door Mike30
klamath schreef:Zijn de kopbouten op de goede manier aangehaald bij het monteren van de nieuwe koppakking?
(is een redelijke procedure. eerst op 60nm dan 90nm dan 90 graden na en dan nog eens 90 graden na. ) Als dat niet goed opgevolgd is, kan het zijn dat de kop iets krom is getrokken, en de nieuwe koppakking dus lekt.
jep op de goede volgorde (van binnen naar buiten) en inderdaad 60, 90nm en dan 2x 90 graden.
Door ATi
Oops,

1e = 40 Nm
2e = 60 Nm
3e = 90 graden
4e = 90 graden

denk alleen niet dat het probleem daar in zit, koppakking is vervangen maar is deze ook voor die tijd afgevlakt en eventueel afgeperst? dat afpersen (testen op lekkage) kost meestal rond de 75 euro extra
Door ATi
Oranje/Roze = Koelkanalen
Geel = Olie-Aanvoer-kanaal/Olie-Terugloop kanaal (groot gat) :lol: en niet te vergeten langs de distributie-zijde loopt ook het nodige olie terug (dit voor de smering van de geleiders en kettingen)

Vaak gaat de koppaking lekken bij het de Olie-terugloopkanaal (grote gat) als je goed kijkt is dat soms naar jaren (ouderdom) ook wel logisch, er zit daar ook geen rekbout :lol: het bekende zweten bij de multiriem-zijde :wink:

als er olie bij de koelvloeistof komt, of koelvloeistof bij de olie :^o is de grootste kans dat het mis gaat linksboven als je voor het blok staat bij cil-1
Bijlagen
blok.JPG
blok.JPG (78.36 KiB) 2132 keer bekeken
Door johnVW
jup die fout heeft een maatje van me ook gemaakt die heeft ze kop niet laten vlakken en had precies het zelfde probleem
Door klamath
Whoops, Ati heeft helemaal gelijk. 40Nm, 60Nm, 90 graden, 90 graden. #-o Zat even met m'n gedachten bij wat anders.
Door johnVW
klamath schreef:Whoops, Ati heeft helemaal gelijk. 40Nm, 60Nm, 90 graden, 90 graden. #-o Zat even met m'n gedachten bij wat anders.
ja ja kost je een rondje gebak! hoe laat ben je er :mrgreen: :mrgreen:
Door johnVW
Jochem schreef:als er koelvloeistof bij de olie zit, vind je mayonaise onder de oliedop...

een heel klein beetje mayo vind je vaak wel bij de oudjes bij mij een echt een klein streepje soms
Door Mike30
Nou we zijn weer iets verder.

Ondertussen een reviseerde kop geplaatst. Koelvloeistof probleem lijkt over te zijn nu.

Nu het volgende. De uitlaat dampt nog steeds iets. De uitlaatgassen zijn vrij zuur en prikt aan de ogen. Zit te denken aan de lambdasonde. Er zit wel een katvervanger onder de auto...
Door ATi
Dan klopt het wel, ik rij ook zonder katje... en heb hetzelfde effect... maar je moet wel zeker zijn dat de verbranding goed is, dus even uitlezen en lambda checken op werking

en hoe lang heb je de motor laten draaien? als die in koude (opwarmfase) toestand dit gedaan hebt, is het ook wel logisch :lol: je kan beter een een stukje rijden en dan even alles bekijken en meten... sommige garages willen wel een co test voor je doen, zonder kat zijn mijn waardes:

KOOLMONOXIDE (CO)
KOOLDIOXIDE (CO2)
KOOLWATERSTOFFEN
(HC) ZUURSTOF (O2)

Zonder katalysator (en OEM uitlaatsysteem)
CO (%vol) 0.539
CO2 (%vol) 14.25
HC (ppmvol) 187
O2 (%vol) 0.70

Met katalysator (200 cells metaalkat)
CO (%vol) 0.020
CO2 (%vol) 15.34
HC (ppmvol) 25
02 (%vol) -0.06

dit wel gemeten met bedrijfswarme motor, en een vrij frisse motor :lol: (9000 Km oud)
Door ATi
Kwam dit nog tegen, een tabbeltje (niet van een vr6)
Bijlagen
viergastester_1.jpg
viergastester_1.jpg (19.31 KiB) 1972 keer bekeken
Door Mike30
Heb inderdaad nog niet gereden met de auto. Ik hoop dit woensdag avond te kunnen doen en dan weer eens kijken.

Tijdens het uitlezen van de auto is de lambda waarde 1.000 en deze verspringt wel af en toe. Dus deze doet eigenlijk gewoon zijn werk.